De afgelopen 3 jaar heeft mijn “horlogereis” als belangrijkste thema gehad de zoektocht naar de perfecte daily. Ondanks mijn niet al te strenge eisen is dit best een uitdaging gebleken. Gelukkig geniet ik van de reis minstens zo veel als van de bestemming.
Enfin, mijn bescheiden eisenpakket: niet te groot voor mijn 16.5cm pols, niet te flashy, merk maakt niet uit. Prijssegment max 5-7k, liefst op goede comfortabele bracelet.
Verschillende prachtexemplaren zijn de revue gepasseerd. De meesten daarvan mochten het nest ook weer verlaten. Niet omdat het geen goede horloges waren, integendeel, maar meestal miste ik het absolute yes-gevoel.
De volgende foto’s tonen alle horloges die het (net) niet werden. Het laatste horloge toont een foto van mijn nieuwste aanwinst; beetje afgezaagd misschien, maar terecht een van de meest geroemde daily’s. Voor mij nadert de Explorer 36mm perfectie. Het yes-gevoel is in ieder geval aanwezig!
Gefeliciteerd. Mooie onder de radar Rolex in de juiste maat. We gaan zien of deze het wel blijkt te zijn op termijn. Je zoektocht is interessant, ik herken het wel.
Ik heb de SBGV245 gehad (en te licht bevonden) en draag nu de Santos, waarbij die laatste wel een blijver lijkt te zijn. Ik kan er nog een Nomos, een paar limited Seiko’s en een GS bij halen, maar als zwemmen niet je ding is heb ik ook nog wel een dark horse van Junghans in de aanbieding. Daarover later meer.
Ik ben nu ook benieuwd naar het verhaal van @anon53002072EV morgen.
Van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Goede kans dat je zoektocht nu ten einde is. Zeker weten doe je het natuurlijk nooit met deze gekke hobby😄
Volgens mij persoonlijk is de Explorer het ultieme GADA horloge. Wil zelf op mijn pols van 17 cm geen horloges meer met een diameter groter dan 40 mm.
Leuk om te zien dat je ook een Aqua Terra hebt (gehad). Dat is samen met de Explorer het horloge dat ik het meest draag. Qua smaak zitten we redelijk op één lijn want zowel de Santos als die GS vind ik ook erg fraai!
Ik moet overigens zeggen dat in retrospectie de ervaring van een echt “luxe-gevoel” ook heeft bijgedragen aan deze evolutie (ook in prijs dus ) Ik miste dat toch bij GS en dit model van Omega. De Cartier heeft dat wel. Alleen voor een GADA vind ik de Santos persoonlijk net iets te dressy en kwetsbaar (door de gepolijste bezel). Ondanks het feit dat de Santos strikt genomen een toolwatch is, vind ik het tegenwoordig met name een sieraad met een uitmuntende bracelet.
Overigens is de Santos verder wel briljant en prachtige toevoeging in de collectie. Tot slot is mijn ervaring dat de Aqua terra de beste bang for buck is uit dit gezelschap.
Ook wel bekend als beach to boardroom en dat soort kreten. Overigens heeft een horloge op staal sowieso geen pas in een boardroom tenzij je met een stel smakeloze whooo-ha techbros werkt in de één of andere zielloze Californische Corporate. Uweetwel, mensen die denken dat een Patagonia fleece kleding is die je op straat mag dragen, en in vergaderingen.
Beetje achterhaald verhaal. Doet me denken aan de jonge honden van Adyen die met hun t-shirts geen investeringen kregen van de jasje-dasje types van ABN en ING en nu 10 jaar later, een hogere beurswaarde hebben dan die 2 fondsen samen. Je loopt achter man.
Hele mooie NA! Ik hou van subtiel en dat is de Explorer zeker! Doordat het model echt al jaren mee gaat bewijst wel dat het een mooi tijdloos model is! Well done!