Misschien een domme vraag, maar naar mijn weten werken de meeste gmt’s met stappen van een uur. Voor mijn werk in Bombay heb ik alleen te maken met 4.5 uur verschil.
Zijn er gmt’s die ook deze “vreemde” tijdzones kunnen weergeven?
Voor zover ik weet zijn die er niet in analoge versie; op zich ook wel logisch omdat normaliter de gmt wijzer gecombineerd kan worden met de minuten wijzer voor een precieze tijd. Met een half uur of kwartier verschil zou dat niet meer kunnen.
Je hebt wel alternatieve oplossingen waarbij je de buitenring in stapjes van een half uur (Tudor GMT) of traploos (Airman) kan draaien. Dan zou je op de buitenring wel de juiste tijd kunnen aflezen in principe.
Ik denk dat je beter op zoek kunt gaan naar een horloge met een tweede tijds aanduiding (dus niet per de GMT) of een Ana—Digi horloge. Deze zullen praktisch van grotere waarde voor jou zijn, denk ik.
Wat ik in bovenstaande nog niet gelezen heb en wat voor mij duidelijk het verschil aangeeft tussen een “true” GMT en een “office” GMT is welke wijzer verzet wordt zonder het uurwerk te hacken.
Bij een “true” GMT verzet je de uren wijzer vooruit of achteruit naar de tijdszone waar je naartoe reist. De datum wijzigt daarbij mee als je middernacht voorbij draait. Dit is wat ze noemen de travellers GMT.
Bij een “office” GMT verzet je de GMT wijzer naar het uur waar je bv regelmatig mee belt. De datum wijzigt hierbij niet mee.
Dat heeft met de werking van dat type uurwerk te maken; UTC (vroeger GMT) is niet een tijd of tijdzone, maar een referentietijd. Deze referentietijd kent geen zomer-/wintertijd en wordt als basis voor een aantal dingen over de hele wereld gebruikt.
Waarom bovenstaand type uurwerk wel eens als onofficieel als “true” of “echt” genoemd wordt, en een ander niet, is dat bij dit type uurwerk je je lokale tijd kan instellen zonder je referentijd kwijt te raken. Wat er ook gebeurd je hebt altijd de UTC als basis die correct is weergegeven op je horloge (als je niet iets anders instelt natuurlijk). Als je het horloge elke dag zou dragen zou je in principe ook nooit de UTC/GMT wijzer hoeven te verplaatsen.
Bij elk andere mechanisch uurwerk raak je je referentietijd kwijt bij het verzetten.
Die zijn er wel, heel duur Glashutte Senator Cosmopolite, en Oris Pro Pilot cal 114 ook nog 5K … De Glycine Airman lukt het ook omdat de bezel helemaal vrij draait dus zelf in te stellen. Dat is in ieder geval de goedkoopste oplossing denk ik.
Een officiële definitie is er niet voor zover ik weet, zoals met zoveel dingen in de horlogewereld, maar wat over het algemeen als “true” GMT gezien wordt zijn horloges waarbij de lokale uurwijzer apart te verstellen is.
Je stelt dan eerst de tijd van de gmt wijzer in (waarbij de minutenwijzer dan meedraait) en daarna stel je de lokale-tijd-uur-wijzer in.
Het is een meer gecompliceerd om te maken en de mechanische versie vind je voorzover ik weet alleen als manufacture.
Wat je daarmee bijvoorbeeld kan doen is het volgende; je komt uit NL (UTC+2) en gaat naar Hong Kong (UTC+8).
Dat kan mijn Citizen CB0010-02E ook. Kroon 1 klikje uittrekken, juiste tijdzone selecteren met de secondenwijzer en weer indrukken. Dan verzet de urenwijzer zich en klaar. Die zijn hier gewoon te koop en hebben ook een multi-band radio functie voor de VS, Europa, Japan en China. Nadeel: ze zijn 43mm in diameter, een tikje aan de grote kan voor mijn 17,5cm pols.
De “true” gmt variant zie je niet veel; omdat het altijd manufacture is zitten ze over het algemeen in een hogere prijsklasse dan de andere versie. De bekendste zijn denk ik de Rolex GMT master II en de Tudor BB GMT?
Ik denk dat er veel verwarring/consternatie/discussie ontstaat door de (verkeerde) interpretatie van “true”. Het wordt volgens mij vaak gezien als “de enige echte”, terwijl de “true” daar niet op slaat, maar gaat over de werking van de gmt wijzer (zie mijn post hierboven).
Daarbuiten zijn er geen officiële definities, dus lekker belangrijk allemaal
Ik heb het ook bij mijn Tudor GMT over een “gmt” en niet over “true gmt”
Dank ik ben er ook nog erg blij mee, en deze heeft al heel wat tijdzones gezien
Je zou het ook nog kunnen proberen met een Seiko 5M85 kinetic uurwerk, daar stel je de tijd in op de 24 uur/GMT wijzer (hacking) en de urenwijzer (geen hacking) is los te verzetten in stappen van een uur, ook de datum hangt aan de urenwijzer en niet aan de GMT wijzer.
De SUN series zijn daar best goed in, links de 019 en in het midden de 033. Van bovenaf netjes, van de zijkant is het wel erg hoog.
Bij de MR-G en de Gravitymaster van casio is het gewoon op de eerste klik van het uittrekken van de kroon de gewenste tijdzone selecteren en bij de 2e klik de andere tijdzone. Halve uren verschil zijn daar wel goed mogelijk.
Digitaal is de Casio GW-7900 waarschijnlijk de goedkoopste oplossing die ik hier heb liggen, met het weergeven van 2 tijdzones in het venster.