Uitgelachen door juwelier

…niet ik, maar een collega.

Hij had 2 horloges die stil stonden, dus op naar de juwelier om batterijtjes te laten vervangen. Hij laat de eerste zien en de juwelier begint te lachen. Is het een automaat, erger nog, gedeeltelijk een skeleton dus je ziet het uurwerk gewoon zitten. #FAIL

Anyway, hij liep inderdaad niet, ook niet na opwinden/bewegen. Secondewijzer loopt wel, maar uren en minuten blijven stil staan.

Het is een Fossil en hij wil vandaag gaan vragen wat het kost om te maken. Horloge was bij aanschaf 4 jaar geleden 125 euro. Iemand enig idee wat de kosten zouden kunnen zijn - probleem zelf is natuurlijk nog niet bekend.

Strakke actie…!!?,

Kosten zijn lastig te bepalen… Maar het uurloon van de juwelier zal niet opwegen tegen de waarde van het horloge (tenzij er emotionele waarde is).

Ik denk dat hij wat prijs betreft net zo goed een nieuwe kan kopen.

financieel zal het iig geen slimme actie zijn om een horloge dat 4 jaar geleden 125,- kostte te laten repareren.

De reparatie zal al snel in de buurt komen van de nieuwprijs of er overheen gaan, waarbij het nog maar de vraag is óf het uberhaupt gerepareerd kan worden, want voorzover ik begrepen heb gebruikt Fossil chinese uurwerkjes waar veel horlogemaker geen onderdelen voor hebben (en simpelweg te goedkoop).

Zoiets vermoedde ik al, ik had 'm ook al geadviseerd om uit te kijken naar een ander horloge.

Bedankt voor de info over het uurwerk, ik ga het aan mijn collega doorgeven en 'm even op de goede weg helpen :slight_smile:

Beste Traveller,

Fossil heeft uurwerken gemaakt waarbij de secondewijzer mech is en het uurwerk quarts. Als hij stil staat op de minuten en uren is dat het quarts werk. De Juwelier zat er dus naast. Dit wordt vaak niet verteld bij verkoop van het horloge. Het lijkt een automaat maar daar onder zit een quarts werk. Het automaat is alleen om de seconde wijzer te laten lopen. Het klinkt raar maar ik ben verschillende Fossils tegen gekomen met dit probleem. Als ik u was zou ik even naar een horlogemaker gaan die hem even open maakt. Een Batt is gelukkig niet zo duur ;).

Succes. Groet, Mark

Mark2025 Schreef:

Beste Traveller,

Fossil heeft uurwerken gemaakt waarbij de
secondewijzer mech is en het uurwerk quarts.

Klopt: de Twist serie. En hierbij is het automatische deel “opengewerkt”.
Vraag me niet naar het nut :wink: maar ze bestaan.

Hee, dat is interessant. Ik heb het horloge zelf niet erg goed bekeken, maar als dat het is, is het wel heel dom van de juwelier.

Even nagevraagd en het blijkt inderdaad een Twist te zijn.
Mijn collega zegt nu dat hij een hybride horloge heeft :smiley:

Het nut - het ziet er wel leuk uit.

lencoth Schreef:

Mark2025 Schreef:

Beste Traveller,

Fossil heeft uurwerken gemaakt waarbij de
secondewijzer mech is en het uurwerk quarts.

Klopt: de Twist serie. En hierbij is het
automatische deel “opengewerkt”.
Vraag me niet naar het nut :wink: maar ze bestaan.

Moest ik ook gelijk aan denken toen ik het las dat “hij liep inderdaad niet, ook niet na opwinden/bewegen. Secondewijzer loopt wel, maar uren en minuten blijven stil staan.”

Hier een paar voorbeeld van

Dus wellicht is het idd een kwestie van batterijtje vervangen. Kan je collega op zijn beurt de juwelier uitlachen dat ie erin is gestonken :wink:

Wat was er trouwens met het 2e horloge? Ook leeg batterijtje?

