ik kan wel een aanbeveling voor ultrasoon reinigingsvloeistof gebruiken.
ik heb al op bkwatch gekeken http://www.bkwatch.nl/gereedschap/gereedschap_70.html#pagina71 maar ik zie daar door de bomen het bos niet meer. ik kom er ook niet achter of het ook geschikt is voor de af-en-toe gebruiker.
ik zoek:
-toepassing: reinigen kalibers Seiko
-watervrij
-gebruik: slechts af en toe maar, meestal stop ik de parts in een plastic bekertje met een beetje vloeistof
-en spoelmiddel!
met een beetje geluk kan ik het op de rikketik vinden, anders kan ik het natuurlijk ook bij bkwatch etc. bestellen.
volgens mij zijn deze vloeistoffen niet in kleine verpakkingen leverbaar; bij hobbyklok verkopen ze “Platina WF1” reinigingsmiddel en “Platina WF2” naspoelvloeistof in 2,5 liter jerrycan, heb ik lang gebruikt en deze werken behoorlijk goed.
Tegenwoordig heb ik L&R #566 reinigingsvloeistof en L&R #3 naspoelvloeistof, ik heb de indruk dat dit toch wat beter werkt (is ook specifiek voor ultrasoon) met name spoelvloeistof droogt sneller en schoner; ook leverbaar via hobbyklok / Friederichs (www.dehobbysite.nl)
Al deze vloeistoffen zijn water- en amoniavrij; je verbruikt normaal gesproken meer spoelvloeistof als reinigingsvloeistof.
Wat betreft gebruik: vloeistoffen in glazen potje met deksel (kan je dan meerdere keren gebruiken, afhankelijk van vervuiling uurwerkjes), onderdelen bij voorkeur in metalen korfje, potje in met water gevulde ultrasoon zetten.
Lange reinigingstijd is zinloos: 1x reinigen ca.3-4 minuten; 1x voorspoelen ca. 3 minuten; 1x naspoelen ca. 3 minuten (je hebt dus 3 potjes nodig).