Uitlijning dag en datum Seiko 5 horloge

Wat kan er de oorzaak van zijn dat de dag en de datum niet op 1 lijn liggen en is dit te verhelpen?
Vind het wel een storend gezicht zo.

Alvast bedankt voor de info.

2 likes

Het lijkt alsof de dag al is begonnen te draaien naar de volgende dag. Ik heb een ook een seiko met dag/datum en die beginnen best vroeg naar de volgende dag te gaan.

edit. maw het lost zichzelf normaal gesproken weer op een tijdje na middernacht.

4 likes

Staat het horloge op 10:00 of 22:00?

Op 22:00 kan de datum al zijn begonnen met verspringen naar de volgende dag zoals @Pieterswatch hierboven al zegt.

Stond het horloge op 10:00 dan heb je een probleem en moeten er diverse onderdelen vervangen worden. Inclusief arbeidsloon worden de kosten dan dermate hoog dat je beter een geheel nieuw uurwerk kunt laten plaatsen.

1 like

Goedemorgen.
Hij stond op 22.00 uur.

Onderstaande foto is van 6.37 uur in de ochtend en daar ligt de dag en datum ook niet op 1 lijn.

Je kan proberen buiten de danger zone de datum opnieuw in te stellen.

Je hebt niet toevallig tussen 22 en 6u de datum verzet? Dan zie je dit ook wel ns.

1 like

Goedemorgen Ruud,

Datum verzet ik altijd om 6.00 in de ochtend.
Zou volgens mij veilig moeten zijn op dat tijdstip.

De datumring wordt op zijn plaats gehouden door een verend palletje. Alleen om, als het goed is, 24.00u wordt er voor gezorgd dat de datum gaat verspringen. Dat kan enige tijd vergen. maar als het is versprongen gebeurd dat de rest van de 24 uur niet weer.

De datumring kan niet worden bijgesteld, in tegenstelling tot de dagschijf, die wel kan worden bijgesteld.

1 like

Okee.

Hoe kan de dagschijf bijgesteld worden?

Op de datumring zijn de cijfers op de ring geplaatst, dus een vaste ring.

Bij de dagschijf is het een schijfje welke meestal ‘geklonken’ maar niet vast zit op een binnenring. Dan is de schijf te bewegen ten opzichte van de binnenring.

image

2 likes

Hallo Inca,

Bedankt voor de duidelijke uitleg :+1:
Ik laat het dan maar voor wat het is.

Wel interessant om te weten wat hiervan de oorzaak is.

Groeten, Leo

1 like

Misschien niet de juiste datum wiel erin gezet. Er zit verschil in tanden van een 7s26B en een7s26C

1 like

Ik had hem nieuw gekocht en hij is nog nooit open geweest.
Dan zouden ze het in de fabriek verkeerd hebben gedaan.