Er zijn beunhazen die het zo doen, zonder te demonteren een uurwerk opnieuw smeren. Uiteraard krijg je het dan nooit goed schoon en er zijn veel smeerpunten die je niet eens kunt bereiken zonder delen te demonteren. Als je een habbekrats betaald voor een service, dan is dit ongeveer het niveau van werk wat je kunt verwachten
Ik heb ook niet alle kennis paraat. Vandaar deze vraag.
Toch wordt er op gereageerd alsof ik niet goed wijs ben. Los daarvan, ik weet niet wat voor ultrasoon jullie hebben - maar ik ben wel benieuwd wat er dan kapot zou kunnen gaan. De onderdelen krijgen toch niet meer te voortduren dan dat ze los het apparaat ingaan? Natuurlijk gooi je er geen dure uurwerken in, maar om iets snel te reinigen… waarom niet?
Om even te voorkomen dat straks wordt gedacht dat ik dit al doe… dat dus niet. Maar ik ben wel benieuwd wat er mis zou kunnen gaan.
Als het uurwerk gemonteerd is kom je niet bij alle “smeerpunten” bijvoorbeeld.
En je kunt de slijtage niet controleren.
Ik weet niet of de ankerstenen nog vast zitten na een bad in de ultrasoon. En evenzomin wat er met de spiraal gebeurt.
Als de opwindveer in de ton blijft kun je hem niet controleren (en het juiste vet geven)
En ga zo maar door.
Je zou het kunnen proberen.
Maar ik vraag me af hoe je een gemonteerd uurwerk correct
kan oliën.
Dat gaat dus niet lukken.
Dus wat mij betreft is het een kansloos idee.
Technisch maakt het natuurlijk niet uit of het een goedkoop of duur uurwerk is. Je goedkope uurwerk gaat net zo hard kapot als het dure toch?
Heb jij ultrasoon? Dan heb ik wel een Chinees uurwerkje wat je er in kan mikken. Alles in het kader van onderzoek toch? Moet je wel een voor en na filmpje maken voor het forum.
In de ultrasoon gaan alleen kasten (kijk uit met oude, uitgedroogde, kunststoffen glaasjes, ook die trillen naar de kl@te) en banden.
De gedemonteerde onderdelen kun je reinigen met een kwastje wasbenzine of alcohol of in een speciaal apparaat dat de schoonmaakcyclus zonder omkijken voltooit.
Maaaar als jij deze wijsheden wilt negeren donder je je horloges lekker in de ultrasoon.
Ik weet een prima horlogemaker…
Joh, lees jij nog eens even lekker het hele topic door. Het is slechts een vraag. Niet iedereen bezit hier alle kennis of jarenlange ervaring. Jij blijkbaar wel als ik je reacties zo een beetje kan inschatten. Fijn dat je dit opbouwend met de wat minder ervarene hier deelt.
Ok, ik kwam wat bot over, das niet de bedoeling.
Ik denk dat je met alle info hier wel uit de voeten kunt.
Als je een uurwerk gaat demonteren… maak foto’s zodat je het ook weer in elkaar krijgt.
Het servicen van een uurwerk is echter meer dan alleen de onderdelen reinigen. De lagertjes (rubies) moeten ook weer in de olie worden gezet met verschillende olie op bepaalde plekken en in bepaalde hoeveelheden.
Succes.
PS google en andere topics over dit onderwerp kunnen je ook verder helpen.
Ik laat het hierbij.
Je kunt de meeste componenten van een gedemonteerd uurwerk kort ultrasoon reinigen, mits je de daarvoor geschikte uurwerk reinigingsvloeistof en spoelbaden gebruikt. De balans kan daarvoor op de platine geplaatst worden. Anker niet!
Een compleet horloge in een ultrasoon “gooien” is vergelijkbaar met een poedel in de oven drogen op de hoogste stand
Stel je gaat in een deuropening staan, met aan beide zijden een beetje ruimte. Dan ram je jezelf zo hard mogelijk van links naar rechts tegen de deurpost voor vijf minuten. Dat is zo’n beetje wat er op micro niveau gebeurt in het uurwerk als je deze in een ultrasoon doet. Dat doet zeer, en je gaat er niet beter van lopen.