Uit mijn in-box: Hulp gezocht bij de zoektocht naar de ECHTE Moonwatch

Afgelopen 23 juni kreeg ik de navolgende interessante mail van Cristine Redding, dochter van wijlen Dr Kenneth Franklin. (1923-2007)

Kenneth L. Franklin in 1957, early in his time at the planetarium.

[i] I was googling this topic today, and found your query, dated 2005.

My father, Dr Kenneth Franklin, worked out the time system for the lunar watch around 30 years ago. As far as I know, this was the first time system actually invented to be useful to someone living on the moon. It may come in handy yet.

Helbros made a few watches based on his system. They were offered for sale in the Neiman Marcus Christmas Catalog for a very fat price tag.

They gave two of them to him, and one was donated to the Hayden Planetarium in NYC where Dad worked most of his career.

(Dad passed away last week, which is why I have been exploring sites and links related to his life and contributions.)

Feel free to contact me if you have any more questions I might be able to help out with.

CLRedding[/i]

[b]Ik kende de naam Kenneth Franklin niet, en heb op het internet e.e.a. nagezocht. Dr Kenneth Franklin bleek een heel respecteerde astronoom te zijn. Om slechts enkele feiten te noemen:

Er is een Asteroïde naar hem vernoemd (Asteroid Number 2845 is named FRANKLINKEN in his honor)
Hij was tientallen jaren lang columnist van de New York Times, en was zeer lange tijd de top astronoom van het beroemde Hayden Planetarium te New York.

En ik kwam de volgende passage tegen in een van de in-memoriam´s op het internet.[/b]

In 1970, he invented a watch for moon walkers that measures time in what he called “lunations,” the period it takes the moon to rotate and revolve around the earth; each lunation is exactly 29.530589 earth days. The watch has not yet become a big seller

[b]Ik kende het bestaan van zulk een horologe niet, maar mijn interesse was gewekt. Dit zou een ECHTE Moonwatch zijn, ontworpen voor gebruik voor een langer (permanent??) verblijf op de maan. En ik wilde meer weten omtrent dit interessante horloge.

Ik antwoorde op de mail als volgt:[/b]

[i]Dear Mrs. Redding,

Thank you very much for contacting me.
First of all my sincere condolences for the lost of your father, to you and your family.
I didn’t know your father, but the quick research I did after receiving your mail, left a deep respect for him and the work he did.

Aren’t we all fascinated by the phenomena that occur in the universe, and to dedicate one’s whole life to this is deep within everyone’s dream. Therefore it is so great that your father made the decision to do so.

I do not exactly know what query from 2005 you are referring to, but I did a few contributions on various watch fora concerning watches with Astronomical complications. This interest started when I met Christiaan van der Klaauw, a dutch watch designer, specializing in Astronomical complications. I own a few of his most complicated watches, a Planetarium and an Eclips watch. Here is his webpage http://www.klaauwwatches.nl/ENG/index_eng.htm

Now I read that your father has designed a Lunar Watch. !!!
And that Helbros made a few watches based on the invention by your father. I must say that I´m really curious to find out more about this watch and the concept your father invented.
People associate The Moon Watchwith the Omega Speedmaster, but your father’s watch is the REAL moon watch…

I would be very, very interested in pictures of the watch, and details about the system or concept about the watch.
Any information you have would be appreciated very much.

With deepest respect,
Hans Mennink
Netherlands[/i]

Er ontstond een warme mail wisseling waarbij ik ook het Hayden Planetarium verzocht om nadere informatie.
Helaas konden zij me niet echt verder helpen getuige het volgende antwoord:

[i]Dear Hans:

I have consulted with our retired archivist and she did not seem to know too much about the watch in question. She did recall a “moon watch” that was on display many years ago in the old Hayden (the old building was torn down in 1997 and a new facility was built and opened in 2000).

Unfortunately, she informed me that the watch was stolen. But, I do not know if this is the watch you are seeking.

Access to the Hayden archive is granted through the American Museum of Natural History’s Library, who maintains the archive. If you wish to gain access to the archive, please visit the Library’s Special Collections page to find information on access.

I realize this may be difficult from the Netherlands, but there is no way for anyone here to know if any information exists in the archive and since we have no archivist now (budget cutbacks), it is impossible for anyone here to search for you.

