Ultimate watch size guide: de meerdere factoren en richtlijnen

Inleiding

Op ‘The Slender Wrist’ kwam ik de volgende ‘watch size guide’ tegen, die ik wel erg interessant vond. Voor mijn kleine polsen is de grootte van het horloge doorslaggevend. En omdat ik @Dao ben en niet lui, post ik niet alleen een link maar ook de (verkorte en verbeterde) uitleg. Soms heb ik wel teksten geciteerd en verder heb ik vooral geprobeerd het duidelijker op te bouwen en overtollige info weg te laten.

Achterliggende gedachte bij deze guide is dat er meerdere factoren zijn die maken dat een horloge groot of klein ‘valt’ of ‘oogt’, meer factoren dus dan alleen maar de gebruikelijke diameter zonder kroon. Door deze informatie snapte ik beter waarom soms het ene horloge van een bepaalde diameter echt klein oogt, en een ander horloge met dezelfde diameter ineens te groot. Sommige van deze factoren zijn objectief meetbaar, andere hebben vooral met perceptie te maken.

Ik ben benieuwd of jullie hier wat aan hebben en misschien aanvullingen of verbeteringen hebben.

Overigens: over smaak valt niet te twisten - het is geen betoog voor een bepaald formaat, maar biedt informatie die je kan helpen om beter te begrijpen waar je, naar eigen voorkeur, op kunt letten als je een horloge zoekt.

En de video-versie:

Overzicht: 9 factoren die maken hoe groot een horloge oogt

Hieronder staan de factoren die onderscheiden worden. Vervolgens licht ik ze allemaal toe.
Helemaal aan het eind vind je een tabel met polsomtrek in inches en centimeters en grofweg daarbij de diameters en lug-to-lug die meestal passen (maar mede beïnvloed worden door andere factoren).

  1. Diameter van de kast
  2. Lug to lug
  3. Vorm van de lugs (plat of gebogen)
  4. Diameter van de uurmarkeringen
  5. Bezel
  6. (Draaibare) chapter ring
  7. Kleur van de dial: donker of licht
  8. Dikte van de kast
  9. Bracelet of strap: lengte, dikte, 1-piece, tapered, hardware en/of endlinks

1. Diameter van de kast

Deze kennen we allemaal: de diameter van de kast, vaak tussen de 36 en 44mm (groter of kleiner kan natuurlijk ook). In de tabel onderaan vind je welke maat meestal bij een specifieke polsmaat past, maar een grove (en subjectieve) regel kan zijn:

My preferred ratio is when the watch case has a case size of 60 to 75% of the size of the flat surface of your wrist. To get a rough estimate of the size of the flat surface of your wrist, just measure your wrist size (in millimiters) and divide it by 3.

Zoals gezegd zijn er meer factoren: een SKX013 van 38mm oogt echt kleiner dan een Hamilton Intra-Matic van 38mm.

2. Lug to lug

Net zo belangrijk is de lug to lug: het horloge ‘van top tot teen’ zegmaar.

Hierbij is het ook erg afhankelijk wat de vorm van je pols is: rond of meer plat. Bij een ronde pols zul je een kleinere lug to lug nodig hebben dan bij een platte pols met dezelfde diameter. Een (subjectieve) vuistregel:

I consider a watch as not too big and not too small when the lug to lug distance is 75 to 95% of your wrist width. More than 100% will make your watch overhang your wrist and look not so great.

3. Vorm van de lugs: plat of gebogen

Of de lugs ‘overhangen’ of dat er zelfs een gat tussen je pols en de lugs te zien is, hangt ook af van de vorm van de lugs.

Vuistregel (hmmm had eigenlijk leuker geweest om dat polsregel te noemen…):

If you have smaller wrists, you want to get a watch with curved lugs as they will hug your wrist better, and not stick out like marshmallow roasting sticks. And if you really like a watch with flat lugs, just make sure that the lug to lug distance is still within your wrist width for the best results.

4. Diameter van de uurmarkeringen

Dit waren de dimensies van de buitenkant van de kast. Maar hoe groot het horloge oogt hangt ook erg af van de wijzerplaat, bezel en crystal. Factoren 4, 5 en 6 hangen erg met elkaar samen en komen deels op hetzelfde neer, maargoed omdat er verschillende combinaties van mogelijk zijn, toch relevant om te onderscheiden.

The hour markers circle size is another important factor that makes a watch look bigger or smaller. Maybe you read or heard some people telling that a “42 mm watch wears like a 40 mm”. This is because the hour markers circle size is small for the watch case.

