Sinds ik hier al weer een tijdje (stiekem ;)) loop mee te lezen op jullie forum, heb ik onlangs ns weer in mn oude verzameldoos gekeken…toen ik in de puberleeftijd zat begin jaren negentig en er meer belangstelling voor kreeg heb ik zo hier en daar het een en ander aan horloges op de kop getikt, waaronder dit zakhorloge van oris(?).
Het is een beetje een apart verhaal, gekocht op een vlooienmarkt en vervolgens in een doosje beland, want ik draag geen zakhorloges. Maar om de zoveel tijd pak ik m toch weer ns en vraag me dan toch af…hoe oud is ie eigenlijk…en is het wel een oris,oris staat een beetje magertjes op de wijzerplaat gedruk namelijk, verder is het een redelijk strak art deco achtige kast met daarin een 7 steens uurwerkje. Volgens mij is ie redelijk nieuw…de staat waarin het verkeert is te goed om echt art deco te zijn…lijkt mij, maar wie ben ik ;). Ik dacht laat ik hem hier eens op zetten om te zien wat de experts hier van vinden
De metalen wijzerplaat heeft lichte vegen op de wijzerplaat, waarschijnlijk van de straling van het tritium op de wijzers (heeft kennelijk vaak stilgestaan??). In het donker komt er trouwens geen spatje licht meer vanaf.
Het achterwerk
Het uurwerk, helaas een beetje onscherp, op het uurwerk stat boven aan: Cal.421 en daar onder ‘7 jewels’ ‘swiss made’.
En de binnezijde van de achterzijde ingeslagen 'oris watch co." ‘swiss’
Dat is een heel mooi Oris zakhorloge.
Op de kleine foto’s te zien, in zeer goede staat.
Ik denk dat het een horloge uit de jaren vijftig is.
De uurwerkjes van de oude Oris horloges zijn geen echte hoogstandjes.
Het zijn nogal goedkope uurwerkjes,maar dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn.
De lichtgevende verf kan ook nog Radium zijn, dit is nogal radioactief.
De verkleuring van de wijzerplaat geeft meestal precies de stand van de wijzers aan,als het horloge jaren heeft stil gestaan.
Misschien zijn er andere mensen die meer over Orishorloges weten.
Groet. Chris
Het horloge en uurwerk zien er nog erg goed uit. Het klopt dat het uurwerkje eenvoudig is. Oris maakte toendertijd (ook voor z’n polshorloges) stiftanker werkjes. Dat betekent dat het geen gesteend anker heeft, maar een anker met metalen stiftjes. Je kunt het ook horen. Ze tikken erg luid.
De staat van het horloge is best aardig, afgezien van van haarlijntjes op de kast en het glas lijkt het ongebruikt, de kroon is nog zo scherp dat ik er al een paar keer mn vingers aan heb opengehaald…waarna hij ook meteen voor maanden in zn doosje is verdwenen ;).
Ik heb de foto’s nog even in groot formaat opgeslagen:
Er zal een stiftuurwerkje in zitten…ik kan het niet goed zien, maar geluid komt er amper uit…hij loopt heel mooi op tijd maar je moet m bijna in je oor stoppen om hem te horen tikken…ach ik vind m sympathiek, hij mag blijven
Misschien is het wel geen stiftanker, want die zijn echt vrij luid. Als ik zo eens naar de foto’s kijk, zou het wel eens een gewoon ankerwerk kunnen zijn. Je schrijft dat het 7 steens is, ik zie dekstenen op de balansas, dus dat maken er 4, dan nog 3 voor het anker, et voilà: je hebt ook 7 steentjes.
Edit: bij een tweede ‘inspectie’ zie ik ook een steentje op het ankerrad. Dus, wie het weet mag het zeggen.
Stiftanker of niet, ik vind het een leuk ding, ook vanwege de art deco achterkant.