Uit mijn in-box: Hulp gezocht bij de zoektocht naar de ECHTE Moonwatch

Zou onder de ‘minuten-wijzer’ niet het woord ‘lunours’ kunnen staan: maanuur dus.
Dat zou betekenen dat de ‘maandag’ dus in 24 maanuren verdeeld is, een maanuur weer in 100 maanminuten, enz…
Ik weet nog even niet wat ik met de ‘maand’ en ‘datum’ aanduiding moet.
Wat de kroon betreft: het is denk ik een electrisch aangedreven horloge, aan de naam te zien.
Misschien kan je met die ene drukknop alles wel instellen, als bij een LCD wekkertje, alhoewel me dat een lastig klusje lijkt.
Het zijn maar een paar wilde vermoedens hoor.

Ik zit even te googelen, en een lunour is inderdaad een tijdseenheid volgens Oxford University:

lunour

time: The ‘hour’ of the ‘day’ of which precisely 30 span the mean interval between consecutive new moons, = 1/24 lune, = 3543.67~ s (59.0612~ min, 0.984353~ h) currently, but is slowly increasing.

zie http://www.answers.com/topic/lunour?cat=technology

Groeten Tom Vreeken.

Nog even verder googelen:

Er gaan 24 lunours in 1 lune. En er gaan 30 lunes in 1 maancyclus (de gemiddelde tijd tussen twee opeenvolgende nieuwe manen, dus 1 ‘maandag’).

Dus 1 lune is ongeveer 1 dag op aarde (23,6244~ uren) en 1 lunour is dus ook ongeveer 1 uur op aarde (59,0612~ minuten).

De aanduiding ‘LUNES’ ‘25’ wil dan denk ik zeggen dat we in de 25 ste lune van de maancyclus zitten.

Maar misschien zit ik er wel naast.

Tom Vreeken.

Klinkt als een heel plausibel verhaal Tom! Ik denk eerder dat dit klopt dan de berekeningen van Hans en mij (tu)

Hans,

Heb je nog reacties van Mrs. Redding gekregen op onze speurtocht? En van Helbros?
Ben een beetje benieuwd.

Groeten Tom Vreeken.

Ik heb alleen nog vernomen van Mrs Redding dat ze mee zou gaan bieden op de catalogus. De catalogus is verkocht voor $15,50, met slechts twee biedingen. Ik neem aan dat ze de veiling gewonnen heeft.

Verder nog niets gehoord.

Ik denk ook dat de redenering van Tom het meeste hout snijdt.

Is wat hier staat dan volledige onzin?

http://www.spacedemo.com/2006/09/22/the-moon-watch-ksiezycowy-zegarek/

m.v.g. Thijs ter Steeg

Nee, want waarschijnlijk is dit horloge nooit de ruimte in geweest, maar alleen speciaal ervoor ontworpen.

@Thijs: het verhaal waar jij aan refereert, is geen onzin. Het is geheel correct (behalve dan dat de Speedmaster van Neil Armstrong niet goed zou functioneren, want dat is onzin).
Als er over het algemeen gesproken wordt over de ‘moonwatch’, dan wordt daarmee de Omega Speedmaster Professional bedoeld.
Het horloge dat hier ter sprake is in dit topic, is evenwel een ander horloge. Maak je dus niet ongerust; je hebt in de geschiedenisles wel degelijk goed opgelet! :slight_smile:

@ Edwin: Volgens de eerste post is-ie uit 1970:(.

Tom Vreeken.

Hoi Edwin,

Leuk je op het forum weer tegen te komen.
Ik vond het leuk je te helpen, en ben blij dat je de juiste Speedmaster gevonden hebt. Jouw verhaal en de connectie met de maanlanding c.q. Speedmasters was voor veel Speedie-adepten zeer interessant.

I see… Ik dacht dat je er inmiddels al een gekocht had.
Ik zal ook rond blijven kijken…

ps, op http://chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?read=5171 staat er een te koop, maar de verkoper heeft niets meer van zich laten horen, bij mij niet, en bij nog meer geinteresseerden niet.

Even een update aangaande dit horloge.

Onlangs benaderde Tom Vreeken me (Merci Tom) met de mededeling dat er een Helbros Lunhours Luna-Lectric (want zo heet het horloge officieel) op Ebay stond.
Ik heb hierop de dochter van de ontwerper van dit horloge daarop gewezen. Wat zou het mooi zijn als dit zeldzame horloge juist bij haar terecht zou komen.

De dochter (Mw. Christine Redding) nam kontakt op met de verkoper, en de verkoper deed haar een aanbieding. Helaas moest zij, na overleg met de familie, afzien van de aanschaf. Ik vond dit erg jammer, en heb toen zelf geboden op het horloge tot een maximum van $718, met het idee om het horloge op termijn alsnog bij de dochter te laten belanden.

Uiteindelijk werd ik twee maal overboden, en het horloge is verkocht voor $811,50.

De veiling is te bekijken op: http://offer.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewBids&item=230286541153

Jammer dat het niet gelukt is… Als er nog eens eentje langskomt kunnen we misschien een forumbrede aktie op touw zetten.

Inderdaad jammer Tom. Goed idee om de volgende keer de Helbros Luna-Lectric met een flink aantal deelnemers via het forum te scoren. We hebben nu een waarde-indicatie, maar het zal nog wel een tijdje duren voor er weer een langskomt…

Ik doe in ieder geval mee

Ik kreeg zojuist nog een mailtje van Mw. Redding.

[b]hello again!

I could not have come even close… But another may turn up one day…
Thank you again, for taking an interest!
I think my dad would have been amazed by all the fuss, as he’d have called it, and somewhere inside probably pleased, too.

Chris[/b]

Is het niet mogelijk te achterhalen wie de koper was? Wellicht dat we het horloge alsnog kunnen bemachtigen met z’n allen… Ik heb een beperkt budget maar 1000 dollar moet bijelkaar te schrapen zijn, 80 mensen die ieder 10 euro willen bijdragen geeft je een budget van dik 1100 dollar.
Grt Ger

Goed idee, Ger. Ik zal de verkoper benaderen. Aan de naam, en aan het aantal handelingen van de verkoper te zien lijkt het me OF een serieuze verzamelaar, OF een handelaar. Als de opslag bij verkoop niet al te hoog blijkt te zijn, maken we misschien kans.

Als het er van mocht komen: ik doe mee:)

Me too!

hans

Me too!

Ik heb de verkoper benaderd, en zojuist antwoord terug ontvangen:


[b]Hello Hans,

thank you for your mail and your interest in my watch.

Probably I will keep this watch, but depends a little bit on attractiveness, looking at the watch personally (the Ebay photos were somehow blurry!).

Please be so kind and let me know your offer for this watch.

Greetings from Muunich

Peter [/b]

Ik heb hem gevraagd om aan te geven, als hij het horloge eenmaal ontvangen heeft, OF hij het horloge wil verkopen.Natuurlijk nog geen bedragen genoemd.
Ik wacht het antwoord af, en houd jullie op de hoogte.