As you can see on my Citizen Promaster Nighthawk (on the left), the crystal is huge. It fills most of the 42 mm case, yet the hour markers circle only measures 26 mm. On the other end of the spectrum, that 42 mm Hamilton Pilot Day Date Automatic (Amazon link) has a whopping 35 mm hour markers circle size. Yet it has the exact same case size than the Citizen! I love the Hamilton, but it looks huge on me – even with its 48 mm lug to lug distance. The Hamilton has thick lines at the edge of the dial that really stand out in real life (more than the numbers). That’s why I measured the hour markers circle there.

5. Bezel

Vergelijkbaar, maar toch ook een specifiek aspect hiervan, is de aanwezigheid of afwezigheid van een bezel.
Zie onder, beide even groot in diameter, maar de rechter oogt groter.

Watches with a bezel have a smaller hour makers circle, and so will look smaller. A 40mm watch with a bezel will always look smaller than a 40mm watch with no bezel.

6. (Draaibare) chapter ring

In plaats van een bezel, kun je ook een (draaibare) chapter ring aan de binnenzijde hebben. Die maakt de cirkel van de uurmarkeringen ook kleiner, maar het glaasje is groter, dus heeft een ander effect.

A chapter ring also changes the perception you have of a watch size. It will give you the same benefit as a bezel, but with a different look: you’ll get a much bigger crystal. Just be aware that a watch with a bigger crystal will still always look bigger than a watch with a smaller crystal.

7. Kleur van de dial: donker of licht

Over deze ben ik niet zo zeker. In het artikel zegt men:

If you take two exact same watches – one with a light dial and one with a dark dial – the one with a dark dial will always look smaller. This is because of the way our brain perceives the light reflected by objects.

Zou kunnen. Voorbeeld:

Het is mij nooit zo opgevallen, en de foto overtuigt me ook niet. Maar misschien is het wel zo. Ik ga het eens in de gaten houden en ben benieuwd hoe jullie dit zien.

8. Dikte van de kast

Hoewel het vanuit bovenaanzicht niet zo uitmaakt (en dus op veel foto’s niet goed te zien), is de dikte van de kast ook van belang.

A watch will always look a bit smaller if it’s thinner. The effect is not as visible as having a small case size, lug to lug distance, hour markers circle, or dark dial, but it certainly helps.

9. Bracelet of strap: lengte, dikte, 1-piece, tapered, hardware en/of endlinks

Als laatste is ook de band van invloed. Deze staat niet in het artikel genoemd, wel in de video. Het gaat vooral om het verschil tussen een bracelet en een nato. Volgens TSW oogt een nato groter, maar ik vind dit niet altijd het geval.

  • Een bracelet kan maken dat een horloge groter oogt door de endlinks. Omdat de kast en de bracelet dan een geheel zijn, wordt de lug to lug afstand mijns inziens benadrukt en de kast lijkt ook wat groter.
  • Maar aan de andere kant kan het geheel met een nato groter ogen omdat een nato onder de kast doorloopt (waardoor de kast hoger op de pols komt te liggen), er een bobbel van overtollig nylon bovenop je pols zit (tenzij je ‘down under’ draagt). Dit effect is minder bij single loops. Verder kan de hardware erg groot zijn en de hoeveelheid ringen kan het geheel ook forser maken. Daarbij is een nato altijd recht en niet tapered, waardoor het ook groter oogt.

In de meeste gevallen betekent het voor mijn polsen dat een nato oogt alsof ik een te groot horloge draag. Als ik er single loop van maak is dat niet zo en op leer of bracelet ook niet.

In de video laat hij het overigens wel duidelijk zien.


Als laatste: richtlijn op basis van pols, diameter en lug to lug

Omdat je eerst naar de diameter en lug to lug kunt kijken bij het zoeken naar horloges (en het altijd handig is om je eigen polsmaat te weten), kun je in ieder geval beginnen met onderstaande tabel. Alleen al handig voor de inches en centimeters en de rest is ‘smaak’ (subjectief), maar geeft een richtlijn voor iedereen die een niet te groot of niet te klein horloge wil dragen. Vanaf daar kun je alle andere factoren meenemen in je overweging.

