Uit de USSR..... mét hamer, zónder sikkel!

Dit horloge heb ik op de laatste Rikketik voor een zacht prijsje op de kop getikt. Hij is al een keer in de ‘Rikketik Aanwinsten’ langs geweest maar nu is toch eens tijd voor wat betere foto’s.

Het is horloge met een alarm functie. Er zit een tweede veerton in die een ‘wekker werk’ aandrijft.
Het is (voor mij uiteraard) van Russische makelij en stamt uit de jaren '60. Het cabiler (een Poljot 2612) is een nagenoeg volledige kopie van het caliber AS-1475 van Adolph Schild (Grenchen, Zwitzerland) en komt uit de “Eerste Moskouse Horlogefabriek Kirova”.
Het heeft een 18 steens uurwerk met schokprotectie, een balans frequentie van 18.000 half-perioden per uur (2,5 Hz) en een nauwkeurigheid van -20 tot/met +40 seconden per dag. Het heeft goudkleurige cijfers en indexen op de wijzerplaat en vergulde wijzers, voorzien van lumen. De kwartieren zijn ook van lumen voorzien.

Het uurwerk zit in een verchroomde kast met een dubbele stalen bodem. Het wekker werk heeft een hamertje dat bij het afgaan tegen een stift op de binnenste deksel slaat. In de buitenste deksel zitten gaatjes die het geluid dat daarmee gepaard gaat voor de nabije omgeving hoorbaar maakt. Nu moet je je daar geen geweldige voorstellingen van maken. Het is meer een soort heel snel tikken wat je hoort en je voelt uiteraard het ding wat trillen. Het is volgens mij niet als een echte wekker te gebruiken. Ikzelf zal er naar alle waarschijnlijkheid gewoon doorheen slapen:D

Het alarm wordt bediend met de bovenste kroon: je windt er de veer van het wekker werk mee op en als je de kroon uittrekt kan je de ‘bibberwijzer’ tegen de wijerzin in op de gewenste tijd instellen. Langs de buitenrand van de wijzerplaat staan tussen de uren de kwartieren in rood aangegeven wat een ‘nauwkeurig’ instellen van de alarmtijd mogelijk maakt. Wanneer de urenwijzer over de bibberwijzer gaat, gaat het alarm af. De onderste kroon is voor het uurwerk en werkt op de normale manier.

Van boven naar beneden staat (vertaald) op de wijzerplaat hetvolgende:

• Signaal
  • 18 stenen
  • (afgekort) Eerste Moskouse Horlogefabriek . Kirova
  • Gemaakt in de USSR

Er worden heden ten dage nog steeds horloges met dit caliber uurwerk verkocht, dus ik ga er vanuit dat ze ook nog steeds gemaakt worden. Maar van de vroege versies uit de jaren '60 die aangeboden worden, zie je vaak dat de kwartier aanduidingen in het rood voor het alarm vaak slecht of niet meer te zien zijn. Bij dit horloge is dat gelukkig wel het geval.

Het horloge heeft wel niets met lucht- of ruimtevaart te maken, maar het is toch wel een apart horloge dat in iedere zich zelf respecterende verzameling van Russische (Sovjet) horloges thuis hoort (hoor wie het zegt:D:D).

Genoeg geleuterd! Tijd voor de plaatjes:

De goudkleurige cijfers (open 6 en 9!!!) en de vergulde wijzers:

Let op het geweldige (papieren?) bandje:

Het uurwerk. Het ‘blok ijzer’ direct rechts van de balans is het hamertje:

Het uurwerk, samen met de twee achterkasten. Links onder op het bovenste deksel deel zie de stift waar het hamertje tegenaan slaat. In het andere deksel zitten de gaatjes. Gemonteerd op het horloge zit er ruimte tussen de twee deksels. Samen met de openingetjes vormt dit een ‘klankkast’ voor het alarm signaal.
De ring die op de foto staat is net iets te klein, maar ik krijg het wel allemaal (ongeveer) op z’n plekje.

Bedankt voor het kijken!

1 like

Super!!

Ik heb een oris met hetzelfde uurwerk…en idd wakker worden van het geluid lukt niet…

Maar wat een mooi horloge…!! En super foto’s!

Dank voor het delen!!

Groet, Justin

Mooie verhaal, zeer boeiend, en wat ademd deze Russ nostalgie uit zeg! Prachtig.

Mooier dan een nieuwe!

Gr, Erik

ehwatch Schreef:

Mooier dan een nieuwe!

Hélemaal mee eens:D:D

+1
Wat een plaatje , bedankt voor het delen (tu)

mvg, Frans

tjvreeken Schreef:

ehwatch Schreef:

Mooier dan een nieuwe!

Hélemaal mee eens:D:D

Wat een fantastisch horloge!

Mooie Poljot Signal.(tu)
Dit oude model ziet er inderdaad beter uit dan de latere.
Groet, Chris.

enorm leuk horloge, deze ouwe zien er idd een stuk beter uit als de nieuwere versies, vooral die alarmwijzer vind ik fantastisch! (tu)
Wat ik wonderlijk vind is die dubbele bodemkonstruktie, je ziet het ook wel eens bij alarmhorloges van Zwitserse merken anders als Vulcain, en dat is raar, want deze firma had toch echt het patent op die dubbele bodem met klankgaten:

maar misschien hadden de Russen helemaal geen boodschap aan westerse patenten…

Groet,
Paul

Prachtig Tom!

Zoals al gezegd is, mooier dan een nieuwe. De bibberwijzer is echt fantastisch, iets wat je niet vaak ziet. Leuk om te weten ook dat deze werkjes nog steeds gemaakt worden, maar het ziet er dan ook kwalitatief goed uit.
Bedankt voor het delen!

Groeten,
Michiel

Hartstikke leuk horloge, Tom!

Paul K Schreef:

maar misschien hadden de Russen helemaal geen
boodschap aan westerse patenten…

Nee, Paul,

Het woord “patent”, vooral in combinatie met “Westers”, bestaat (nog steeds) niet in het Russische vocabulaire :).

Groet,

Alex

Michkh Schreef:

…Leuk om te weten ook dat deze werkjes
nog steeds gemaakt worden, …

Dit horloge heb ik ook op het Russische deel van WUS voorgesteld en daar heb ik vernomen dat ze ongeveer vijf jaar geleden gestopt zijn met de productie van dit uurwerk. De nieuwe Russische horloges met alarm worden nog met de oude voorraad van uurwerkjes voorzien, maar dat gaat dus een keer ophouden.

http://forums.watchuseek.com/f10/new-arrival-hammer-without-sickle-1960s-470886-post3468365.html#poststop

Een ander punt is dat de kronen op mijn Signal waarschijnlijk niet origineel zijn. Ik vind dat geen ramp (maar wel een beetje jammer natuurlijk), iig zijn ze beide hetzelfde:D