Ik had een vraagje betreffende een lederen horlogeband van een door mij nieuw gekochte horloge.
Ik heb me via Ebay een Casio horloge gekocht (model MTF-304L-8AVEF). Dit is een model dat kan worden betiteld als “new-old-stock” (nieuw horloge dat nooit is gedragen maar wel al enkele jaartjes oud is). Het horlogebandje van dit horloge voeld daarom zeer droog en stug aan. Nu is mijn vraag of er een manier is deze band weer soepel(ler) en minder droog te krijgen. Bestaat hier een middeltje voor?
Alvast bedankt voor de reacties.
Als leder wat verdroogd is kan je het inwrijven met leder vet. dit voedt en maakt het leer weer soepel.
Als je bandje te ver droog is waardoor de vezels tot poeder verdroogd zijn,kan je beter een nieuwe kopen.
Dank voor de reactie. et leer brokkelt (dacht ik) nog niet. Ik had ook al gedacht aan ledervet. Ik zal het eens uitproberen. Maar ik dacht dat het bandje dan ook “vet” blijft, of vergis ik me daarin?
Zoals gezegd: ledervet. Andere middeltjes ken ik ook niet. Daar bestaan wel verschillende kwaliteiten in. Ik neem in zo’n geval het ledermiddel dat ik bij Poltrona Frau kreeg
Met alle genoemde middelen kun je droog leer prima opknappen.
Maar tot op zekere hoogte. Echt uitgedroogd leer is niet te redden. Kleur kun je weer mooi krijgen maar de sterkte komt nooit weer terug.
Maar zonder gekheid. Voldoet uitstekend. Bandjes worden niet vet en kleuren ook niet donkerder. Met vochtige spons opbrengen en uitpoetsen. Werkt heel fijn. Gebruik het ook voor vintage originele Omega banden.
Ik gebruik al jaren ledermelk en werkt voor mij al jaren perfect. Meeste banden krijgen daar om de zoveel tijd een behandeling mee. Toevallig vandaag een band nog even snel gedaan. Sowieso verkrijgbaar bij je lokale schoenmaker.
Klopt als alternatief voor leder melk gebruiken sommige mensen body-lotion, omdat het goedkoper is. Komt ook naar voren in veel google resultaten als alternatief.