Ultrasoon.

Is het zinvol om zelf een ultrasoon reiniger te kopen?
Je hebt ze al vanaf ±€30,-.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Tips zijn zeer welkom.

Ik heb een goedkope van de Aldi, ideaal voor gore bandjes en aangekoekte horloge kasten. (Uurwerk er eerst uit natuurlijk)

1 like

Ja is zinvol.
Je kan je stalen horlogebandje mee reinigen.
Je horlogekast ook , wel zonder uurwerk!

Voor het reinigen van een uurwerkje, band of kast gaat zo’n kleintje prima. Ik heb zelf een Elma en daarnaast een ding van de Lidl voor het snelle werk.
Ik gebruik een klein glazen potje met reiniginsvleoistof voor het uurwerk, dit zet ik erin, ik was wat afwachtend maar het gaat prima. Hoef je niet steeds je vloeistof weg te gooien.
Banden en kasten gaan in spul van mr Bright, 5 liter van de Rikketik

Kan dat een uurwerk reinigen in de ultrasoon? Ik dacht altijd dat die trillingen niet goed waren voor het uurwerk.

Precies dit, mijn stalen banden voelen als nieuw wanneer ze uit dit badje komen. Voor de zekerheid haal ik ze wel van het horloge af.

1 like

Ja

Uurwerk onderdelen. Dus alles uit elkaar schroeven en dan kun je de onderdelen reinigen. Een compleet uurwerk inderdaad niet in de reiniger.

Zeker zinvol. Zoals al gezegd, stalen banden knappen er flink van op, kasten (eerst leeghalen, hè?) ook.
En als je brildrager bent: perfect voor al die plekken waar rotzooi zich ophoopt.

Ik laat stalen banden altijd een nachtje in een glas met water en afwasmiddel staan.

Daarna er nog even overheen met de tandenborstel van mn broertje.

Werkt ook prima.

7 likes

Hahaha, zal je broertje blij mee zijn

Horlogeband en kast schoonmaken?