Uit mijn in-box: Geboren op 20 juli 1969 en vernoemd naar de Apollo Astronauten

Ik kreeg het navolgende mailje. Met deze geboortedag en deze naamgeving MOET je natuurlijk een Speedmaster
dragen.


[i]Geachte heer Mennink, beste Hans,

Ik ben op uw website terecht gekomen nadat ik uw interessante uiteenzetting omtrent de Omega Speedmaster Professional had gelezen. Dank daarvoor! Nu vond ik de Speedmaster al een mooi horloge, maar ik heb voor dit horloge een bovengemiddelde interesse gezien het volgende feit: ik zette mijn eerste voet op aarde (ben geboren) op 20 juli 1969, dezelfde dag (vanuit de Nederlandse tijd geredeneerd) waarop de 1e man voet op de maan zette. Mijn ouders (met name mijn vader) waren dermate onder de indruk van de maanlanding, dat ik naar de drie maanlanders ben vernoemd; ik heet Edwin Neil Michael, roepnaam Edwin . Zie hier de link met de Speedmaster en mijn hieruit voortkomende vra(a)g(en). Kunt u mij bij benadering aangeven wat een goed functionerende speedmaster ongeveer zou moeten kosten, waar ik moet zoeken en zijn er eventueel nog exemplaren uit 1969 te koop (dat zou ik natuurlijk het leukste vinden)? Ik weet dat een Omega een kostbaar horloge is, maar wellicht is een occasion prijstechnisch nog enigszins realistisch/acceptabel voor me. Ik zou het leuk vinden, indien u suggesties/adviezen voor me heeft. Bij voorbaat dank voor uw moeite! Met vriendelijke groet, Edwin[/i] (verdere naam en e-mail bij mij bekend)

Hallo Edwin,

Prachtig dat je op deze datum geboren bent, en ik kan me voorstellen dat je graag een Omega Speedmaster Professional uit 1969 wilt bezitten.

Ik zal hieronder proberen de bijzonderheden van de Speedmaster Professional uit 1969 uiteen te zetten, en ik zal je nog enkele alternatieven geven.

Eerst enkele feiten omtrent de Speedmaster en NASA van vóór 1969.

*1957: Omega brengt de Speedmaster, de CK2915, op de markt, een chronograaf voor een ieder die van snelheid houdt. In advertenties wordt verwezen naar Formule 1 wedstrijden. Het gebruikte uurwerk is het nu zeer gezochte Omega caliber 321.

*1965: Omega komt erachter dat NASA de Speedmaster heeft uitverkoren als standaarduitrusting voor de Astronauten van het ruimteprogramma. Dit is aanleiding voor Omega om per medio 1966/1967 de toevoeging Professional op de wijzerplaat te vermelden.

*Medio 1968 schakelt Omega over op het uurwerk Omega caliber 861.

*Op 21 juli 1969, om 02:56 GMT is de maanlanding een feit

Voor de Speedmasters kun je de volgende indeling gebruiken:

De Pre-Professional:
De Pre-Professional Speedmaster heeft nog niet de toevoeging Professional op de wijzerplaat. Alle Pre-Professionals hebben een Caliber 321. Deze Pre-Professionals zijn nu zeer gewilde verzamelobjecten.

De Pre-Moon:
De Pre-Moon Speedmasters zijn die Speedmasters die al wel de toevoeging Professionalop de wijzerplaat heeft staan, maar nog voor de maanlanding is geproduceerd. Een Pre-Moon kan een caliber 321 hebben, of een caliber 861. je kunt een Pre-Moon herkennen aan de achterkant. De achterkant heeft geen verwijzing naar NASA

De Post-Moon:
Alle Speedmaster Professionals na de maanlanding. Deze hebben een caliber 861 of later gebruikte afleidingen van dit uurwerk. De achterkant heeft altijd een verwijzingnaar NASA. Ook de vele, vele herdenkingsuitgaves (al dan niet gelimiteerd) zijn Post-Moon Speedmasters

Een Speciaal jaar is 1969, het jaar van de maanlanding, en tevens het interessegebied van jou, gezien je geboortejaar.

Het referentienummer van de Speedmaster Professional uit dit jaar is de 145.022-69. Het gebruikte uurwerk is het Omega caliber 861.
De kast meet 42mm in diameter, en heeft gedraaide lugs (aanzetsteunen), en een kroonbescherming.
Het glas is van Hesalite, een kunststof.
Het Omega symbool is op de wijzerplaat gedrukt, dit in tegenstelling van het ijzeren opgezette logo uit eerdere jaren.

De 145.022 uit 1969 komt met een drietal verschillende achterkanten:

Pre-Moon achterkant. Deze achterkant heeft geen verdere inscriptie dan alleen de bekende Hyppocampus.

Direkt na de maanlanding was hij even verkrijgbaar met een achterkant met de inscriptie “THE FIRST WATCH WORN ON THE MOON”

Daarna werd de 145.022 uitgebracht met de huidige achterkant met de inscripties die we nu nog steeds kennen.

De eerste twee modellen zijn het meeste waard, want een stuk zeldzamer dan het derde model.

Let er wel op dat de wijzerplaat bij de 6 de aanduiding T SWISS MADE T staat. De twee Ts zijn een aanduiding dat Tritium als lichtgevend materiaal is gebruikt. Verder is de wijzerplaat niet helemaal glad, maar heeft een middensectie die iets hoger ligt. Vaak is de wijzerplaat tijdens een latere servicebeurt vervangen.