I hope you are able to find out more. You can always contact the library to see if they can help you.

-Brian

Brian Abbott
Hayden Planetarium
American Museum of Natural History
http://www.haydenplanetarium.org/[/i]

[b]Al met al zijn we nog niet veel opgeschoten naar de zoektocht (afbeelding en nadere informatie) van de Helbros Moonwatch.
Tijd om de diverse fora in te schakelen, en waar kun je beter starten dan op ons aller horlogeforum.nl?

Daarom heb ik aan jullie de volgende vragen (Het lijkt opsporing verzocht wel)

• Wie heeft er wel eens van de Helbros Moonwatch gehoord, en wie heeft er een afbeelding en/of nadere informatie over?
• Wie heeft er een oude kerst catalogus (1970 of iets later) van de Amerikaanse keten Neiman Markus?
• Alle andere informatie die van belang kan zijn in de zoektocht naar dit horloge is zeer welkom.

Ik ben zeer benieuwd.[/b]

Mooi verhaal zeg Hans, kan er me ook weinig bij voorstellen.
Maar is het niet Helbros ipv Hellbros

Yep, Helbros ipv Hellbros. Is gewijzigd, merci…

Nog nooit van gehoord maar ik heb mijn werk laten vallen en ben aan het googelen. Wie weet…

Ik weet niet (hoop niet, anders krijgen ze twee keer dezelfde vraag) of jij dat al hebt gedaan Hans maar ik heb Nieman Marcus een mailtje gestuurd met de vraag of ze me even een scan kunnen sturen van de pagina uit hun catalogus waarop het horloges stond :smiley:

Ik heb begrepen dat Mrs. Redding al geprobeerd heeft Nieman Marcus te benaderen, maar dat ze daar niets meer hadden. Het kan best zijn dat jouw verzoek bij iemand anders binnen het concern terechtkomt die er wel wat van weet…

Dit is erg leuk. Ik ben meteen op eBay aan het zoeken geweest naar catalogie van Neiman-Marcus en heb aan de verkoper van dit item (220153076242) gevraagd of hij in de catalogie die hij aanbied even naar een moonwatch wil kijken. Even wachten…

Groeten Tom V.

Hallo Hans,

Heb je al kontakt gehad met Helbros? (http://sstime.com/helbros.html)

Tom V.

Hi Tom, nee, nog geen kontakt gehad met Helbros. Ik dacht dat dit merk al sedert lange tijd ter ziele was.
Ik zal ze benaderen, merci.

ik ben ook heel erg benieuwd naar hoe dit horloge eruit gezien heeft, maar wil toch wat vraagtekens zetten bij het verhaal: een “lunation” is toch gewoon de tijd tussen twee volle manen, en die periode van 29,5 dagen werd toch al weergegeven op alle horloges met een maanfase-aanduiding, weliswaar geeft zo’n schijf 2 “lunations” aan (gaat 1x rond in 59 dagen) maar dat is natuurlijk puur om praktische redenen; zowel de benaming “lunation” als de weergave van de periode van 29,5 dag zijn toch geen uitvindingen uit 1970??

Groet,
Paul

Goedemorgen Hans,

na wat speurwerk PB gestuurd.

Groet,

Bojo

Hallo Hans.

Het horloge lijkt in het Neimans Marcus Christmas Book van 1971 te staan aangeboden voor $700,-. Dit heb ik gehoord van een eBay verkoper die deze catalogus in een lot aanbied. Hij heeft beloofd er een foto van te maken en die naar mij toe te mailen.
Ik ben benieuwd!

Tom V.

Hoi Tom, dat is fantastisch nieuws. Ik ben zeer benieuwd naar de foto.

($700 voor een catalogus???, blijft een absurd bedrag, zelf met de huidige dollarkoers)

Hallo Hans,

Nee, het horloge werd destijds voor $700.- aangeboden. En ik krijg vannacht zeer waarschijnlijk 4 foto’s uit die catalogus in mijn emailbox. Ik ben heel benieuwd!

Tom V.

I See… $700 was in 1971 ook een smak geld voor een horloge.

Kun je me de ebay link van de veiling voor de catalogus doorgeven? Ik denk dat mevrouw Redding heel graag deze catalogus in bezit wil hebben.

