Ultrasoon reiniger bestellen

Na het lezen van dit topic doe ik toch een duit in het zakje.
@PeterLC heeft helemaal gelijk, een ultrasoon reiniger is niet bedoeld om uurwerken schoon te maken.
Ik heb ooit eerder al eens iets geschreven in een ander topic over ultrasoon reinigers, maar zal dat hier nog eens voor de laatste keer doen, zeker voor beginnende verzamelaars die zelf hun horloge willen onderhouden.
De vloeistof in ultrasoon machines wordt warm, als je de machine achter elkaar laat werken dan wordt de vloeistof zelf ongelooflijk heet.
Wat kan dat betekenen, wel, in een uurwerk zit een anker en een plateau op de balans as.
In dat anker zitten paletstenen en op het plateau een pin om dat anker te laten bewegen, die pin kan van metaal zijn maar heel vaak is dat ook van hetzelfde materiaal als de paletstenen en lagerstenen van Seitz.
Die stenen zitten vast met schellac en als die schellac heet wordt gaat het smelten.
Wat kan er dan gebeuren, wel, de stenen komen los en vallen uit het anker in het ergste geval en zijn niet meer te vinden of als het zodanig plat in de korf ligt kan een steen van haar plaats komen en als de schellac weer hard wordt zit de steen op een andere positie of schuin en is dus geheel ontzet en het anker onbruikbaar.
Op zich is dat natuurlijk helemaal geen probleem, want dat is weer goed voor de professionele horlogemakers, die het weer moeten repareren en jij mag dan jouw portemonnee trekken.
Dan is er mogelijk nog een ander en gevaarlijker probleem en dat is het volgende, als de vloeistof heet wordt en bepaalde onderdelen blijven lang in de hete vloeistof liggen, dan kan het metaal op die onderdelen ontlaten.
Voor die mensen die niet weten wat het woord ontlaten betekend, als volgt, bepaalde onderdelen worden extra gehard bij de fabricage om de werking voor langere tijd te garanderen, dus om slijtage tegen te gaan. Die hardheid zal zeker verminderd worden als dat metaal lang wordt blootgesteld aan verwarming, voor die ontharding wordt het woord ontlaten gebruikt.
De Elma schoonmaakmachine op de getoonde foto’s van @PeterLC is de ultieme schoonmaakmachine voor zowel professioneel gebruik als wel voor hobbyisten.
Ultrasoon machines zijn goed te gebruiken om kasten en stalen banden schoon te maken, eventueel bepaalde raderen die bijvoorbeeld enorm vuil zijn en die niet gevoelig zijn voor hitte.
Zelf gebruik ik niets eens de verwarming, ik laat de korf in de machine zitten en los draaien net zolang totdat de onderdelen weer goed droog zijn, daarna bekijk ik de onderdelen alsnog en droog met een zachte doek na als er nog vloeistofresten op zit.
Immers door de snelle draaiing en de luchtverplaatsing verdampt het overtollige vocht.
Na deze kleine uiteenzetting ga ik er vanuit dat de forumleden die dit goed hebben gelezen wel uitkijken om hun kostbare verzamelstukken in een ultrasoon schoonmaak machine bloot te stellen aan dit soort martelingen.

12 likes

Dank voor deze leerzame uitleg. Hier kunnen we iets mee. :+1::slightly_smiling_face:

1 like

Ik heb ook nog een paar vragen in dit topic.
Wat is het beste ultrasoon vloeistof dat ik kan gebruiken qua merk enz of maakt dit niet zoveel uit ?
Daarnaast is mijn vraag als ik alleen de kast van een duiker erin doe ( dus zonder uurwerk ) laat de bezel inlay dan niet los ?

Alvast bedankt voor de antwoorden

2 likes

Lauwwarm water met een klein kneepje afwasmiddel. Bezel kan heel soms lostrillen maar dan zat-ie al niet goed. Pas op met gelakte bezels, lak kan lostrillen! Ook gelakte en fefixeerde binnenringen mogen er niet in, dus dan de hele kast niet.

Bedankt voor de tip , mooi dat het kan zonder dure vloeistoffen te kopen

1 like

Als 't ècht héél vuil is: 40 graden & 2 theelepels Dasty! Werkt fantastisch!

2 likes

Deze werkt ook prima voor mij. “Heb ik ik de Laidel gekocht” :stuck_out_tongue:

https://www.lidl.be/p/nl-BE/silvercrest-ultrasoon-reinigingsapparaat-50-w/p100338280?mktc=brandpaidsearch&gclid=CjwKCAjwrranBhAEEiwAzbhNtSZa_KJvabbbGXnvnK68kBOgoMngjXNZ9KkaZOO0fZViQ1nUsQrMahoCBvEQAvD_BwE