Mijn DS-1 big date heeft 2 velden voor de datumweergave.
Het eerste veld gaat van 0 tot en met 3 en het tweede veld van 0 tot en met 9.
Vandaag viel me eigenlijk voor het eerst op dat het eerste datumveld vandaag in ieder geval erg slecht is uitgelijnd.
Misschien wordt het beter als we naar de 15e van de maand gaan?
Herkent iemand dit?
Eerlijk gezegd vind ik het erg storend, maar ik weet niet of dit bij elke DS-1 big date zo is.
Of zou ik toch over een onderhoudsbeurt moeten gaan nadenken zodat dit kan worden opgelost?
Ben benieuwd.
Groet, Casimir 25
Hoe oud is het horloge?
Bijna 3 jaar
Heb je met de datum snelverzet zitten klooien? Anders een keer goed zetten en kijken of t goed blijft.
De datum doet wel vaker vreemd, loopt niet altijd goed door. Zal er voorzichtig eens iets mee uitproberen. Gewoon 30 dagen verder zetten.
Klinkt wel als een kandidaat voor service dan.
De Mido multifort TV big date heeft ook issues gehad met datumvelden, zit daar ook niet zo’n powermatic uurwerk in? Dat uurwerk is nu gemodificeerd
Na een heel klein zetje aan de kroon sprong de datum naar het midden.
Had ik natuurlijk beter kunnen stoppen…
Toch gekozen om hele ronde even door te spoelen.
Bij 22 deed ie helemaal nix meer.
Vervolgens tijd rustig doorgedraaid tot de datum zelf naar 23 sprong.
Daarna weer ver gedraaid op de tijd, ging prima.
Na nog een haperingen staat de datum nu weer netjes.
Zal het even goed in de gaten houden.
Dank voor de tips.
Klinkt wel alsof er iets niet 100% is
Vanmiddag voor controle/reparatie/service afgegeven bij de AD
Aan het eind van de middag bericht van de AD ontvangen dat het horloge weer gereed was en opgehaald kon worden. Dat kon ik nog mooi even tussen de bedrijven door doen.
Heb wel gevraagd wat er nu aan gedaan is. Helaas was er geen werkbon bij (?).
De verwachting van de AD was dat inderdaad het hierboven al genoemde onderdeel doorgemeten is en vermoedelijk ook maar gelijk vervangen, daarnaast opnieuw afgesteld (uurwerk had wat haast, zeg maar) en gesmeerd.
Alles in ieder geval onder de noemer service/garantie, dus daar kwam ik goed mee weg.
Dank voor jullie tips en het meedenken!
Groet, Casimir 25
Ik weet niet of dat nog na drie jaar vanzelfsprekend is, maar ik vind dit wel heel netjes. Dank dat je deze uitkomst nog even deelt.
Heel netjes in ieder geval en ik ben er blij mee!
ik denk dat er gewoon een nieuw uurwerk in gedaan is: goedkoper
Inmiddels zijn we weer 3 weken verder en het probleem is in alle hevigheid terug.
Van 8 op 9 juni bleef de datum op 8 staan, en op 15 juni hield het uurwerk stug vol dat het nog steeds de 13e was. Al die tijd heeft het horloge keurig gelopen.
Gisteren weer bij de plaatselijke AD geweest. Hij constateerde dat de datum helemaal niet meer reageerde op de tijd, én niet meer op het handmatig verzetten van de datum.
Het horloge is weer terug naar Certina en de AD zal zelf beter opletten hoe het terugkomt en wat er aan gedaan is.
Volgens de AD was het een bekend probleem van dit kaliber en hij dacht dat het uurwerk vervangen zou zijn. Maar een werkbon was er niet. Hopelijk deze keer meer succes.
Vingers gekruist.
Zaterdag berichtje ontvangen van de AD. het horloge was gereed en ik kon het ophalen.
Vanmiddag gelijk maar gedaan natuurlijk!
Onder garantie full-service en reparatie van defecte datum-systeem.
De onderdelen die zijn vervangen keurig bijgeleverd en 2 jaar garantie.
Dus mijn SE gaat weer flink veel draagtijd tegemoet.
Dank aan de AD, er is nogal wat energie gaan zitten in de vervanging onder garantie.
Top, lekker van genieten. Wel alleen de datum verzetten als de wijzers tussen 3 en 9 uur staan anders kan je het uurwerk beschadigen.