Polsmaat in inches en Centimeters - Diameter - Lug to lug

5.50” = 14.0 cm = 27.9 tot 34.9 mm DM = 34.9 tot 43.7 mm LTL
5.75” = 14.6 cm = 29.2 tot 36.5 mm DM = 36.5 tot 45.6 mm LTL
6.00” = 15.2 cm = 30.5 tot 38.1 mm DM = 38.1 tot 47.6 mm LTL
6.25” = 15.9 cm = 31.8 tot 39.7 mm DM = 39.7 tot 49.6 mm LTL
6.50” = 16.5 cm = 33.0 tot 41.3 mm DM = 41.3 tot 51.6 mm LTL
6.75” = 17.1 cm = 34.3 tot 42.9 mm DM = 42.9 tot 53.6 mm LTL
7.00” = 17.8 cm = 35.6 tot 44.5 mm DM = 44.5 tot 55.6 mm LTL
7.25” = 18.4 cm = 36.8 tot 46.0 mm DM = 46.0 tot 57.5 mm LTL
7.50” = 19.1 cm = 38.1 tot 47.6 mm DM = 47.6 tot 59.5 mm LTL
7.75” = 19.7 cm = 39.4 tot 49.2 mm DM = 49.2 tot 61.5 mm LTL
8.00” = 20.3 cm = 40.6 tot 50.8 mm DM = 50.8 tot 63.5 mm LTL
8.25” = 21.0 cm = 41.9 tot 52.4 mm DM = 52.4 tot 65.5 mm LTL


Ik hoop dat jullie er wat aan hebben! Bedankt voor het lezen.
Vul gerust jouw eigen bevindingen aan.

BeautifulGraveBuck-size_restricted

103 likes

Mijn korte samenvatting over horloge grootte:

Diameter en lug to lug bepalen hoe groot een horloge draagt.
Wijzerplaat diameter bepaalt hoe goot een horloge oogt.

8 likes

Ik zit tussen de 20-21cm goed om te weten dat ik prima een 50mm horloge kan hebben

4 likes

Bedankt voor het delen overigens!:ok_hand:t2::ok_hand:t2::ok_hand:t2::ok_hand:t2:

1 like

Tof topic @Dao, lekker gewerkt zo op de zondagmiddag :slight_smile: Ik denk dat 'ie voor mijn 17 en een beetje pols aardig klopt, al is mijn kleinste iets kleiner dan aangegeven. Het is naar mijn ervaring ook een stukje gewenning, maar het blijft een interessant onderwerp.

2 likes

Leuk om te lezen .

1 like

Niet alles gelezen maar zeker een bookmark geplaatst voor latere referentie. Pinwaardig!
Bedankt weer @Dao!

2 likes

Dat iemand iets zegt, betekend nog niet dat het waar is :joy:

2 likes

@Dao :laughing:

1 like

Nuttige informatie, dank voor het delen :+1::+1:

1 like

mooie uiteenzetting van deze verschillen. :+1:
geeft toch een andere kijk op horloges :face_with_monocle:
dank voor deze topic :smile:

1 like

Interessant, dank voor het delen!
Btw, ik heb ca. 20 cm polsomvang en ik vind het zelf prettig om nog wat kleiner te gaan dan die aangegeven 40 mm kastbreedte. Voor mij ligt de ondergrens op 37 … 38 mm. Andersom, 50 mm vind ik te groot. 45mm is voor mij het matje.

1 like

Voor iemand met een kleine pols (mezelf), en veel horloges die dus helaas niet passen, scheelt dit veel vergelijken! Ik maak ook altijd ‘overzichtjes L2L en diameter’ als afweging voordat ik ga passen (of een horloge op voorhand afstreep van de lijst).

Super overzichtelijk! Thanks

1 like

Leuk artikel samengesteld en goed bezig! Dank.

1 like

Interessant schrijfsel Dao! Van de meeste was ik wel op de hoogte maar toch nog een paar inzichten bijgekregen met dit topic. :+1:

1 like

Leuk artikel.mgelijk een bookmarks van gemaakt. Die functie kende ik nog niet :wink: Dank @Chlorophyl (nu nog uitzoeken waar ik ze terugvind).

2 likes

Op mobiel:

2 likes

Punt 4 was ik me helemaal niet van bewust maar dit maakt echt een groot verschil! Mooie uiteenzetting!:+1:

Edit: Laat voor mij ook zien waarom subs zo lekker ‘klein’ dragen/ogen!

1 like

Toppie, mijn dank is groot.

2 likes

Mooi topic en fijne Guide.

.
Enige probleem… het helpt dus niks! Gewoon passen is en blijft dus het beste :see_no_evil:

:beers:

1 like