Ultrasone reiniger

Ik wil graag een reiniger aanschaffen maar zit met een aantal vragen.

Hoe werkt dit precies?
Kan je hele horloges reinigen of uitsluitend metalen bandjes?

Werkt met schoonmaakvloeistof door de ultrasone trillingen komen er luchtbelletjes in de vloeistof.
Die luchtbelletjes gaan heel snel heen en weer en daardoor ontstaat een reinigingende werking.
De horlogeonderdelen goed naspoelen en drogen.
Maar het reinigen op zich is niet zo`n probleem.
Het juist monteren van de onderdelen wel,vraag maar niet hoe ik er achter gekomen ben.
Ik heb hier namelijk nog wat projectjes liggen.
Je kan het bandje los van het horloge reinigen.
Uurwerkje moet je demonteren en radartjes etc. los reinigen.
Dus geen heel horloge er in doen.

Als het horloge waterdicht is kan ik hem er ook niet in zijn geheel in doen?

Ik heb er geen idee van, Dreski, maar ik kan mij niet voorstellen dat een uurwerk het prettig vindt als je het in de ultrasoon legt. Zelfs niet als dat uurwerk in een waterdichte kast zit.
Mijn gevoel zegt dat je er ook geen quartz-horloge in moet doen.

Ik zal geen werkende horloge in een ultrasonisch reiniger doen. De trillingen kan schroeven los maken en de instelling van de mechanisme veranderen.

meest van de tijd haal ik de uurwerk uit, en de kast en band complete schoonmaken. Dit is natuurlijk alleen voor niet waterdicht horloges.

je moet ook de wijzerplaat niet zo schoonmaken. Ik heb dit geleerd na een wijzerplaat heel schone uit de reiniger gekomen is…geen nummers, geen text…heel schoon!!!

sam

Ik zou nooit een geheel uurwerk in de ultrasoonreiniger doen, zelfs al is het echt waterdicht. De kans dat er iets los-of scheeftrilt is m.i. reëel…, zelfs bij een quartz-werk.

Nadat het werk eruit is gehaald kan de kast en de band er probleemloos in (zelfs met gewoon water).

Om het werk zelf te reinigen haal ik het uiteen (tenminste de veerton, anker en -brug en ook de balans, (hoewel dit blijkbaar niet hoeft heb ik onlangs van Freddy vernomen, maar die heeft wel een 100 % professioneel reinigingstoestel).

Let op dat je het werk en de onderdelen in heel fijnmazige mandjes in de US legt, anders ben je gegarandeerd een paar schroefjes, die niet echt goed vastzaten, kwijt.

Ook zal ik een werk of onderdelen nooit reinigen met een product op waterbasis (of verdund met water) daarvoor gebruik je best een speciale reinigingsvloeistof en daarna een specifieke spoelvloeistof bedoeld voor uurwerken (ook zonder water).

En daarna alles goed en lang drogen (evt met een haardroger op lage warmtestand). Om het drogen te versnellen gebruik ik soms isopropyl-alcohol (oppassen met vuur of haardrogers dan !).

Wijzerplaten en/of wijzers nooit ultrasoon reinigen (de lichtgevende verf is dan sowieso weg en de kans dat ook de rest weg is is groot - zie het antwoord van SamW hierboven-).

Hopelijk ben je hier wat mee,

Met Ultra Propere Groeten,

Morse.

1 like

Bedankt voor de goede tips.

Morse Schreef:

Om het werk zelf te reinigen haal ik het uiteen
(tenminste de veerton, anker en -brug en ook de
balans, (hoewel dit blijkbaar niet hoeft heb ik
onlangs van Freddy vernomen, maar die heeft wel
een 100 % professioneel reinigingstoestel).

Ik had gehoord dat je de opwindveer zelf er niet in mag doen.
Klopt dat ?

Voor zover ik weet klopt dat ! Ik doe het in elk geval nooit.

Een opwindveer die nog in de veerton zit droogt bijna nooit volledig na onderdompeling in een vloeistof en kan zo makkelijk beginnen roesten, met alle gevolgen vandien.
Als de veer echt vuil is of tekenen van roest vertoont kan je ze er best uithalen (met gebruik van het juiste apparaatje) en met de hand reinigen (of vervangen) en daarna oliën.

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Zijn er niet meer onderdelen die je olie moet geven na in de ultrasoon reiniger geweest te zijn?

Groeten, Tom Vreeken.

Uiteraard.

Dit antwoord ging enkel over de veer en de veerton.

Voor de rest moet het hele werk geolied worden volgens de “regels der kunst” :slight_smile:

Mer Geoliede Groeten,

Morse.