UDOD: Seiko SHC055 "Black Knight"

In de categorie Uit Den Ouden Doosch: een horloge dat al jaren regelmatig om de pols hangt:

De Seiko SHC055, de zogenaamde “Black Knight”. De Quartz-uitvoering, dus destijds de goedkoopste. Ik ben er tegenaan gelopen toen de afdeling inkoop van de ICT-distributeur waar ik werkte hun kast met relatiegeschenken veilde. Ik kon dus voor een bizar aantrekkelijke prijs mijn tweede Seiko kopen. Zeg maar een bedrag waar je net geen goede whisky voor koopt.

Vond ik 'm toen leuk? Nou, het was wel even wennen. Een massief stalen horloge met een meer dan massieve band, het was wel aanwezig om je pols. Maar die wijzerplaat… Op het eerste gezicht effen zwart, maar middenin een soort wafelpatroon. Seiko trots midden boven, onderin Diver’s 200m en verder niets. Dikke lumen op de uuraanduidingen en de wijzers. De wijzers: een duidelijke pijl voor de minuten, een zwaardvorm voor de uren en een tamelijk vette minutenwijzer met lumenbol, witte schacht en rode punt. Dit ding ademt bruikbaar cool.

En die bezel… Lumenstip bovenop, super-robuuste ring met diep gegraveerde indicaties in met de wijzerplaat overeenstemmend zwart. Samen met de dik stalen uitstulpingen om de kroon straalt dit bomvaste kwaliteit uit.

Combineer dit met een band die er dikker en harder uitziet dan de rupsbanden onder een Leopard II en je hebt een belachelijk goedkope toolwatch waarmee je er 200 meter onder de zeespiegel nog badass uitziet.

Was ik altijd al zo blij met dit horloge? Nee. Jarenlang droeg ik 'm omdat 'ie gewoon werkte. Geen benul van de historie van Seiko en de kwaliteit die ik in handen had. Mijn eerste en enige duikles in Kroatië? Hij mocht mee, gewoon omdat het kon. Na de verhuizing belandde 'ie face down op de vloer van de slaapkamer, en hebben de kinderen 'm er een paar keer goed overheen geschoven. Het glas was onherstelbaar verminkt. Was ik boos? Ja, nogal. Maar ik heb 'm daarna nog jaren gedragen. Pas recent heb ik het horloge de liefde gegeven die het verdient. Goede servicebeurt, nieuwe membranen, nieuw glas, batterijtje vervangen. En ik ben weer helemaal verliefd. Hij is zwaar, lomp en doet wat 'ie moet doen. Net als z’n baasje.

38 likes

Het horloge en z’n verhaal. Ergens in mijn achterhoofd leest Erik de Zwart dit voor met een candle-light muziekje op de achtergrond.

3 likes

:joy::joy:

Zo blij dat je Paul Jambers niet hoort.

“Overdag draagt hij een simpele Casio. Maar 's avonds, als de zon onder is en de mensen zich huiswaarts haasten, komt zijn Black Knight uit de kast en paradeert hij er trots mee over de kasseien van Antwerpen.”

9 likes

Whahaha geweldig dit :joy::joy::joy:

2 likes

Met deze Black Knight heb ik HEEL andere associaties…:joy::joy::joy:
Maar bedankt, nu zit Jambers in mijn hoofd…

1 like

“Een zwart leren band met metalen punten, bijpassend latex masker en slangelullenleren string. Ja, Brinkmeister is het stijlvolle middelpunt van de ganse stad.”

Zo’n associatie?

2 likes

Ja zoiets. En dan wil je nog niet eens weten waar de Black Knight verstopt zit…:wink:

1 like

Zoals het klokje thuis tikt…

1 like

Tof verhaal en horloge. :+1:

1 like

Heb ze nog lang niet zo lang, maar hier nog een fan!

imagehttps://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/a/8/3/a83f7048efec8d3d662eada1344949a5a9fca87d.jpg

2 likes

De automatic en kinetic, hoe cool! Ik moet het met een eenvoudige quartz doen, wellicht loop ik ooit ook tegen één van de andere exemplaren aan.

1 like

Nog een vraagje: is dat de originele rubber band? Weet je toevallig de maat en of dit aftermarket ook geleverd wordt?

Nee, het was helaas niet de originele rubberen band, maar een redelijk netjes op maat gemaakte:

Ik heb de metalen band nu op de oranje Knight gezet, en op de zwarte nu een bandje afkomstig van een andere Seiko, met een beetje passen en meten. In ieder geval geen snijrandjes:

Was van deze V657-0C90, ik was van alles aan het proberen, en deze ging dus best aardig:

Ik heb de originele rubberen band nog niet gevonden, maar houd me ook aanbevolen. In de tussentijd bandjes bijsnijden naar 15mm als enige optie, denk ik.

1 like

Oh, en als je voor leer wilt gaan, is hier een aardige instructie: http://www.mcbroom.biz/forum/read.php?3,32076

1 like

Gaaf. Meer oude dozen tevoorschijn halen svp…

1 like

Die originele banden schijnen schaars en duur te zijn. Ik laat het staal er vooralsnog op zitten.

1 like

Ik zal eens kijken, ik heb een kleine collectie en moet even zien waar ik een slap goed verhaal bij kan verzinnen weet.

2 likes

:joy::joy::joy:

1 like

Vanavond bij mijn ma: “Ja, je vader had vroeger ook altijd Seiko…”

Ja, maar die ouwe gooide altijd alles weg wat niet meer naar zijn zin was, dus bij zijn overlijden lag er helemaal niets. Ja, een cheap-ass horloge dat half uit elkaar lag. Één of andere nep-Rolex, Tudor of zoiets. Weggeflikkerd uiteraard.

Leuk! Ik heb precies dezelfde, hier op het forum gekocht. Groot draagcomfort, loopt erg netjes op tijd.
Als ik mijn collectie terug moest brengen tot 2 horloges bleef deze, en mijn GW5610 Gshock.

1 like