UG Wilhelmina uit 1939 spannende klus

Van forumlid @Mark020 heb ik weer een interessante klus gekregen.
Het gaat om het opjknappen van een Universal Geneve Wilhelmina.
Deze horloges zijn aangeschaft net voor het uitbreken van de tweede wereldoorlog en hebben het logo van koningin Wilhelmina op de wijzerplaat, een W met een kroontje erboven.
Kaliber UG 262 een prachtig uurwerk.
Het gaat om een service van een slecht lopend horloge gelukkig met reserve uurwerken en onderdelen erbij om er weer wat moois van te maken.
Hier wat foto’s


Het begint al interessant met het “keyless works” De hebel vormt een geheel met de hebelveer en is tegelijk ook de tirtteveer. Nog nooit elders gezien maar een robuuste en eenvoudige oplossing. Tiretetveren breken vaak en hebelveren willen nog wel eens wegspringen dus een slim design.


Afdekplaatje er op in andere uurwerken heet dit dus tiretteveer welke hier niet nodig is.


Veerton geplaatst


Radertrein


Bijna af alleen nog het echappement


Anker geplaatst

En nu een kleine ramp! Het uurwerk wil niet lopen wat ik ook probeer.
Diverse balansjes geprobeerd en steeds valt het stil.
Na uren werk kom ik er achter dat van dit uurwerk de balanskloof niet goed is het robijntje waar de as in draait is versleten. Bij de ander is juist een van de tapjes niet meer goed.

Oplossing:


Beide balansjes uit elkaar gehaald en de goede delen gecombineerd.

En het werkt weer perfect! (amplitude bijna 300)

Nu eerst laten inlopen dan afregelen glaasje bestellen en inbouwen.

63 likes

Leuk om te lezen al blijft het hocus pocus voor mij :grin::grin::grin:

2 likes

Herkenbaar, kan soms een heel geklungel wezen om de boel goed aan het lopen te krijgen. Helaas had ik laatst een uurwerk waarbij de balansveer bij productie aan de pitonhouder vastgeklonken was, dus zat er niks anders op dan een donorwerk zoeken.

Dank voor het delen van dit mooie uurwerk en succes met de laatste stappen. :+1:

1 like

Goed werk! Is een betrouwbaar uurwerk, had eens een handwinder van UG met subseconds met hetzelfde uurwerk, werkte prima.

1 like

Hier ben ik dus jaloers op !
En op het horloge, èn op je vaardigheden !

1 like

Mooi om te lezen. En sinds de clinic van Vinwat begrijp ik het meeste ook nog :grin:

3 likes

Andre is een KEIZER. Mag ook wel eens gezegd worden :slight_smile:

1 like

Bij het lezen lijkt het alsof ik Latijn aan het lezen ben, maar met de foto’s erbij, kan ik niets anders zeggen dan: Knap staaltje werk.

1 like

Flink doorgewerkt vanmorgen vroeg op de UG Wilhelmina afgeregeld en ingebouwd.
Nieuw glaasje er op met de verschrkkelijke glasklauw.
image
Hier het resultaat op de Timegrapher


Een heel mooi resultaat voor een horloge van tachtig jaar oud.
Het is natuurlijk een testopstelling dus in de praktijk kan het anders uitpakken maar ik verwacht dat het prima zal functioneren.

Hier het eindresultaat.

Eerst een weekje testen, dan mag het horloge weer terug naar @Mark020
Kijk hoe fraai de wijzers zijn gepatineerd.

12 likes

Schitterend werk weer, André! :smile: :+1:

1 like

Prachtig zo een overzicht en mooi gedaan. :+1:

1 like

Hier kan ik zo van genieten. Heerlijk zondags leesvoer met een bakje koffie.
Mooi werk en bedankt.

1 like

Mooi horloge, mooi dat hij weer loopt! :+1:
En denk er eens over na, zo’n ‘Wilhelmina’ is toch altijd sympathieker dan een Beobachtungsuhr/Baumuster die misschien wel gebruikt is om Rotterdam te bombarderen.

Hoi @vouwfietser, wat een mooie klus om te zien. Ik heb dezelfde UG die wel goed loopt, maar helaas is er geloof ik al jaren geen service geweest. Ook kom ik zeer zelden een bericht tegen van iemand die aan dit horloge heeft gewerkt (en met succes!). Zou ik met jou in contact kunnen komen hiervoor? :smile:

Ik heb er zelf ook een :slight_smile:
Stuur maar een bericht als het goed loopt gaat het alleen om reinigen en smeren, wat op zich niet onbelangrijk is natuurlijk.