Ben zeer nieuwsgierig naar de foto´s.

Hans,

Ik zal je een BP sturen.

Tom V.

Hallo Hans:

Here are some pictures of the REAL moonwatch, invented by Dr.Kenneth Franklin, made by Helbros: The Luna Lectric.
Special thanks to Lorie (pitts3154 on eBay), who made these beautiful pictures and allowed us to use them on our forum. The pictures come from the Neiman Marcus Christman Book 1971:

Groeten, Tom Vreeken.

Edit: je was mij een minuutje voor Tom! Bedankt voor de foto’s. Anders dan ik had gedacht. Ik had gedacht (gehoopt) dat het geen 12 uurs klokje zou zijn maar een klok met de lengte van de dag op de maan in uren. Het Moonwatch zie ik er nog niet aan af… Wie helpt mij?
=+=+=+=+=+=+=+=
Ik volg dit draadje met veel belangstelling. Ik heb ook de catalogus gezien op eBay (nadat Tom melding maakte van het feit dat hij te koop is, daarom hier niet verder op ingegaan). Er was tot op het moment dat ik hem zag maar één bieder. Ik zou het waarderen wanneer de foto’s die jij ontvangt Tom, ook hier worden gepost. Dan kunnen we allemaal The Moonwatch aanschouwen en er wat van vinden. Alvast bedankt.
Mijn eigen gegoogle heeft tot op heden niets opgeleverd.

Groeten, Gerwin

Geweldig Tom…

Geeft maar weer eens aan wat een super forum dit is, en dat we samen heel wat voor elkaar kunnen krijgen.

Ik heb Christine Redding meteen een mail gestuurd met de foto´s en een link naar de veiling. Ik hop dat ze hem vandaag nog leest.

Over het horloge heb ik wel even zitten piekeren. Het zou als volgt KUNNEN werken:

Het zou de tijd in lunaties aan moeten geven. 1 lunatie is 29.530589 Aardse dagen.
Deze periode heeft Dr. Franklin zo te zien verdeeld in 24 eenheden, die ieder weer onderverdeeld zijn in 100 eenheden.

Op die manier zou 1 eenheid van de blauwe cirkel (24 stuks) dus 1,2304412 Aardse dagen zijn (volgens mij zijn dat 106310,12 seconden), en 1 eenheid in het goudkleurige vlak (100 stuks) dus 1063,1012 seconden.

Het zou best zo kunnen zijn dat wat normaal het datumvenster is, nu de aantallen lunaties aangeeft.

Andere zienswijzes zeer welkom…

Ja echt heel erg gaaf!

Dus Hans, jij denkt dat hij eigenlijk de aardse tijdsindeling van 24 uur heeft gebruikt maar dan uur heeft vervangen voor 1,2304412 dagen (als ik je goed begrijp) en dat de urenwijzer dan in 29.530589 dagen rond gaat? Dan zou de minutenwijzer in 1,2304412 dagen rond gaan, de secondewijzer … enz. Lijkt mij ook de meest logische redenering.
Ik vraag me alleen af of dat technisch kan, zouden het rad (misschien zeg ik nu iets heeeel stoms :S) voor de “uren” dan niet heeeeel groot zijn (heel veel tandjes moeten hebben) als deze een beetje regelmatig wil verlopen?

Wat met die venstertjes ook nog kan is dat het gewoon dag en datum is. Lunes is MAANdag… in het Spaans… maar dat zou nergens op slaan, waarom Spaans… of het is een gebbetje…?

En wat is er met de kroon gebeurt?

Verwarrend…

Ik zit nog eens goed te kijken, de indexering 1-100 is volgens mij voor de minutenwijzer en de secondewijzer heeft een schaal van 1-500 (5 streepjes per “minuut”).
Als 1 omwenteling van de urenwijzer dan 29,530589 dagen duurt, duurt 1 uur idd 1,2304412083333333333333333333333 dag oftewel (ook weer!) 29,530589 uur (net zoveel als dagen in een lunatie?). Op deze schaal (1-100 zou 1 lunar-minuut dan 0,29530589 uur duren = 17,7183534 minuten? En 1 seconde (schaal 1-500) dan dus weer 2,126202408 minuten? Doe ik dit goed?