Uit welke merken moet een vintage horloge verzameling minimaal bestaan?

Benieuwd hoe jullie hierover denken: Uit welke merken moet een vintage horloge verzameling minimaal bestaan?

1 like

Niks moet, koop wat je aanspreekt. Het ligt natuurlijk ook aan je budget, ik kan (op dit moment in mn leven) mn in ieder geval geen vintage Rolex veroorloven.

Ik kan nu wel gaan zeggen dat iedereen een vintage Seiko moet hebben maar er zijn gewoon een hoop mensen die daar niks mee hebben. Ik denk dat je beter zou kunnen vragen welke merken er in je vintage collectie zitten.

2 likes

Zijn wat mij betreft geen eisen aan, zolang je er zelf maar mee tevreden bent.

3 likes

Minimaal een merk! (serieus antwoord hoor). Welk merk maakt in principe niet uit.

2 likes

Vintage draait voor mij niet om merk maar om kwaliteit.

Voor mij is de lol de zoektocht naar de dikste kast, de plaat met het mooiste patina en een horloge zonder service parts. Waarde/ merk is dan voor mij van ondergeschikt belang.

Desalniettemin bestaat mijn collectie nu enkel uit Rolex, Omega en Heuer :grimacing:

4 likes

maakt mij ook allemaal niets uit… ik spaar op complicatie, meer niet
wel met een zwak voor zilveren sunbursts en hmt-jes haha :slight_smile:

1 like

Hoi! het is al door de anderen gezegd en daar sluit ik me ook helemaal bij aan.

Het mooie is inderdaad dat je mag verzamelen wat je wilt, wat je zelf mooi vindt en wat je ook kunt betalen. De ene verzamelt op merk en de andere inderdaad op complicatie: het is allemaal prachtig :slight_smile:

Voor de meesten onder ons blijft het beschikbare budget denkelijk toch wel het belangrijkste criterium voor de bepaling van welke merken (c.q. welk merk) er verzameld gaat worden :grin:

Ik ben b.v. erg gek op Rolex horloges, maar kan me het verzamelen van dat merk alléén absoluut niet veroorloven. Dus verzamel ik allerlei vintage door elkaar van goedkope merken en dat vind ik hartstikke leuk om te doen.

Veel succes met verzamelen! :+1:

1 like

Ben het met bovenstaande meningen eens, maar het topic wordt leuker als we concrete merken noemen waarvan mooie vintage horloges te verzamelen zijn.
Hierbij mijn aftrap: Omega, Longines, Movado, Hamilton, Vulcain, Tissot, Sicura, Bulova …

1 like

Daar heb je een punt! :+1: en je noemt meteen een paar zeer mooie merken op :relaxed:

Ik zal er slechts enkelen aan toevoegen. Bij genoeg budget b.v. Rolex, Tudor, IWC of Bücherer en bij beperkt budget Glycine, Certina, Nisus, Precimax, Remova, Pontiac en ga zo maar door…er zijn er honderden…

Het blijft prachtig als hobby! en uiteindelijk toch ook kostbaar :grin:

1 like

Mido, Junghans, Mauthe, alle russen… :slight_smile:

2 likes

Smaak is van jou, niet van iemand anders.
Zo probeer ik - zonder het al te serieus te nemen - om zoveel mogelijk verschillende complicaties bij elkaar te sprokkelen.
Daarbij is het voor mij niet zo belangrijk welk merk erop staat.
Interessanter vind ik het om verschillende oplossingen voor verschillende opgaven te hebben
Zo heb ik bijvoorbeeld een stuk of tien wekkers, allemaal met een ander kaliber (AS, Roamer, Venus, Poljot etc.)
Hetzelfde met de tricompax, chronograaf en noem maar op.
Ook heb ik een voorraad (verzameling mag je dat niet noemen vind ik) van zo’n 100 verschillende 5,5’" werkjes.
Nemen weinig plaats, kosten weinig maar geven een indruk van de verschillende technische mogelijkheden.
Mijn “doel” is het namelijk om met de financiële middelen die ter beschikking staan zoveel mogelijk verschillende technische oplossingen bijeen te brengen.
Een ander zal van één bepaald merk alle modellen willen hebben. Criteria voor een verzameling zijn er genoeg.
Maar uiteindelijk moet de verzameling een weerspiegeling zijn van jouw interesses, niet van een mode of van de mening van iemand anders.
Dit bewust volkomen in tegenstelling tot wat Cricket hierboven zegt.

1 like

de meest gangbare opinie onder verzamelaars wereldwijd is :

Rolex Sub
Omega Speedy
Breitling Navi
Heuer Autavia/Monaco etc
UG Chrono
Memovox
een EP40 chrono
een V72 chrono
een clamshell chrono
een compressor case duiker

dan kom je een heel eind

1 like

en ben je een hyptheek rijker :slight_smile:

1 like

Het is en blijft een liefhebberij van me.Ja ik vind ze op verzamelbeuzen’ rommelmarkten.En het plezier is werkelijk om een mooi expl. Te vinden al of niet werkend.
En het gaat inderdaad maar over Pontiac’ Junghans’ Certina enz… Maar het blijft een betaalbare liefhebberij.
En ik weet het zo’n reactie lees ik dan hier.En na herstelling heb je nog niet de waarde van je horloge.
Maar is dat niet verzameln ?