Ik zit in eindhoven , dus dat gaat hem niet worden.
Toch bedankt!
Even een korte beschrijving van het reinigen met ultrasoon
Een ultrasoon reiniger werkt op basis van het Cavitatie-effect veroorzaakt door ultrasone schokgolven van een hoge frequentie in een vloeistof.
Miniscule belletjes worden gevormd die tot in de kleinste plekjes kunnen komen , daar imploderen ze.
Dit geeft het effect Cavitatie.
Ook worden er voor ultrasoon verschillende vloeistoffen gebruikt , wel of niet alkalisch (zuur graad)
Kant en klare vloeistoffen , IPA en veel andere stoffen worden gebruikt afhankelijk van het te reinigen materiaal.
Ik zelf ga gewoon lauw water gebruiken met een snufje zout en afwasmiddel , dit heeft iedereen in huis.
Ik heb vrijwel geen stalen bandjes maar ben wel heel benieuwd/nieuwsgierig.
Dus kom maar door met die test.
Misschien wil ik er ook wel een gewoon om te kijken of ik er mn afwas in kan gooien.
Morgen zal ik de Seiko 5 van mijn vriendin eens flink vies maken.
Ik denk aan wat speciaal differentieel vet van mijn modelbouw , vervolgens in het zand dumpen.
Dan veeg ik er de vloer nog wel even mee aan , voor het nodige stof etc.
Vervolgens zal ik geheel tegen mijn eigen advies in het hele horloge erin gooien , wel met een stilstaand uurwerk
Hier zal ik zeker fotos van posten
Sorry Seiko"tje had je maar geen daily beater moeten worden
Ja, precies! Die heb ik en doet gewoon zijn werk!
Spuitje ontvetter van de action of zo erbij doet bij mij ook wonderen.
Afhankelijk van de prijs heb ik ook wel interesse.
Ik had ook al op ebay gekeken, maar de interessante modellen sturen ze niet naar NL, zoals deze.
Ik vraag me af wat het voordeel is t.o.v. een zachte tandenborstel en een lauw sopje.
Ik heb al jaren een kleintje en heb deze intensief gebruikt om horlogebanden en oude sieraden mee op te schonen. Werkte prima, maar hij is net kapotgegaan. Als ik hem niet zelf gerepareerd krijg doe ik ook graag mee met de aanbieding.
Tijd voor een nieuwe.
En wat groter, meer capaciteit.
Ik ga dit ook ff volgen
Interessant, mijn vader heeft zo’n geval eens op de kop getikt. Heb er wel eens naar staan kijken maar vrij weinig actie
Aangezien ie altijd zit te zeuren dat zijn brillenglazen vies zijn heb ik niet het idee dat dat ding veel doet
Tja, voor dat geld… Maar ik heb voor een veelvoud daarvan de instap-Elma (pre-owned) gekocht; en dat is natuurlijk wel HET merk. Zou me niet verbazen dat het in functionaliteit niks uitmaakt. Leuk initiatief, maar ik doe dus niet mee.
Ik heb een semi industrie US reiniger met timer en verwarming en ik kan je uit ervaring zeggen dat ultrasoon niet werkt in kleine holtes etc.
Ook het resultaat bij stalen horlogebanden vind ik echt onder de maat. Ik leg zo’n band tegenwoordig altijd een etmaal in de pure Ajax allesreiniger en spoel hem daarna af met warm water. Mijn ervaring is dat ze dan beter schoon zijn dan met de ultrasoon reiniger. Ook horlogekasten krijgen de Ajax behandeling en alle vettigheid en DNA is verdwenen na een etmaal.
Bijkomend voordeel is nog dat alles nog een tijdje fris ruikt ook.
Zou ik nooit gebruiken zo’n ding.
Je ken toch poetzeh!
Grt.
De kleine badboy is binnen!
Als eerste de bouw kwaliteit:
Het apparaat voelt degelijk aan, geen goedkoop krakend plastic gevoel.
Ook het klepje laat zich soepel openen , en “valt” niet open of dicht maar blijft in elke positie staan
Een klein mandje met extra plastic beugeltje is toch makkelijk.
De bediening :
De timer laat zich eenvoudig instellen in seconden , met stappen van 18 naar 30 etc seconden , tot aan 900 seconden.
Start en stop knopje , gaan met die banaan
Zoals gezegd even de seiko vies gemaakt
Vieze oude diff olie , je ziet de zwarte drap onderin het flesje
Nog wat extra stof en haren erbij , hij kan in bad
Het resultaat :
Hij is weer mooi schoon , geen krakend zand meer in de band , ook absoluut geen vettigheid meer.
6 minuten was voldoende.
Toen de volgende test , met een collier dat al jaren niet gereinigd was , hij was zijn glans echt kwijt (14K goud)
Duidelijk te zien dat het klavertje mooier glanst dan de ketting
Moeilijk te fotograferen maar nu is de glans weer helemaal terug.
dit resultaat was meer indrukwekkend dan de schone Seiko
Eind conclusie:
Hij doet prima zijn werk , verwacht geen professioneel resultaat , maar hij reinigt echt prima.
Vooral het collier is voor mij de doorslag , helemaal niet slecht voor een goedkoop apparaat.
Mocht er voldoende interesse zijn (minimaal 10 stuks) , dan ga ik proberen een scherpe prijs te krijgen.
Stuur een PB’tje als je er graag 1 wilt , ik laat z.s.m weten wat de prijs gaat worden
Weet je nu al niet een prijs bij de afname van 10 stuks ?
Vanavond ga ik even contact opnemen met de verkoper , een collega heeft deze voor mij meegenomen.
Ik verwacht zelf ong 30 euro per stuk , veel meer wil ik niet betalen ook bij grote afname.
Ik vermoed dat de meeste leden, dit wel willen weten.
Dan zijn je PB’s met interesse ook meteen concreter.
Anders zit je er straks nog mee.
Leuke review, heb er ook nog steeds interesse in.
Hangt natuurlijk wel van de prijs af.