Welke van deze drie je voorkeur heeft moet je helemaal zelf bepalen.
Ikzelf heb een 145.022-69 met de Pre-Moon achterkant. Maar deze heeft wel een inscriptie van de vorige eigenaar.

Ik heb er zelf een andere achterkant op gezet, de zogenaamde Hello Houston achterkant van het 30-jarige herdenking model uit 1999. Hier zie je beide achterkanten naast elkaar.

Je schreef in je mail ik zette mijn eerste voet op aarde (ben geboren) op 20 juli 1969, dezelfde dag (vanuit de Nederlandse tijd geredeneerd) waarop de 1e man voet op de maan zette.
Dat is niet helemaal waar. Vanuit de Nederlandse tijd geredeneerd was de maanlanding op 21 juli. Dit staat ook zo op de achterkant van de herdenking uitgave uit 1999. July 21, 1969, 02:56 GMT

Gezien jouw geboortedag kan ik je 3 aanbevelingen doen:

1.Een exemplaar uit 1969. De 145.022-69. Met 1 van de drie genoemde achterkanten (of net als ik gedaan heb, met de Hello Houston achterkant.

2.De Hello Houston 30-jarige herdenking uitgave uit 1999. Deze was gelimiteerd tot 9999 exemplaren.

3.Of de 35 jarige herdenking uitgave uit 2004. Een gelimiteerde uitgave van 3500 stuks. Op dit model staat de datum 20 juli 1969 (Jouw geboortedatum), zijnde de lokale datum in Amerika op het moment van de maanlanding. Dat zou natuurlijk helemaal gaaf zijn, je eigen geboortedag vermeldt op de wijzerplaat van een prachtig horloge. Als ik op 20 juli 1969 geboren zou zijn, dan zou ik hier naar op zoek gaan.

Ik hoop dat dit je een beetje kan helpen bij het bepalen van je keuze. Ik wens je heel veel succes bij het zoeken naar het exemplaar van je keuze, en ik ben zeer benieuwd welke het uiteindelijk is geworden. Kun je me dat t.z.t laten weten?

Groeten,
Hans Mennink

Ik ben Edwin niet, maar waardeer het zeer dat je de tijd neemt om zo uitvoerig te reageren. Lof.

Gerwin

Dan moet je imho een Speedmaster uit 1969 hebben. Gelukkig dat mijn vrouw exact 3 weken eerder geboren is anders had ze mischien ook Edwin Neil Michael geheten.

Leuk verhaal Hans! En ik denk zeker dat je Edwin fantastisch hebt geholpen.

Als ik hem was zou ik ook voor optie 3 gaan. Ook al vind ik de andere versies een stuk mooier. Maar je geboortedatum op zo een prachtig horloge is natuurlijk perfect.

Gershwin Schreef:

Ik ben Edwin niet, maar waardeer het zeer dat je
de tijd neemt om zo uitvoerig te reageren. Lof.

Gerwin

Inderdaad hulde!!!

RESPECT! Dat is nog eens aantwoord waar je iets mee kan. Niet alleen de vraagsteller maar alle liefhebbers!

hans cp

Wat een mooie vraag! En ook het antwoord verdient alle lof. Daar kan hij wel wat mee. Voor de liefhebbers hier is jouw antwoord ook duidelijk. Mooi! :slight_smile: (tu)
Als hij t.z.t. laat weten wat het geworden is, mogen wij dat dan ook vernemen?

Mooi die witte wijzerplaat en de rode letters.

Mijn beste,

“Wie een ander helpt, bouwt aan zichzelf” :wink:

Orologio Signaturis Temporis

gewoon hartstikke mooi verhaal. Zou je ook zo als naslagwerk kunnen gebruiken. Hulde aan de schrijvers

Tissot62 Schreef:

Mijn beste,

“Wie een ander helpt, bouwt aan zichzelf”

Orologio Signaturis Temporis

Tissot62 haalt me de woorden uit de mond…

Prachtig, Hans, dat je zulk een antwoord geeft én dat je die kennis niet verloren laat gaan ( dus met ons deelt :wink: )

Nu jouw sites zijn ook steeds het nec plus ultra voor iemand die écht wat serieuze info moet hebben. (tu)

Dit is Hans ten voeten uit!!

Arjay

Geweldige post, Hans ! (tu)

Hulde voor je antwoord.

Ik hoop dat Edwin later nog eens inlogd met wat foto’s van zijn speedy want ik ben er zeker van dat je zijn interesse in een speedmaster flink hebt vergroot.

Hans, a true WIS (tu)

Prachtige uiteenzetting waar ieder forumlid wat aan heeft (tu)

Mooi verhaal Hans, alleen wel balen dat ik ook uit 1969 ben … ik geloof dat ik er ook één wil :D:D:D

Ruud

Ruud, nog een geluk dat je niet in 1957 bent geboren. Die Speedmasters zijn niet meer te betalen…

ik ben van 57 en wil er ook eentje. Dat wordt dus lang sparen :frowning: :frowning:

Nivelacuso Schreef:

Ruud, nog een geluk dat je niet in 1957 bent
geboren. Die Speedmasters zijn niet meer te
betalen…

Ben blij dat ik niet zo oud ben, dan is een Speedmaster nog goed te betalen;)

dit klinkt toch niet als leeftijdsdiscriminatie :wink:

mooi verhaal Hans,

ik weet nu waar ik moet informeren als ik een keer een Speedy wil aanschaffen.
Maar ik heb eens gelezen dat die Omega’s helemaal niet in de ruimte zijn geweest.
Ik las een artikel met twee foto’s van een astronaut. Eén met en één zonder Omega om zijn dikke ruimtepak.

Hoe zit het nou??

Groet Arno.