Ultimate watch size guide: de meerdere factoren en richtlijnen

Ik dacht eerst:”Wat ‘n flauwekul”. Maar tijdens het lezen tóch interessant!!!
Bedankt :ok_hand:t3:!

1 like

Heel goed topic.

Het is ZEKER zo dat een lichtere plaat groter toont dan een donkere

Verder vind ik vooral de aan of afwezigheid van een bezel heel bepalend voor hoe groot een horloge toont.

En persoonlijk vind ik dat lugs nooit mogen buiten de polsen komen. Dan is ie gewoonweg te groot.

Al de rest is persoonlijke smaak en elk moet doen en dragen waar ie zin in heeft. Ik erger me aan de “hoort 36 te zijn” en ganse “klassieke maten” gelul

2 likes

Bedankt voor de noeste arbeid @Dao :+1:t2:
Leuk om te lezen, voor mij is nieuw dat stukje over de afstand tussen ‘hour markers’, en ook de invloed van een chapter ring op hoe groot een horloge oogt.
Ik ga er eens wat meer op letten, eens kijken hoe dat oogt :nerd_face:

1 like

Prachtig horlogerietopic. Thanks :+1:t2:

1 like

Nu niet meer nee, maar ik had dit topic graag gelezen toen ik begon met de hobby.
En passen is inderdaad nog altijd de beste optie, maar zeker bij vintage is dat soms best lastig :wink:.

@Dao: puik werk! dank voor de mooie bijdrage.

2 likes

Ja ik begrijp je. Maar ook nu helaas niet. Zoveel invloeden die de pasvorm en maat bepalen. De jlc van 42 mm is de tag heurer van 42 niet.

:beers:

1 like

Top! Dankje :+1:t2:

Er zijn vast nog grotere Invicta’s.

Dat geldt voor alles :joy: nee voor de grotere maten kan ik het niet beoordelen, maar voor de kleine en gemiddelde maten leek het me bij benadering best ok. Ik heb het niet nagerekend, maar ik denk dat hij zijn grove ratio (zie citaten) gewoon heeft toegepast, terwijl je dat waarschijnlijk zo rechtevenredig niet kunt doen.

Anyway.

Dankje! Ja precies, had ik dus ook. Althans in de praktijk al eens gemerkt, maar nu snap ik beter waarom en kan ik er dus ook bewuster op letten.

Theorie versus praktijk :nerd_face: waarbij hoe het in het echt staat altijd doorslaggevend is, maar wanneer je niet kunt passen of beter wilt begrijpen helpt een beetje theorie wel.

Ja ergens wist ik het wel doordat m’n skx bijv kleiner oogt dan sommige van mijn andere horloges die qua diameter toch echt kleiner zijn… nu begrijp ik het meer!

En aan iedereen die ik niet gequote heb: dank!! Graag gedaan.

2 likes

Mooi @dao en interessant.

1 like

Mooi werk heb je ervan gemaakt @Dao! :+1:t2:
Erg interessant om te lezen en mooi samengevat.
Dank je wel man :v:t2:

1 like

Stickywaardig, en een heel goede aandachtspunten, ook een goede richtlijn voor beginners.

Opbouwende kritiek:

De polsmaat tabel vind ik van beperkt nut, er kan in elk geval wel meer context bij.

Het interval bij mijn polsmaat vind ik te krap. Ik sluit zelf bv geen kleinere vintage uit dan ‘mijn ondergrens’ aangeeft, en bv een G Shock kun je best wat groter dragen dan ‘mijn bovengrens’.

Bij het overwegen van een aankoop zal ik vooral ook het type horloge mee laten wegen. Een dresswatch op mijn bovengrens vind ik bijvoorbeeld echt veel te groot.

De invloed van wit vs zwart op maatbeleving is er wel, maar vind ik niet heel sterk.

1 like

Mooi en ‘leerzaam’ leesvoer @Dao! Dank je wel. :ok_hand:

1 like

Op zich wel eens hoor. Of het kan te maken hebben met de kleinere maten waarbij het misschien beter klopt dan de grotere maten (het komt van The Slender Wrist, dus gericht op kleinere polsen), maar ik weet niet welke polsmaat en dus welk interval je naar kijkt. Maargoed, het is een richting en geen wet, hoe ruimer ze de intervallen hadden gemaakt, hoe minder het zegt.

Mooi overzicht, bedankt.

1 like

Super handig @Dao,
Je wetenschappelijke benadering, in dit geval over de vorm van de horlogekast, bewijst dat niets zonder reden ontstaat. Altijd nieuwsgierig blijven. Dank je wel dat je dit met ons wilt delen.

1 like

Leuk topic en erg leuk om te lezen!

1 like

Super handig overzicht en verhelderend! Bedankt voor de moeite @Dao! (Zoveel werk leek me na ruim een half jaar nog wel een bedankje waard. :wink:)

1 like

Dankjewel @Pim :grin:

1 like


Ik ben het er ten dele mee eens. Bij de geplaatste foto oogt de lichte in dit geval groter, omdat je hersenen de stalen rand rond het glas meerekenen met de dial. Bij de donkere niet, omdat de stalen rand een echt kader rond de dial legt.
Dat gezegd hebbende, kan het dus bij een zwarte dial ook groter ogen, indien er een zwarte bezel is gebruikt. Zo’n zelfde zwarte bezel bij een lichte dial laat die lichte dan weer kleiner ogen.

Kortom: het zit ‘m dan niet alleen in de kleur van de dial, maar in de mate hoe de bezel contrasteert met de dial.

2 likes

This… actually makes sense. Ik denk dat je gelijk hebt!

Het meest zinnige wat ik vandaag heb gelezen. Nuttige info, waarvoor mijn dank. Ik zit nog wat in mijn maag met de dikte van een Tudor BB. Je leest overal dat het een dikzak is. Vandaar waarschijnlijk ook de voorliefde voor de BB58.

Maar volgens deze “richtlijnen” zou dat met gemak moeten kunnen op een pols met omtrek 19,5 cm. Ik weet het, passen is altijd het devies.

Maar in ieder geval bedankt voor dit (in mijn geval) tegengeluid!

1 like