Ik kwam deze foto’s tegen in een oud foto-archief (niet de ideale belichting, maar geven een goed beeld). Het zijn de Rolex Precision van mn opa (nu van mijn vader) en de Moeris chronograph die mn broer van mn vader kreeg bij zijn afstuderen. De Moeris zou in 1951 gefabriceerd moeten zijn en van de Rolex weet ik de fabricagedatum niet (ik denk dat mn opa deze na de oorlog heeft aangeschaft). Helaas is er aan de rand van de wijzerplaat van de Rolex een kras ontstaan tijdens een servicebeurt van een horlogemaker (…)
Ik heb eea over deze horloges kunnen vinden maar julie expertise is natuurlijk van harte welkom !
Vooral de Moeris bevalt mij zeer. Moeris is een merk dat nu niet mee bestaat maar erg goede kwaliteit (zak)horloge maakte. Qua prijs zou het mij niet verbazen als de Moeris op een veilingsite meer zou opbrengen als de Rolex.
Wat ik je van die Rolex kan vertellen is dat het zo’n specifieke jaren 40 - 50 opdruk van de kroon lijkt te zijn.
Hier het exemplaar van een vriend van me, 1947:
Toen ik dit voor het eerst zag (en vooral modern gewend was) dacht ik dat dit fake / redial was… maar vroeger gebruikte men zo’n plat gedrukte kroon (deze associatie heb ik erbij, niet negatief bedoelt!!!).
Super cool!
Geniet er van en koester dit horloge. Ondanks het krasje (en wat maakt dat verder uit, het is geen nieuwe keuken ) ziet het horloge er echt top uit.