Ik heb een breitling en wil deze ultrasoon reinigen. Maar is het slecht om het hele horloge erin te doen? Of is het beter om de band te demonteren en deze ultrasoon te reinigen, en de kast met de hand te doen.
Iemand tips?
Ik heb een breitling en wil deze ultrasoon reinigen. Maar is het slecht om het hele horloge erin te doen? Of is het beter om de band te demonteren en deze ultrasoon te reinigen, en de kast met de hand te doen.
Iemand tips?
tja, ik weet het ook niet, hoe goed kun je van de waterdichtheid op aan.
de veilige route is de band eraf, (hoewel je daarbij ook krassen kunt veroorzaken)
Ik weet het niet zeker maar heb zelf ook zo’n ding.
Wat ik meestal reinig zijn de band en kast zonder binnenwerk. Ik heb toch het idee dat de bewegende delen (veren etc) niet goed tegen dat getril kunnen.
Ik merk trouwens ook dat de kast niet zoveel vuil loslaat als bijvoorbeeld de band. Daar zitten toch vaak stukjes aan waar je niet bij kunt.
DUS: eigenlijk zou ik alleen de band doen
Band losmaken en die in de ultrasoon = geen probleem.
Zeker NOOIT het hele horloge er zo maar inkieperen !!!
Band kan je reinigen met water en een scheutje afwasproduct.
Binnenwerk NOOIT met water reinigen. Daar bestaan speciale producten voor.
Morse van op dit forum heeft hier veel ervaring mee. Wellicht zal hij op dit topic reageren
probleem is, die band losmaken gaat vrij lastig. Heb op youtube een video gevonden maar zelfs dan is het nog lastig, omdat je er moeilijk bij kunt komen. Dus ben bang als ik hem er eindelijk af heb, hem er niet meer op krijg.
probleem is, die band losmaken gaat vrij lastig.
Heb op youtube een video gevonden maar zelfs dan
is het nog lastig, omdat je er moeilijk bij kunt
komen. Dus ben bang als ik hem er eindelijk af
heb, hem er niet meer op krijg.
Welk model van Breitling heb je?
De pushpins zijn imho makkelijker te verwijderen dan die van andere merken.
De solid endlinks kunnen, net als de niet-solid, soms wel eens wat moeilijker zijn om terug te bevestigen.
Om de verwijderen is hierdoor ook soms wat fingerspitzgefuhl nodig .
Geduld bewaren, geen domme dingen doen en alles komt goed
De band is eraf, nu reinigen en dan kijken of ik hem er weer op krijg
Kun je een paar foto’s laten zien ben wel erg benieuwd hoe je het gaat doen.
Suc6!
En heb ook gehoord dat 't binnenwerkje beschadigd kan raken door 't trillen. Asjes die tegen de robijntjes vibreren ofzo.
Een horloge in z’n geheel in een ultrasoon reinigen lijkt me geen goed idee… Kan zelfs heel veel schade veroorzaken !!
Zo’n ultrasoon dient om onderdelen op een redelijk uniforme wijze te reinigen.
Dus eerst band eraf, dan werkje uit de kast, dan band en kast reinigen in ultrasoon (heb je geen speciale producten voor nodig. Water en wat zeep of verdunde Rode Elma (1 op 10) volstaan hier. +/- 10 minuten in een goede ultrasoon …
Dan het werkje uiteen halen en de losse stukken in speciale mandjes leggen en die in de ultrasoon reinigen met een speciaal product (nooit op waterbasis, want dat geeft roestvorming), daarna met een speciale watervrije spoelvloeistof spoelen in de ultrasoon, daarna drogen (liefst met warme lucht).
Zelf spoel ik daarna sommige onderdelen nog na met Isopropyl-alcohol, omdat dat vlug droogt zonder sporen achter te laten.
Voor balansen en spiralen bestaat een speciale vloeistof op basis van aceton (Bergeon One-Dip bvb). Deze mag je nooit in een ultrasoon doen, gewoon de balans met spiraal even in de vloeistof dippen en laten drogen.
En daarna alles terug assembleren en oliën uiteraard…
Hoe dat gaat kan je hier lezen: http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,77932
Alvast veel succes gewenst met het reinigen…
MVG,
Morse.
(Mechanische) uurwerken ultrasoon schoonmaken is geen goed idee.
De trillingen gaan de onderdelen tegen elkaar doen schuren waardoor zeer kleine slijtage ontstaat. Voor een Rolex, enz… is dit dus zeker niet aan te raden.
Zie ook hier:
http://www.bkwatch.eu/cursus/gereedschappen/schoonmaak_machines.html
Een hoempage voor uurwerkherstellers. Staat ook een eenvoudig recept voor schoonmaakvloeistof.
Succes.
Nooit je kast inclusief uurwerk in de ultrasoon doen!
Kast kan er in zonder uurwerk. Uurwerk kan er in na volledige demontage, uiteraard niet met water maar met speciale uurwerk-reiniger en daarna tweemaal na-reinigen met speciaal spoelmiddel. Dan onderdeel voor onderdeel goed drogen (pincet+blaasbalg), uurwerk weer in elkaar zetten met gebruik van de juiste olieën.
Ik poets mijn klokken altijd met een beetje handzeep en een oude tandenborstel…alle prut verdwijnt tussen de banden en blaas hem erna schoon en droog met het luchtpistool van mijn compressor.
En voila een superblinkende schone klok.
Na heel wat jaartjes toch een andere vraag met betrekking tot dit topic.
Als ik mijn deksel in de ultrasoon wil reinigen, maar hier staat met een soort inkt tekst in. Het betreft een Speedmaster Professional uit 91. Hoe kan ik op een veilig manier mijn deksel (ultrasoon) reinigen zonder dat ik de inkt er af haal?
Wassen met wat zeep, ultrasoon kan zomaar het einde van die verf zijn.
Nee dus…
Kan een crompouche in de ultrasoon?
Mijn horloges hang ik aan/over een half ovale kunststof ‘bruggetje’ ik heb een strookje ouderwetse zeem die ik om de horloge 2 x wikkel. Vangt de trillingen op en het beschermt de kast voor krassen en vocht
Once and for all - echt geen uurwerken in de ultrasoon doen. Ook een uurwerk zonder bewegende delen (LCD) is hier echt niet voor gemaakt.
Bij de kasten; zoals al eerder geschreven, alle verf/lak/print, bezels tenzij keramisch, en vooral o.a. bij Breitling, ook de inner bezels gaan er echt aan in de ultrasoon. Komt dus vaak genoeg voor dat ik een horlogekast alleen met nagelborstel en lauwwarm water te lijf ga. De metalen (goud kan gewoon ook) band wil ik wel altijd (en ook lang) in de ultra, die worden zo ontzettend goor…
Hele topic even in Techniek gezet trouwens.
Ik volg PeterLC volledig.
Band alleen geen probleem, kast met uurwerk in nooit doen, men weet nooit of er een lek is in de waterdichtheid, of je moet eerst een test doen.
In de professionele reinigingsapparaten is ook een ultrasoon maar is niet zo sterk als de grotere modellen.
Voor vintage uurwerken met blauwe spiralen is het zeker een probleem.