Ultrasoon-reiniger: wat is een goede frequentie?

Ik voeg me af welke specificaties een goede ultrasoonreiniger moet hebben ?

Een goede frequentie is vanaf 45 khz hoe hoger de frequentie hoe beter.
Namelijk met een hogere frequentie heb je kleinere luchtbelletjes,dus een fijnere reiniging.
Hoe lager de frequentie hoe groter de luchtbelletjes (cavitatie) hoe grover de reiniging.
En een fijnere reiniging is uiteraard beter voor horlogeonderdelen omdat het om miniscule onderdelen gaat.

Kijk hier: http://www.ultrasone-holland.nl/html/frequenties.html
http://www.ultrasone-holland.nl/html/werking.html
Op marktplaats staan er ook goede te koop van het merk Emmi.

Ik heb al een tijd de Emmi 5 in gebruik en dit apparaat werk uitstekend.
Mijn gebruik was voor het reinigen van munten en dat gaat prima.

Wel uitkijken met bepaalde vloeistoffen, want er zijn er bij die behoorlijk agressief zijn. Zo heb ik een vloeistof die voor goud prima is, maar daarentegen rvs aantast.

Maar voor vuilreiniging van bijv. een oude horlogekast en een algemene vloeistof is deze prima geschikt.

Spaar jij munten dan?
En heb je er verstand van?

Je hebt een PB Peter.

da’s toevallig, ik wilde net een post van dezelfde strekking neerzetten.
Is verwarming belangrijk ?
En wat voor vloeistof moet je erbij kopen ?
En ook heel belangrijk : hoe kom ik aan een bakje dat fijn genoeg is om horlogeonderdeeltjes in te doen ? Want ik neem aan dat je niet zomaar een stalen of kunststof bakje kunt gebruiken, omdat dat de trilling tegenhoudt ?

Bas

koop een fijnmazig rvs theezeefje (zo’n bolletje) works like a charm!

Bas,

Je kunt er verschillende vloeistoffen bij kopen, afhankelijk waarvoor je het wilt gebruiken. Er is ook een algemeen reinigingsmiddel die je voor bijna alle doeleinden kunt gebruiken.

Ik heb zelf glazen inzetbakjes en die werken prima. Trillingen gaan daar gewoon doorheen. Je kunt natuurlijk ook een bakje met een hele fijne zeef gebruiken.

Voor mij is glas een must omdat ik daar vloeistoffen in kan doen die het RVS aantasten. De binnenbak van het apparaat is nl. van RVS.

Zelf gebruik ik de Em80, Em100 en de Em200. Daarnaast altijd gedistilleerd water.

Zie voor mogelijkheden:

http://www.ultrasone-holland.nl/html/reinigingsmiddelen.html

en welke vloeistof gebruik je dan waarvoor ?

De EM80 is een universeel reiniger en kan algemeen worden toegepast voor gouden, zilveren en metalen voorwerpen.
Ik gebruik deze voor niet sterk vervuilde gouden en zilveren munten.

Voor zilveren munten die geoxideerd zijn of zeer sterk vervuild, gebruik ik de EM100. Deze vloeistof is agressief en kan niet overal voor gebruikt worden. Tast RVS aan. Max. 30 sec. te gebruiken.

Dan heb ik ook nog de EM700. Deze is specifiek voor gouden sieraden, maar ook voor horlogeonderdelen. Is sterker dan de universele reiniger. Ook geschikt om patina te verwijderen.

De EM200 is een desinfectie reiniger. Het is altijd raadzaam om als je iets ouds koopt dit te desinfecteren

Ik dacht dat je ook gewoon vloeibare zeep kon gebruiken of klopt dat niet?

Zou kunnen, ik weet het niet. Ook niet geprobeerd.
We hebben het over een ultrasoon apparaat en daar gebruik ik de vloeistoffen voor die door de fabrikant worden aanbevolen.
Vloeibare zeep is toch wat anders, lijkt mij.

dreski Schreef:

Ik dacht dat je ook gewoon vloeibare zeep kon
gebruiken of klopt dat niet?

Lacroix Schreef:


Zou kunnen, ik weet het niet. Ook niet
geprobeerd.
We hebben het over een ultrasoon apparaat en daar
gebruik ik de vloeistoffen voor die door de
fabrikant worden aanbevolen.
Vloeibare zeep is toch wat anders, lijkt mij.

Kijk hier maar even:

Even naar beneden scrollen daar staat een schoonmaakvloeistof aangemaakt met groene zeep bij het kopje “men neme”:

http://www.bkwatch.nl/cursus/gereedschappen/schoonmaak_machines.html

Hoi Peter,

Blijkbaar kan dit ook, maar dan zie ik het meer in de plaats voor het universele reinigingsmiddel.

Voor de echt specifieke klussen kies ik toch liever voor de aanbevolen producten. Daar heb ik zelf goede ervaringen mee.

Maar voor het milieu is groene zeep wel beter, dat geef ik toe. Het is wel wat omslachtig om dit goed in water op te lossen.

Bedankt voor de interessante reacties.

Ik heb hier eentje op 42.000 Hz, bij een opticien aangekocht.
Is bedoeld om bril-monturen te reinigen, maar werkt ook voor stalen horlogebanden enz…

Maar ik heb de indruk dat hij soms niet alles kan reinigen; daarom overweeg ik een krachtiger model te kopen.

De opticien heeft mij verteld dat zij ( maar dat is dan voor brilmonturen ) gewoon een beetje vloeibaar afwasproduct ( Dreft of zoeiets ) gebruiken, en dat dit hele goede resultaten geeft.