Pasvorm vs. Specificaties: Hoe horloges écht aan de pols voelen

Zo lijkt die op wel het mooiste om de pols te zitten.

2 likes

Mijn Aquascaphe 41mm draagt mooier/beter dan mijn Khaki Field 38mm, terwijl de aquascaphe kwa diameter en dikte toch echt een stuk forser is, alleen de lug to lug is nagenoeg hetzelfde.

3 likes

Ah ok, dat wist ik niet. Ik ben zelf niet zo’n type die met zijn horloge te koop loopt.
Hoewel de Lunar Pilot echt wel “aanwezig” is op je pols is er werkelijk nog nooit iemand in mijn omgeving (vooral op werk) die het horloge opgemerkt heeft. Dat valt een beetje onder de algemene trend dat 99% van de burgerbevolking geen horloge draagt of zo’n (al dan niet nep) smartwatch om heeft.

1 like

Niet negatief bedoeld maar de Hamilton heeft wel erg lange lugs. De Nomos Club heeft dat ook. Beide heel mooie horloges maar ik vind het vreemd staan.

1 like

Totaal niet negatief, ben het volledig met je eens :wink:

2 likes

Oud maar nuttig draadje over dit onderwerp:

En een link naar de ultimate size guide:

2 likes

Ja, dat is precies wat ik ook beschrijf. Neemt niet weg dat op een gegeven moment je objectief gemeten over maxima heen gaat.

Is dit wat als referentiekader TS.

Hmm, niet echt als je het mij vraagt. Bij een smalle pols zal een 47mm horloge toch echt met de lugs buiten de pols vallen.

Het is een combinatie van 3 dingen:

• Diameter
  • Lug length
  • Lug to lug size

En als bonus:

• Wel of geen geintegreerde band
  • Breedte van de band
  • Taper van de band (comfort)

Zie onderstaand voorbeeld van de Hamilton Khaki Field. Ik heb hem weg gedaan vanwege de lange lugs.

Edit: Ik zie nu pas de link naar Dao zijn topic. Daar staan zelfs 9 items in.

Voor mij het parade-voorbeeld: De Santos Medium. Klein in specs, groots in draagcomfort. Op de
pols heeft het horloge ondanks zijn bescheiden afmetingen veel meer présence dan je zou verwachten, vooral ook vanwege de kastvorm en zijn “two tones”.

14 likes

Even los van de hele discussie, wat een knaller :boom: :clap:

1 like

Dankjewel!

1 like

Dit dus

4 likes

Dit draagt dus van geen meter voor mij.

1 like

Precies… al is dit misschien wel extreem. Ben wel benieuwd welke horloges jullie een ideale pasvorm vinden hebben wat niet perse uit de specs naar voor komt en andersom

Seiko Sumo, 52 lug to lug, 45mm diagonaal, 13mm hoog. In de praktijk een heel draagbaar horloge.

Ik snap wat je bedoelt. Zelf stoort het me niet. Maar er zijn opties. De Revival draagt compleet anders, en het vorig model ook.

De Oris Aquis,ik dacht altijd dat het een onbehouwen dikke klomp staal was.
Dat is het ook maar super draagbaar

1 like

Op mijn smalle pols (16,5cm) zou de Speedmaster me beter moeten passen dan de 103, deze is namelijk minder dik en heeft vrouwelijke bandaanzetstukken.

Toch vind ik de Sinn fijner dragen door de gebogen kastpoten en de mannelijke bandaanzetstukken. Deze vormen zich mooi rond mijn pols, in plaats van gewoon naar beneden te ‘vallen’. De draairing van de Sinn maakt hem ook visueel wat kleiner dan de Speedmaster.

11 likes

Jazeker.
Speedmaster en Sinn UX dragen klein voor hun respectievelijk 42 en 44 millimeter.
De Sinn 104 trouwens nòg kleiner, de 41 millimeter zou je m niet geven.
Mn IWC Portugieser 358303 met zn 40,4 millimeter draagt weer heel groot want het horloge bestaat bijna volledig uit wijzerplaat.
Passen is weten.
Zo viel de Omega Seamaster Aqua Terra GMT Worldtimer af met zn 43 millimeter.
Echt veel te groot!

1 like