Uitgebreide uitleg werking SpringDrive uurwerk

19 likes

Als ik thuis ben ga ik dit kijken. Ben heel erg benieuwd!

1 like

Mooi filmpje. En mooi spul!
Maar hoe mooi ook, de charme van mechaniek vervaagd op het moment dat ik ‘electronic oscillator’ hoor…

Zeker een mooie uitleg, de 3-delige serie op Hodinkee waar hij naar verwijst is ook interessant!

Het blijft jeuken he, Grand Seiko!

Dat is onterecht. Spring Drive is een mechanisch horloge met een regulator als een soort van ingebouwde Baron van Munchhausen die zichzelf aan zijn eigen haar uit het moeras trok. Magisch!

De veer wekt de stroom op die nodig is voor de regulering, maar dezelfde opwekking van de stroom remt het uurwerk ook af tot exact de juiste snelheid. Het regelen daarvan is echt magisch.

2 likes

:joy:

Nice! Maar ben nog niet overtuigd haha

Ok, zie het zo:

  • bij een horloge met escapement heb je een escapement dat x keer per seconde de tandraderen (aangedreven door de veer) stilzet en weer in gang helpt, daarbij aangestuurd door de trilling van een balansveer
  • bij een horloge met een tri-synchro-regulator heb je een glide wheel (aangedreven door de veer) dat volledig traploos naar de juiste snelheid wordt afgeremd, op basis van de trilling van het quartz kristal
  • in plaats van dat er een balansveer 8x of 10x per seconde tikt, tikt er een natuurlijk kwartskristal 32.768 keer per seconde
1 like

Had deze gebladwijzerd, nu pas tijd genomen om te kijken.
Prachtig uitgelegd en in beeld gebracht.

2 likes

…de hoogste tijd om mijn spring drive morgen weer eens om de pols te slingeren…zin in! :ok_hand:

2 likes

Impressive

Nu wil ik er 1 :sweat_smile: