NA: Citizen Promaster Land World Time GMT - waarom vind ik deze zo gaaf?

Inleiding

Mijn GMT Ouwehoer mod heeft inmiddels al een nieuwe eigenaar. Mijn interesse in GMT horloges was voor het eerst gewekt. Na wat zoeken naar betaalbare GMT horloges kwam ik eerst op de Citizen Nighthawk, later op deze Promaster. Er was iets met dit model. Echt toolish. Weinig opsmuk. Super leesbaar. Ogenschijnlijk simpel. En daarbij is het een stijl die me doet denken aan horloges als de Sinn 356, de SNK809 die ik al had, militaire horloges zoals de CWC G10 en mijn Smiths PRS-29. Met zijn 41mm diameter groter dan mijn smaak (en mijn pols), maar mede door de beperkte lug to lug kan het prima. Dit specifieke model is de BJ7100-82E.

Ik ben er erg blij mee! Maar waarom? Hij is niet per se mooi, ook niet geheel onderscheidend. Wel mijn eerste Citizen. Leuke specs (zie onder) maar mogelijk ook in het vaarwater van twee andere horloges in de collectie (zie verder onder).

Wat specs

  • Compleet gebrushte tool uitstraling
  • Kroon zeer makkelijk te grijpen
  • Bidirectional bezel zonder clicks, precies genoeg weerstand om niet zomaar te verdraaien, maar toch makkelijk te bedienen
  • Solar Quartz, ook wel eens lekker om een horloge te kunnen pakken dat loopt
  • Oogt kleiner door beperkte lug to lug, grote bezet, grote chapter ring waardoor de deal kleiner is. Daarbij loopt de bracelet tussen de lugs meer naar binnen in een boog, terwijl veel bracelets juist nog een stukje uitsteken. Daardoor valt de lug to lug ook nog iets kleiner.
  • Secondenwijzer tikt mooi op de indices
  • Gaaf systeem deze ‘true’ ofwel ‘traveler’ GMT
  • Heel goed afleesbaar
  • Overall goede afwerking
  • Vorm van de schakels van de bracelet zijn net weer even anders dan de standaard Seiko of Strapcode bracelets die ik gewend ben. Ik ben ook heel gecharmeerd van een klein stukje overgang tussen de bracelet en de clasp. Ik dacht eerst, wat doet dat daar, maar ik vind het een prima overgang.
  • 200m waterdicht
  • Lume is ‘okee’
  • Bijzaak, maar ik vind het doosje wel geinig vergeleken met de standaard Seiko doosjes. Deze zou ik bijv. nog wel gebruiken om hem uit te stallen (of op te laden in de zon).

Bracelet:

Plek in de collectie

Van mijn collectie zit het tussen twee bestaande horloges in qua stijl ofwel gebruik.

Qua omvang en stalen bezel heeft het iets weg van mijn SKX Save Daocean mod.
Qua gebruik ligt het erg in de lijn van mijn SKX013: vakantiehorloge en vaste horloge om mee te zwemmen.
Toch vind ik hem erg gaaf en onderscheidend. MAAR. Ik weet nog niet of dit op langere termijn ‘problemen’ gaat veroorzaken :sweat_smile: Maar jullie visie is welkom.

Bandenswappen kan ook nog wel, maar nog niet de behoefte gehad:

GMT

Ik opende eerder dit topic om na te vragen hoe het nu zit met verschillende soorten GMT versies. Ik heb hiermee blijkbaar een ‘true GMT’: de GMT wijzer verzet je niet apart, maar draait mee als je de minuutwijzer op de juiste tijd zet. Vervolgens is de normale uurwijzer alleen met ‘quickset’ te verzetten. Met andere woorden, de GMT wijzer zet je bijvoorbeeld op de tijd thuis, als je reist pas je vervolgens alleen de uurwijzer aan.

Nadeel: uurwijzer is quickset, dat is prima, maar kan alleen vooruit. Stel je moet een uur terug, dan moet je dus 23u vooruit draaien. Dat is nog tot daar aan toe, maar dan ga je ook de 24u grens over en verspringt de datum dus naar de volgende dag: die je dan dus ook weer 30 dagen verder moet draaien om weer op de juiste datum te komen.

Poll

Waar zou je de GMT wijzer op zetten?

  • GMT wijzer op Nederlandse tijd
  • GMT wijzer op UTC / GMT tijd
  • GMT wijzer op andere tijd die handig is: New York bijvoorbeeld (voor bijv. trailers die uitkomen)

0 stemmers

Dank voor het kijken!

46 likes

Gefeliciteerd met deze aanwinst. Mooi zorgeloos toolish.

1 like

Serieuze klatser!

1 like

Proficiat met deze NA en het leuke topic dat je aangemaakt hebt :sunglasses: Voor de GMT tijd heb ik gestemd om hem op de Nederlandse tijd gelijk te houden
 why? Geen idee eigenlijk; mijn eigen GMT heb ik ook daarop staan omdat ik niet zo geïnteresseerd ben In andere tijdzones :sweat_smile: En het is leuk om ze samen op te zien gaan.

Mag ik vragen waar je hem op de spreekwoordelijke kop getikt hebt?

1 like

Waarom is ie nou zo gaaf?!
Persoonlijk; omdat ie wat van de Ray Mears en monocoque titanium broer/zusjes weg heeft
 Maar dan toch net met een randje extra :grin:.
Overigens heb ik die van mij gebruikt (oh sorry, ahem, “pre-owned”) aangeschaft via een MP van een forum lid.
EĂ©n van de weinige met een Sapphire glaasje, en waarover ik op het net ook niet veel over kan vinden.

Mooi horloge @Dao, en zoals gewoonlijk weer een mooie NA!

1 like

Hier!

https://simpkinsjewellers.co.uk/citizen-gmt-bj7100-82e-promaster-watch?search=Promaster%20gmt

2 likes

Citizen. Heerlijk merk. :+1:

1 like

Heel mooi!

1 like

Heel gaaf @Dao, maar ik ben dan ook bevooroordeeld :wink: het horloge doet het erg lekker op een NATO:

Maar ook andere straps doen het prima. Een werkelijke bandensl*t om maar in de woorden van @Twan en @Sjorsson te spreken :rofl:

Maar eerlijk is eerlijk: ik kom vaak terug op de originele bracelet. Kwalitatief gewoon een topper en net even anders door de -en profil- druppelvormige schakels :ok_hand:

Geniet van je aanschaf, dit moet zeker lukken. Voor mij is het een blijvertje :sunglasses:

6 likes

Haha dat is die zeker! Vet horloge man! :ok_hand:t3:

1 like

Totaal geen belang bij en zeker geen aandelen; maar mocht iemand dit horloge zoeken; ik ben erg te spreken over de service van Iguana Sell uit Spanje, waar ik dit horloge heb aangeschaft. Prijs volgens mij ook erg scherp :ok_hand:

2 likes

Gefeliciteerd en veel plezier met je NA!

1 like

Mooi !
GMT tijd mag op Tokyo. :shinto_shrine:

1 like

Nog even een vraag; Is het achterdeksel verwijderbaar?
Bij de oudere types is het Ă©Ă©n geheel, oftewel monoblock.

Nee, deze is gewoon verwijderbaar. Geen monocoque frame dus.

Gefeliciteerd, mooi horloge en goed verhaal!

1 like

Tof ding! Ik zit hier al heel lang naar te loeren sinds @Silvester1987 hem heeft maar ik heb de knoop nog steeds niet doorgehakt.
Ik heb niets met GMT’s en vind die extra wijzer vaak storend maar deze kan het wel hebben vind ik.
Het solar gebeuren houdt me tegen denk ik.
Heb eerder een Seiko solar gehad en omdat ik die niet vaak droeg moest ik hem om de zoveel tijd of in de vensterbank leggen of dragen terwijl ik nét die dag iets anders wou.
Het werd een beetje een verplichting om dat ding opgeladen te houden :drooling_face: Het voelde als een soort opluchting toen ik dat ding verkocht had :sweat_smile:Zelfde als met m’n G shock, ik krijg het voor elkaar om om de zoveel tijd een low battery melding te krijgen. Die onrust trek ik niet haha. Dan liever iedere dag een automaat op tijd zetten met een bakkie koffie erbij :hugs:
Maar toch, heel misschien komt ie hier ook wel ooit.

1 like

Echt wel.
Super gaaf horloge


Ik zie echt een heerlijke toolwatch in, super handig door zijn mega afleesbaarheid en betrouwbaar door zijn heerlijk robuuste bouw.
Ik vind hem gaaf!

1 like

Gefeliciteerd met de Promaster. Het zijn tanks. Ze zijn cool. Ik hoop dat je er lol van gaat hebben.

Grappig hoe je specificaties gaat doen, vervolgens geen enkele specificatie of maat opgeeft en een rijtje meningen neerzet. Ik moest erg lachen.

Hee, een specificatie. Zoals altijd bij de Promasters
 Die dingen zijn net tanks.

Gewoon dragen en kiek’n wat 't wordt.

Een mooiere implementatie, IMHO. Overigens wil Glycine dat ook suggereren met mijn Airman. Daar zat een papiertje bij dat je de bezel op GMT tijd zet, en dat je de wijzer moest verdraaien, maar dat zie ik helemaal niet makkelijk gaan, eerlijk gezegd, dus minpuntje voor Glycine daar.

Gebruik ik in de praktijk GMT functies ĂŒberhaupt? Nein. Ik laat 'm gewoon op Nederlandse tijd meedraaien. :slight_smile:

Geen dank, leuk topic, mooie foto’s, leuke Citizen! Jij bedankt. :slight_smile:

2 likes

Cool. :+1:

Ik zet mijn GMT wijzer altijd op de Nederlandse tijd, zodat wanneer ik in een andere tijdzone ben ik alleen de normale wijzers hoef te verzetten naar de locale tijd. Want dat is toch wat je daar nodig hebt. En als je weer terug in Nederland bent zet je je uren wijzer gemakkelijk weer gelijk met de GMT wijzer.

Dat gezegd hebbende neem ik meestal geen GMT horloge mee op vakantie maar een duiker.

2 likes