Ik zie trouwens dat zelfde model voor €5 meer als ik het opzoek op internet.
Ik heb trouwens gehoord van een familielid van mij (werkt bij een juwelier) dat het schoonmaken van een horloge in een ultrasoonbad niet erg goed is voor het uurwerk.
Wat ik dan weet van mijn vakgebied is dat het overmatig gebruik van een ultrasoonbad slecht is voor men gewrichten. Let er dan op dat het contact met een ultrasoonbad beperkt blijft.
Ja. De tandwielen van het winding bridge van een eta kunnen roesten weet ik uit ervaring helaas…
Hoort niet te kunnen tenzij het een lage kwaliteit coating is
Nee, misschien als je hem een paar dagen in laat?
Check even een service handleiding van fabrikant van uurwerk.
Als een horloge onderdeel geroest is (uurwerk onderdeel) kan je het beter weggooien en een nieuwe onderdeel kopen. Dit soort onderdelen zijn zo klein en vaak dun dat schuren het integriteit van het onderdeel aantast. Roest ook trouwens…
Uiteraard niet. NOOIT DOEN!!! Daar is het ook niet voor bedoeld.
Je kunt de meeste onderdelen van het uurwerk ultrasoon reinigen, maar daarna moet je wel meteen drogen. Dat reinigen en drogen maakt onderdeel uit van de werkzaamheden van een horlogemaker, wanneer hij jouw horloge een servicebeurt geeft. Dus kort door de bocht : uurwerk uit elkaar- de losse onderdelen wassen in de ultrasoon (of met de potjesmethode als je geen machientje hebt) en dan drogen (met föhn op de meest slappe stand, of handblower)- horloge weer onderdeel voor onderdeel in elkaar zetten en oliën op de daarvoor bestemde plekken. Daarna afregelen van het uurwerk en weer in de kast, band eraan en klaar. Als je niet weet hoe dit werkt… NIET AAN BEGINNEN!
Als je weet hoe een horloge uit de kast moet worden gehaald, kan je wel altijd de kast in de ultrasoon doen en de metalen band. Dat is prima zelf te doen. Maar met het uurwerk aan de slag gaan, zonder voorkennis, raad ik in ieder geval af.
Op Youtube vind je trouwens voldoende filmpjes over dit onderwerp. Succes!
No worries, de beginselen weet ik wel hoor
Ik zal beloven geen uurwerken te verkrachten bij het uitproberen.
Ik wou toch even het naadje van de kous weten en dus navragen bij de beter bekenden met het reinigen.
Deed het hiervoor allemaal met de hand (zelfgemaakte tools van hout en doek en van alles en nogwat) alleen dat koste wel veel tijd (en nooit helemaal schoon).
Als ik een opknap projectje oppak met gebruik van het reinigings-badje zal ik verslag uitbrengen!
Ik heb hetzelfde model Grundig en ik ben erg tevreden erover. Werkt prima voor die centen. Ultrasoon maakt goed schoon, vooral rvs banden. Ooit voor mijn vrouw een goudkleurige halsketting schoongemaakt in de ultrasoon met speciale reinigingsvloeistof. Kwam er grijs weer uit !! Daar maakte ik dus niet echt vrienden mee… Je had haar koppie moeten zien… Gelukkig heb ik (veel later) de halsketting nieuw kunnen kopen om mijn lief weer op te vrolijken. Dus wel oppassen met de (agressieve) reinigingsvloeistoffen die je gebruikt. Vooral die waar een ammoniakluchtje aan zit. Als je afwasmiddel toevoegt in het water van de ultrasoon, wordt de werking ook versterkt, maar zou in mijn geval het goudlaagje waarschijnlijk wel zijn blijven zitten.
Even voor de duidelijkheid mensen. Een uurwerk - gedemonteerd of niet - gaat NOOIT in een ultrasoon-reiniger, maar in een uurwerk-reinigingsmachine. Dat kan een vintage, opgeknapte Elma SE van een paar honderd euro zijn, of een volautomatische Greiner van 4 a 5 mille; maar NIET in een ultrasoonbad. Uurwerkonderdelen moeten niet in contact met water komen, dus gebruik de juiste schoonmaakmiddelen in het juiste apparaat. Ultrasoon is alleen voor kasten en banden.
Wait a minute, nu raak ik in de war!
Het schoonmaak apparaat voor een uurwerk is anders als voor de case?
Of gaat het om het medium wat je erin stopt (water of speciale emulsie)?
Elke eenvoudiger oplossing resulteert in gepruts, waarmee mensen na de servicebeurt uiteindelijk dan weer bij (o.a.) mij terechtkomen omdat-ie toch niet zo lekker loopt.
Bad 1, links; schoonmaak, baden twee en drie; spoelen, verwarmingsbuis op de voorgrond voor het drogen. Bovenin de potten met schoonmaakmiddelen is ruimte voor de korf om te centrifugeren.
Ik had mazzel, 100 euro voor het oude ding (Elma Super Elite), enkele tientjes voor verse pakkingen, 50 euro voor een onderdelen-donor (verwarmingsplaatje al uit nodig gehad!), en heel veel poetsen.
Grote voordeel van een niet-automatische schoonmaakmachine, is dat je zelf kunt bepalen hoe lang het uurwerk in elk bad blijft.
Er is geen keuze. Driekorven-bad is het minimum. Anders krijg je gepruts. Er is een forumlid wiens werk ik (via de eigenaren) al een paar keer hier heb gehad omdat een horloge bij hem net geserviced was, maar al weer stilstond of enorm slecht liep.
PeterLC
Even voor de duidelijkheid mensen. Een uurwerk - gedemonteerd of niet - gaat NOOIT in een ultrasoon-reiniger, maar in een uurwerk-reinigingsmachine. Dat kan een vintage, opgeknapte Elma SE van een paar honderd euro zijn, of een volautomatische Greiner van 4 a 5 mille; maar NIET in een ultrasoonbad. Uurwerkonderdelen moeten niet in contact met water komen, dus gebruik de juiste schoonmaakmiddelen in het juiste apparaat. Ultrasoon is alleen voor kasten en banden.
Period.