Uit de nalatenschap van een horlogemaker

Mijn schoonvader heeft jaren geleden eens een nalatenschap van een horlogemaker / klokkenmaker gekregen. Omdat hij zelf ook klokkenmaker is kon hij de klokgerelateerde spullen zelf goed gebruiken; de horlogegerelateerde zaken heeft hij volgens mij deels weggegeven, deels opgeslagen. Nu ik helemaal in de horlogehobby gedoken ben is hij laatst eens in de oude dozen gedoken en heeft mij die oude horlogespullen gedoneerd:

Zo te zien deed de man veel aan zakhorloges en rookte ook regelmatig een sigaartje. :smile:

Er zitten veel doosjes met de nodige horlogeonderdelen bij; helaas is veel niet gemerkt dus het wordt een lastige taak om nog terug te vinden van welk kaliber de onderdelen zijn.

Behalve horloges in allerlei staat van demontage zitten er ook relatief complete klokjes bij, al mankeert er aan vrijwel elk klokje wel iets.

Ik pik er even een paar uit:

Tissot T12 met fraaie blauwe dial:


En 794 kaliber:

18K gouden Gigandet in deplorabele staat:


Met Landeron 248:

Jaren 40 (denk ik) Certina:

Met Certina 320B

En een even lelijk als fascinerend ā€œGalaā€ LED horloge:


Of hier ooit nog leven in te krijgen is?


Kortom, ik ben voorlopig weer van de straat. :sweat_smile::sweat_smile:

37 likes

Gaaf! Succes ermee :joy:

1 like

Mijn beste,

Een snoepwinkel vol horloge-heerlijkheden :exclamation::exclamation:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

4 likes

Leuk! En spannend!

1 like

Inderdaad, het is net schatgraven. :smile::sweat_smile:

1 like

Leuk cadeautje hoor, spannend ook wat je er weer van kan maken!

1 like

Daar zit leuk spul bij, je bent er voorlopig zoet mee. :smile:

1 like

Mooi om te zien dit :+1:
Succes :wink:

1 like

Ik zat al handenvrijvend klaar voor een topic waarin een nieuw lid om een waardebepaling vraagt en vervolgens het halve forum over zich heen krijgt ā€¦

Ander type topic dit! Ziet er uit als een uitdagende klus. Succes. Maak je een mooie fotorapportage als je Ć©Ć©n van de horloges onder handen neemt?

1 like

Succes!! Enne vergeet niet eens uit huis te komenšŸ˜œ

1 like

En de winter is net voorbijā€¦ :joy:
Heel veel plezier gewenst met deze meevaller! :+1:

2 likes

Hele leuke horloges, allemaal heel verschillend. Ik ben benieuwd of je ze weer aan de gang krijgt. Leuk topic om te volgen. Succes.

1 like

Superleuk al die doosjes uitzoeken, ik koop ook wel eens van dit soort lotjes al zit er meestal meer troep bij dan wat anders. Doosjes met onderdelen die niet gemerkt zijn kan je inderdaad niet veel mee.

De Tissots zijn nog wel te redden denk ik, de rest wordt lastiger. Veel uitzoekplezier nog.

1 like

wat is het toch een mooie hobby,veel plezier met uitzoeken

1 like

Gaat goed komen!

De Tissot T12 gaat vanavond op de klem. Uurwerk loopt nog, dus dat gaat wel goedkomen. Kast is nog redelijk netjes, moet alleen een ander glas op.
De kast van de Certina is plated en erg lelijk, dat moet dus opnieuw; uurwerk loopt niet, maar ik zag zo snel al even dat de impulse pin van de balans aan de verkeerde kant van het anker ligt, dus mogelijk is dat het enige probleem.
De Gigandet ga ik tzt ook proberen, maar dat wordt een echte uitdaging; die kast is er erg slecht aan toe.

Goed punt, ik zit echt veel te veel op mā€™n platte kontā€¦:grin:

2 likes

Hartstikke leuk man ! Heel veel plezier met horlogemaken! :+1: :relaxed:

1 like

Nog even een paar open gemaakt:
Helicon met Lorsa P75A kaliber:


Stukje Hollands glorie; Lasita met Jeanrichard AS 1581 erin. Geen idee of dit een originele combinatie is of dat hier een transplantatie heeft plaatsgevonden:


Nog een Lasita, dit keer met een geamputeerde Felsa 4002. Ding is zo radioactief als Tsjernobyl; hier ga ik mā€™n vingers niet aan vuilmaken. :unamused::sunglasses:


Olma met FHF 28-je, ook een Radium gevalletje:

Blijft een leuke ontdekkingstocht. :smile:

3 likes

Nog eentje dan: :smile: Ancre duikertje met FE 233-69. Helaas is de bezel pleite.

3 likes

In elk geval komt er een fraaie dial onder dat beschadigde glas vandaan. :smiley:

11 likes

Uurwerk van de Tissot is inmiddels klaar en afgeregeld, staat nu proef te draaien onder de stolp. Ben nu bezig met de kast maar nog even aan het wachten op een nieuwe voorraad polijstschijven.

Dus maar even de Certina uit elkaar getrokken voor een snelle diagnose. Dial ziet er in elk geval nog netjes uit:

Dit is helaas minder; het anker ziet eruit alsof er iemand bovenop gestaan heeft; tap gebroken, steen weg, en zo krom als een hoepel. :frowning:

Balans is gelukkig nog wel goed, maar ik moet dus een nieuw anker hebben.