Het is die van de tweede foto, ik vind 'm er trouwens wel leuk uitzien.
Ik heb al gezegd dat ik mee wil als ie 'm op gaat halen (hij had 'm al weggebracht voor al deze info los kwam).

2e horloge is een Lorus, batterijtje vervangen en die loopt weer.

Traveller69 Schreef:

Het is die van de tweede foto, ik vind 'm er
trouwens wel leuk uitzien.
Ik heb al gezegd dat ik mee wil als ie 'm op gaat
halen (hij had 'm al weggebracht voor al deze info
los kwam).

2e horloge is een Lorus, batterijtje vervangen en
die loopt weer.

Ziet er idd wel leuk uit, maar vond het concept nergens op slaan en heb em voorbij laten gaan.

Als je gaat, moet je voor me eens vragen wat een servicebeurtje er voor zou kosten :wink:

Ben uiteindelijk niet meegegaan met ophalen (wegens werklocatie) maar de juwelier kon het niet zelf, want de batterij zit onder het mechanische gedeelte - moet bij een servicepunt gebeuren.

Collega heeft even gebeld met de juwelier waar hij het gekocht heeft. Daar kan het wel gebeuren, is hij het horloge een dagje kwijt want hij moet even naar het atelier.

Hij wil nu in ieder geval ook op zoek naar een full-automaat, geen gedoe meer met batterijtjes. Dus ik kan binnenkort hopelijk helpen met een mooie zoektocht.

Traveller69 Schreef:

Ben uiteindelijk niet meegegaan met ophalen
(wegens werklocatie) maar de juwelier kon het niet
zelf, want de batterij zit onder het mechanische
gedeelte - moet bij een servicepunt gebeuren.

Collega heeft even gebeld met de juwelier waar hij
het gekocht heeft. Daar kan het wel gebeuren, is
hij het horloge een dagje kwijt want hij moet even
naar het atelier.

Hij wil nu in ieder geval ook op zoek naar een
full-automaat, geen gedoe meer met batterijtjes.
Dus ik kan binnenkort hopelijk helpen met een
mooie zoektocht.

Oh jee… ik hoop maar dat ie nie besmet raakt met het Seiko virus… :wink:

Hij vond mijn seiko fifty fathoms wel leuk, zeker met dat kijkglas en toen ik 'm op zwart leer had laten zetten. Uiteraard al even gewezen op monsterwatches en hij was aangenaam verrast door de lage prijs van sommige modellen.

Traveller69 Schreef:

Hij vond mijn seiko fifty fathoms wel leuk, zeker
met dat kijkglas en toen ik 'm op zwart leer had
laten zetten. Uiteraard al even gewezen op
monsterwatches en hij was aangenaam verrast door
de lage prijs van sommige modellen.

En dat je het dan ook nog eens kunt laten modden vind ik helemaal leuk. Heb je ook nog iets aparts of wat nog beter bij je smaak aansluit. Voor een paar tientjes kun je er bijvoorbeeld saffierglas met coating in laten zetten. Misschien dat ie die gloed ook erg mooi zou vinden.

Tijd om de juwelier uit te lachen?

Het hoort niet dat een juwelier een (potentiële) klant uitlacht (td)(td)

Zelfs niet als iemand komt aandraven met een Chinees van 20 euro.
De juwelier kan beter nuttige info geven, zodat de klant toch met een “positief beeld” de zaak verlaat.

BATMAN Schreef:

Het hoort niet dat een juwelier een (potentiële)
klant uitlacht (td)(td)

Zelfs niet als iemand komt aandraven met een
Chinees van 20 euro.
De juwelier kan beter nuttige info geven, zodat de
klant toch met een “positief beeld” de zaak
verlaat.

Ik heb niet het idee dat het denigrerend bedoeld was. Ik zou ook moeten glimlachen als iemand met zo een probleem bij mij zou komen.
Beetje iets in de trant dat iemand de stekker is vergeten in te pluggen. Zo iets klein en onbenulligs waar je gewoon even om moet grinniken.