Ik ben nogal radeloos, wellicht heeft iemand op het forum nog de gouden tip.
Bij één van mijn horloges wou ik graag het glas vervangen en daarom een afspraak gemaakt bij een horloge maker om naast een servicebeurt ook het saffierglas te vervangen. Dit glas zat behoorlijk vast. En later bleek dat deze met lijm te zijn aangebracht ipv ingeperst met een pakking.
Omdat ik het graag weer origineel wilde hebben Moet de oude lijmresten verwijderd worden.
Maar de lijmresten zijn zo hard. Dat dit met geen mogelijkheid weg te halen is. Ook na een nachtje in de aceton deed niks.
Weet iemand een goede oplossing om deze lijmresten te verwijderen ?
@VmaxNL Omschreef een keer hoe hij bij King Seiko’s het glas los krijgt van de metalen ring, maar ik weet het zo 1 2 niet meer. Die krengen zitten ook vast met een soort ultra sterke substantie
Ongeveer 15 seconden op de hoogste stand verhitten en dan met een stuk penhout of messing de resten eruit steken. Niet gaan schuren of lijmresten met een stalen schroevendraaier eruit steken => gegarandeerd een beschadigde sponning.
Kast in een dikkere oude doek houden en bij het uitsteken op een vuurvaste ondergrond leggen
Tjah maar wat kun je dan nog anders. Ik neem aan dat “we” TS en de horlogemaker zijn dus die zal ook wel weten hoe het normaal moet. En je hoeft natuurlijk niet perse als een wildeman met korrel 60 te werk te gaan
Maar de waarschuwing is niet uit de lucht natuurlijk!
U kunt een speciale cyanoacrylaatlijmverwijderaar proberen, die vaak effectiever is dan aceton. Anders kan een langdurig bad in isopropylalcohol of F-benzine helpen de residuen te verzachten. Een andere optie is om een houten tandenstoker of een plastic spatel te gebruiken om voorzichtig te schrapen zonder de behuizing te beschadigen. Sommige horlogemakers raden ook een lichte Verwarming (Haardroger) aan om de lijm te verzachten. Succes!