Uitleg GMT varianten gevraagd

Hoi, ik heb verschillende sites en topics bekeken, maar ik heb het idee dat ik iets vrij simpels nog steeds niet begrijp: de verschillende soorten GMT functies die er zijn, welke dan het meeste gebruikersgemak biedt (uiteraard afhankelijk van wat je wilt) en de discussies wat dan ‘echte’ of ‘pure’ GMT’s zijn. Ik word er niet echt wijzer van.

Context voor mijn vraag specifiek:
In dit topic had ik het over een GMT horloge dat een ‘hommage’ is van de Rolex GMT Master II. Inmiddels is deze verkocht. Het had een GMT wijzer en een 24u draagbare bezel. De GMT wijzer was onafhankelijk te verstellen. Met daarbij de draaibare bezel, kon ik dus eigenlijk 3 tijdzones tegelijk zien. De onafhankelijk in te stellen GMT had vond ik wel praktisch.

Door de verkoop, maar intussen wel gecharmeerd van de GMT wijzer, heb ik gekeken naar de Citizen Nighthawk (helaas is die met witte chapter ring niet te krijgen) en vervolgens deze besteld: de Citizen GMT BJ7100-82E. Ik had het van de Nighthawk goed opgezocht maar bij deze blijkbaar niet: na het bestellen begreep ik via een draadje op WUS dat deze geen apart verstelbare GMT wijzer heeft, maar dat deze meedraait met de minutenwijzer… de normale uurwijzer is vervolgens apart te verzetten (alleen vooruit trouwens, maar dat terzijde). Dat is al een verschil. Uiteindelijk kun je dus wel twee tijdzones daarmee instellen, maar lijkt me wel iets omslachtiger. Ik begreep zoiets dat men die GMT wijzer dan ook vaak op de ‘echte’ GMT tijd zet (Engeland), en de normale uurwijzer op de lokale tijd. Of de GMT wijzer op de tijd van thuis, en de normale uurwijzer van het land waar je naartoe bent gereisd. Maar stel dat ik het op de tijd van New York wil instellen, of Beijing, is dat dan lastiger? Verder heeft het een draaibare bezel met steden erop. Ik kan me zo voorstellen dat je, als je dan een tijd in een stad wilt opzoeken, de lokale of GMT tijd naar de juiste wijzer draait en dan per keer de tijd in een andere stad kunt aflezen. Klopt dat?
Plaatje van dit horloge:

Kortom: variaties die je volgens mij kunt onderscheiden zijn een combinatie van:

  • Onafhankelijke GMT wijzer of ‘slave’ GMT wijzer
  • Geen bezel, 24u bezel of steden-bezel
  • Normale uurwijzer wel of niet los van de GMT te verstellen

Mogelijk zie ik nog een optie over het hoofd.

Dus de vraag:
Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende opties (bijv. gebruikersgemak) en welke wordt de ‘echte’ of ‘purist’ GMT genoemd (en… wat schiet je daarmee op)?

Alvast bedankt voor de uitleg!

6 likes

Bij deze heb je een vaste meedraaiende GMT die dus een 24 uur wijzer is. Zie ook de cijfers op de wijzerplaat en chapter ring. Als ik de functie van de GMT wijzer en draaibare bezel gebruik kan ik enkel kijken hoe laat het ergens anders is t.o.v. hier, of ik kijk hoe laat het hier is t.o.v. daar.

Ik zet Parijs dan tegen over de GMT wijzer en kijk waar het land is dat ik wil bekijken. Dus Rio de Janero is 5 uur eerder zonder zomertijd. (die moet je niet vergeten) nu dus ipv 20:30 hier is het 15:30 daar.

2 likes

Hodinkee heeft t een keer wel aardig uitgelegd:

Vanaf de alinea ‘gmt abilities’

Kortweg klmt t erop neer dat er ‘caller’ gmt zijn waarbij je de 24h wijzer snel verzet. Deze 2e tijdzone is dus ondergeschikt aan de nomale tijd. Handig als je familie hebt in Amerika en daar regelmatig heenbelt.

