Uitgedroogd/stug lederen horlogebandje

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje betreffende een lederen horlogeband van een door mij nieuw gekochte horloge.
Ik heb me via Ebay een Casio horloge gekocht (model MTF-304L-8AVEF). Dit is een model dat kan worden betiteld als “new-old-stock” (nieuw horloge dat nooit is gedragen maar wel al enkele jaartjes oud is). Het horlogebandje van dit horloge voeld daarom zeer droog en stug aan. Nu is mijn vraag of er een manier is deze band weer soepel(ler) en minder droog te krijgen. Bestaat hier een middeltje voor?
Alvast bedankt voor de reacties.

1 like

Als leder wat verdroogd is kan je het inwrijven met leder vet. dit voedt en maakt het leer weer soepel.
Als je bandje te ver droog is waardoor de vezels tot poeder verdroogd zijn,kan je beter een nieuwe kopen.

1 like

Dank voor de reactie. et leer brokkelt (dacht ik) nog niet. Ik had ook al gedacht aan ledervet. Ik zal het eens uitproberen. Maar ik dacht dat het bandje dan ook “vet” blijft, of vergis ik me daarin?

Voedende ledervet trekt in het leer (als het niet gelakt is met een beschermingslaag) en zal even vet blijven maar dat trekt weg.

Iemand nog andere tips?

Vaak wordt zo’n bandje er alleen maar mooier op als je het met ledervet behandeld. Ik zou geen andere tip(s) weten voor een droog leer bandje.

Zoals gezegd: ledervet. Andere middeltjes ken ik ook niet. Daar bestaan wel verschillende kwaliteiten in. Ik neem in zo’n geval het ledermiddel dat ik bij Poltrona Frau kreeg :slightly_smiling_face:

Sapo ledervet !

image

1 like

854847

Buiten vet heb je ook lederolie. Zelf vind ik vet fijner werken en beter ruiken. Goed inwrijven en een dagje oid laten intrekken.

Gebruik idd Rapide ledervet, blik :canned_food: gehaald bij de schoenmaker, gaat jaren mee images

1 like

Met alle genoemde middelen kun je droog leer prima opknappen.
Maar tot op zekere hoogte. Echt uitgedroogd leer is niet te redden. Kleur kun je weer mooi krijgen maar de sterkte komt nooit weer terug.

1 like

Mijn advies: saddle soap! Voor al uw bandjes. :wink:

Maar zonder gekheid. Voldoet uitstekend. Bandjes worden niet vet en kleuren ook niet donkerder. Met vochtige spons opbrengen en uitpoetsen. Werkt heel fijn. Gebruik het ook voor vintage originele Omega banden.

1 like

Ik gebruik al jaren ledermelk en werkt voor mij al jaren perfect. Meeste banden krijgen daar om de zoveel tijd een behandeling mee. Toevallig vandaag een band nog even snel gedaan. Sowieso verkrijgbaar bij je lokale schoenmaker.

https://www.google.nl/search?q=ledermeld&client=safari&rls=en&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwirueqC9sHZAhVLZVAKHVloDOEQ_AUICygC&biw=1680&bih=944

Op verschillende fora, inclusief deze, las ik Nivea huidcreme. Omdat leer = huid en het irriteert de pols niet. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd!

Klopt als alternatief voor leder melk gebruiken sommige mensen body-lotion, omdat het goedkoper is. Komt ook naar voren in veel google resultaten als alternatief.

Hallo,

Heb net mijn band ingevet. Hoe lang moet ik het laten intrekken. Of moet ik het daarna uitpoetsen?

1 like

Goedemorgen, ik laat het zelf altijd paar minuten intrekken en dan poets ik hem gewoon een beetje op, desnoods herhaal ik het nog een keer :+1:t2:

Paar uur laten liggen en dan opnieuw invetten, net zo lang tot het leer niets meer opneemt.