Ultrasoon reiniging: do's, don'ts en andere tips gevraagd

Ik denk er over om bij de webshop van Conrad wat gereedschap aan te schaffen. Waaronder een ultrasoon reiniger. Voordat ik het geld uitgeef ben ik wel benieuwd naar de do’s en don’ts! Verdere tips zijn natuurlijk ook welkom!

Menno

Werkt super en met name voor banden ed. Doe het overigens gewoon met water (omdat dat ook prima werkt).

Een kennis van me doet ook sommige van zijn horloges erin, maar dat vind ik niet nodig en raadzaam.

Een don’t is natuurlijk om er horlogekast in te doen met het uurwerk er nog in, ook al is de kast waterdicht. Door de ultrasone trillingen is de kans groot dat de olie niet blijft zitten waar die hoort met alle gevolgen van dien.

Verder is het wanneer je bv alleen stalen banden gaat reinigen prima om het met water te doen maar wanneer je daadwerkelijk een uurwerk na demontage gaat reinigen dan heb je wel degelijk de juiste reinig- en naspoelvloeistoffen nodig om alle smeermiddelen helemaal te verwijderen. Gebruik verder “mandjes” (voor de kleine onderdelen dus hele kleine, fijnmazige stalen mandjes) om de onderdelen die bij elkaar horen (keyless works etc) bij elkaar te houden.

Succes!

  • Een ultrasoon moet je steeds VOLLEDIG VULLEN (water of andere vloeistof) , anders gaat ie STUK: stel dat je er eentje van 4l wil kopen, omdat je er bv. grotere stukken wil mee reinigen ( huis-, tuin- en keukendingen ) en je gebruikt speciale reinigingsvloeistof, weet dan dat dit redelijk veel geld kan kosten.

  • Ultrasoon testen? Vullen en een stukje aluminiumfolie in leggen: als er na afloop piepkleine gaatjes in zitten, is het een goed toesstel.

Of je inderdaad de hele ultrasoon met vloeistof moet vullen, weet ik niet (ik heb 'm hier niet bij de hand). Volgens mij staat er bij mij een min. en een max. aanduiding op.

Ik doe het volgende. Ik vul de ultrasoon met water en zet daar een glazen bakje met reinigingsvloeistof in. In dat glazen bakje leg ik vervolgens de korfjes met de onderdelen. Ik doe hetzelfde met de spoelvloeistof. Op deze manier bespaar je vloeistof en is het ook wat schoner werken.

Ik heb zelf zo’n apparaatje ooit bij de Aldi gekocht en het werkt prima. Inderdaad, met gaatjes in aluminiumfolie!

Groet,

Mark

Op dit moment is er één in de aanbieding bij Hans Anders.
Hoe prijs en kwaliteit zich verhouden weet ik niet.

MasterM Schreef:

Of je inderdaad de hele ultrasoon met vloeistof
moet vullen, weet ik niet (ik heb 'm hier niet bij
de hand). Volgens mij staat er bij mij een min. en
een max. aanduiding op.

Ik doe het volgende. Ik vul de ultrasoon met water
en zet daar een glazen bakje met
reinigingsvloeistof in. In dat glazen bakje leg ik
vervolgens de korfjes met de onderdelen. Ik doe
hetzelfde met de spoelvloeistof. Op deze manier
bespaar je vloeistof en is het ook wat schoner
werken.

Ik heb zelf zo’n apparaatje ooit bij de Aldi
gekocht en het werkt prima. Inderdaad, met gaatjes
in aluminiumfolie!

Groet,

Mark

Als je min-max respecteerd zal het wel ok zijn.
Goeie tip van dat glazen bakje ! (tu)

je kan gewoon water gebruiken, demi water is het beste dan een druppeltje dubro om het water opervlak te breken

verder kun je wel van allerlei vloeistoffen kopen , dat is aan jezelf

water erinkiepen, en bakjes met reinigingsvloeistof erin.
ik begin met warm water uit de kraan, blijft vanzelf op temperatuur door trillingsenergie.

bandjes enz. met de zeepachtige reinigers. moet je voor de lol eens een gebruikte mesh band in kiepen, ongelooflijk wat een zooi daar uit komt.

uurwerkspulonderdelen: speciale reinigers werken goed en zijn duur.
ultra cheap: onderdelen kunnen met terpentine gereinigd worden, lost prima olie op. ( de dure reinigingsvloeistoffen bestgaan ook allemaal voor het grootste deel uit nafta, alleen wat beter geraffineerd.)
daarna even dippen in isopropanol, dan ben je meteen van de stank af.

pas op met brandbare/vluchtige reinigers, zoals gezegd heb je trillingsenergie en als deze energie zich concentreert heb je een klein risico op brand, dus nooit zonder toezicht gebruiken.

1 like