Andere mogelijkheid zijn ‘flyer’ gmts, het verzet je de normale tijd, en blijft de gmt wijzer stilstaan als referentietijd. Dit was het origineel bedoelt als pilotenhorloge. Voorbeeld rolex of tudor gmt. De gmt wijzer bleef dan op gmt tijd staan (tijd in Londen)
Als reizende is dit laatste systeem wat handiger. Met een draaibare 24h bezel kan je obv de gmt wijzer nog een derde tijdzone bijhouden.

3 likes

Welk systeem handiger is ligt er inderdaad een beetje aan waarvoor je hem wil gebruiken. Als je zelf veel van tijdszone wisselt, wil je de uurwijzer makkelijk een aantal uur verschuiven (en houd je de 24-uurs-wijzer op thuis-tijd). Blijf je zelf in één tijdszone, maar wil je regelmatig andere tijden op de wereld bijhouden, dan wil je een verstelbare 24-uurs-wijzer.

2 likes

Dacht dat er 4 soorten waren.

  • Degene zoals de citizen met aanduiding van de plaatsen. Een world timer genaamd.
  • Zoals de Rolex gmt waar je bij het verzetten van de tijd je gmt hand verzet. Met bezel heb je zo 3 tijdzones.
  • Zoals bij m’n Breitling gmt waarbij de gmt wijzer apart verzet wordt. Ook met de bezel 3 tijdzones.
  • Zoals m’n vostok gmt waarbij de gmt wijzer fixed is en je de 2e tijdzone enkel met bezel kan instellen.

Al vaak horen zeggen dat het principe van Rolex als ‘echte’ gmt wordt aanzien, Maarja voor velen is de Rolex wereld heilig natuurlijk :laughing::see_no_evil:

Maar allen doen ze hetzelfde.

Plaatjes voor het plezier er natuurlijk erbij van m’n 2 gmt’s :heart_eyes: Toch een grote voorliefde hiervoor…

3 likes

Doorgaans is een GMT een horloge waarmee je een tweede tijdzone kunt aflezen. Die zijn er in diverse soorten en maten.

De eerste GMT was van Glycine (uit 1953 en daarmee voor Rolex) en dat was tegelijkertijd ook een 24-uur horloge waarbij de urenwijzer 1x per etmaal (24 uur) in plaats van 2x rondgaat (2x 12 uur). De tweede tijdzone was in te stellen middels een 24 uurs bezel.

Uiteraard zijn er ook 12-uur varianten waarbij een tweede tijdzone ingesteld kan worden. Danwel via een instelbare extra wijzer danwel via een (interne) bezelring. Of allebei waardoor je feitelijk drie tijdzones kunt instellen.

Dan zijn er ook nog varianten die ik persoonlijk eerder een worldtimer noem dan een GMT en dat is waarbij de extra (GMT) wijzer niet is in te stellen maar vaak de tijd op de 24 uur-schaal aangeeft en waarbij de stedenring een “reminder” is in welke tijdzone je je bevindt.

En, om het makkelijk te maken :upside_down_face: zijn er ook combinaties van het bovenstaande. Hieronder een stedenring reminder en een instelbare GMT wijzer.

Overigen refereert de term “purist” naar een (Glycine) 24 of 12-uurs horloge met een tijdzone ring voor de tweede tijdzone. Er zijn ook dergelijke horloges met een extra GMT wijzer waarmee je dus drie tijdzones kunt aflezen.

Wat ik persoonlijk het meest lastig vind zijn horloges met een 24-uurs tijdschaal en die drie tijdzones kunnen aangeven. Waarom? omdat de wijzers 2x 12 uur doen, je moet dus vanuit je herinnering weten hoe laat het is. Een Base 22 GMT is zo’n variant.

base22gmt

De purist versie heeft die dus niet (want trouw/ puur aan het originele concept uit 1953)

@Dao verwarrend? Kan ik me voorstellen, kom maar op met specifieke vragen :wink:

7 likes

Je hebt overigens ook nog een steden wijzerplaat:

Hierbij draait de plaat mee ipv een 24 uurs wijzer.

