Heb een gouden zak horloge van mijn schoonvader gehad er staat alleen geen merk op .
Heb ik iets van waarde of is het alleen emotionele waarde
Staan er goudmerken in de kast ?
Zo ja dan is ie het goudgewicht waard. Dus gewicht van de kast zonder glas en zonder uurwerk.
Het aantal gram x de goud dagprijs, maar ik kan me voorstellen dat de emotionele waarde groter is dan die paar euro’s.
Google Lens zegt dit;
Een 19e-eeuws Aiguilles E Chappement Cylindre En Pierre open zakhorloge, met een fraaie diameter van 4,5 cm. wijzerplaat met een verzilverd middengedeelte en Romeinse cijfers met vergulde wijzers in een kast met scroll- en bloemengravure, waarbij de bovenkant van de ring een sleutelopwinduurwerk onthult met gedeeltelijk geëtste en geëmailleerde achterkant, ongemarkeerde gouden kast met de initialen CL, en nr. 9792, 7cm hoog.
Oppoetsen en mooi in een kast leggen, waarde is niet veel volgens de site waar deze is geveild.
Gouden kast (en ketting) is best wat waarde.
Mits massief.
Bewaren zou ik met erfstuk zelf ook doen.
Als het horloge verguld is, dan is de waarde nihil.
Als het massief goud is, dan gaat de smeltwaarde snel richting 1000+
Staat er een goudmerk in de binnenkant van het achterdeksel?
Ik weet niet of er sentimentele waarde aan het horloge vastzit, maar ik kan me voorstellen dat je het zakhorloge nooit zal dragen/gebruiken. Dan ‘ligt het er maar’ en kan het enkel gestolen worden. Ik zou het verkopen en er iets moois voor doen/kopen.
Vergis ik me of zit er slagwerk in dit uurwerk?
Volgens mij ook, 2-tonig lijkt het ook.
Deze mag echt niet voor de goudprijs weg…
Wij gingen er van uit dat hij van uit de familie komt wij weten niks van een veiling .
Ik denk een vergelijkbaar exemplaar als deze, niet precies deze
Ik heb hem even naar het juiste deel verplaatst, wie weet komen daar nog andere die meer weten.
Niet dat ik weet
Die zilveren ringen rondom het uurwerk zijn een soort stemvorken, die twee zilveren hamertjes slaan er tegen aan. Je ziet dus niet alleen de tijd maar - als hij helemaal werkt- dan hoor je het ook
Ik ga hier echt veel leren …ik ben een beetje voorzichtig met het opdraaien … ben bag dat ik te ver opdraai …maar ga het zeker uitproberen
Je kunt hooguit de opwindveer stukdraaien. Da’s nog een van de goedkoopste onderdelen qua vervanging. Niet qua werk overigens… …maar, maak je niet teveel zorgen. De kromme tandjes her en der zijn al gespot; dit horloge weer in topstaat krijgen gaat serieus geld kosten bij het handjevol zakhorloge-experts dat we nog hebben in Nederland. Maar opwinden is doodeenvoudig - rustig doordraaien tot je een duidelijke weerstand voelt.
Een gouden zakhorloge met slagwerk,dat zal toch best een serieuze waarde vertegenwoordigen.
Ik weet niet of Koen nog actief is op het forum maar dat is een kei op het gebied van restaureren van met name zakhorloges
Hoor ook niet veel meer van @brunod trouwens… …super-expert. Kalle Slaap zou dit sowieso ook kunnen. Ken een forumlid met minder fijne ervaring, maar iedereen kan eens uitschieten… …zelf geen ervaring mee. Zou ook zomaar kunnen dat Ed van Timefix hier wat mee kan. Hij doet ook grootwerk en kan zelf bepaalde onderdelen draaien.
Ik heb hem opgedraaid bij de buitenste heb ik het gevoel dat ik hem op spanning zet en hij gaat ook tikken … het asje in het midden voel ik niks dus ben bang dat die voor de slag is en dus kapot en daarom wist niemand dat er een slag op zit
De middelste is om de wijzers te verzetten.
Zou ik inderdaad goed laten onderhouden en niet zomaar wegdoen. Houden, koesteren en af en toe eens laten lopen.