4 likes

Heldere uitleg @Racerke en @Proenski en goede toevoeging nog van @XXoF voor de extra variant.

Het is duidelijk. Al verbaas ik me nog enigszins over al deze varianten, alsof het onnodig ingewikkeld wordt gemaakt zo. Je zou denken dat er één of hooguit twee oplossingen het best of populairs zouden zijn, omdat die gewoon het beste / handigst werkt. Maar niet dus :sweat_smile:

Ik neig te denken dat een quickset gmt wijzer handig is, maargoed mijn Citizen heeft dat niet. Sowieso kan ik het wel instellen zoals ik wil. Ik zal hooguit de gmt wijzer op de thuistijd willen zetten als ik eens op reis ben, en als ik thuis ben wellicht op New York tijd.

Simpel en goed gezegd :+1:t2:

1 like

Interesante materie.

Zat toevallig afgelopen week een video van de Oceanus te kijken waar op een wel heel mooie / gemakkelijk manier de timezone in te stellen is.

Ongeloofelijk wat een techniek er in dat horloge in gebouwd zit. Helaas alleen voor de domestic market.

4 likes

Welnee, er zwerven er genoeg rond op dit forum

Ach wat zegt domestic market nu eigenlijk nog in dit tijdperk. Als iemand aan de andere kant van de wereld het wil kopen, wordt het verkocht.

1 like

Zoals de gmt versie van de Ball, knap in te stellen met de pushers.

1 like

Ook interessant, alhoewel geen GMT maar meer een worldtimer de CW C900, let op de manier van tijdzone aanduiding

2 likes

Wat ik hier nog niet gezien heb, zijn horloges met een subdial voor een 2e tijdzone.

De Citizen met een U680 uurwerk heeft een optie voor een digitaal weer te geven 2e tijd naast de “standaard” tijd met de grote wijzers en de UTC tijd op de subdial midden boven.

De Casio MR-G heeft een gewone 12 uurs tijdweergave met de grote wijzers, met de subdial op 10 uur de daar aan gekoppelde 24 uurs wijzer. Deze worden met de GPS/radio functie gelijkgezet.
Op 8 uur is een 2e subdial geplaatst met een 24 uurs weergave voor een zelf te kiezen 2e tijdzone.

3 likes

Ik ben er ook even in gedoken na een aanschaf. Maar het is al duidelijk uiteen gezet hierboven :ok_hand: wel een top aanschaf Dao :ok_hand: zelfs de originele band is top, vooral voor de prijs

2 likes

Leuk! Heb je hem nog steeds? En wat is je polsmaat btw, hij kan nl. aan de grote kant zijn bij me :+1:t2:

Yep, heb m nog steeds en bevalt me heel goed. Een ideaal dagelijks horloge.

Mijn polsmaat is ca 17,5cm, met een vrij brede platte bovenkant. In werkelijkheid is het een ruime 41mm diameter.

1 like

Ik gebruik overigens de gmt wijzer als local (NL) tijd. Als ik dan naar een andere tijdzone reis zet ik de normale uurwijzer op die lokale tijd.

1 like

Aha, dus de GMT wijzer is wel te verstellen, dat had ik niet goed begrepen dan

1 like

Met de kroon in de normale 2e klik (normaal tijd verstellen) draait de GMT wijzer mee. Vervolgens 1 klik terug (normaal datum verstellen) kan je de normale uurwijzer weer verzetten. Beetje omslachtig als je de GMT wijzer voor een 2e tijzone gebruikt. Daarom gebruik ik de GMT wijzer voor NL’se tijd en de normale uurwijzer voor de lokale tijd, afhankelijk waar ik me bevind…

De GMT wijzer is de niet los van de normale uurwijzer te verstellen, maar de normale uurwijzer wel los van de GMT wijzer :roll_eyes:

1 like