Ultrasoonbad

Beste mensen
zijn er al van jullie die met een ultrasoonbad werken.
ik heb er één gekocht hoe gaat het juist in zijn werk
welk water gewoon of gesdistileerd en welke detergenten om te reinigen.
wie kan mij helpen.
groetjes
Eddy
ps-t’is om zakhorloges te reinigen

Voor bandjes en tandwieltjes en zo zal het goed werken, maar ik meende op dit forum al gelezen te hebben dat je geen balansveren in moet doen.

Beste Eddy,

Kijk eens op de site van hobbyklok, daar vindt je het een en ander om schoon te maken.

Erik

ruwere werk (schakelbanden, lege kasten, etc) doe ik er sowieso in met flinke hoeveelheid Dreft. Komt er prachtig uit. Wel van te voren met tandenstokers als grove vuil eraf peuteren tussen de schakels en tussen de lugs van de kast. Dat scheelt.

Fijnere werk geen ervaring nog mee, maar daar is veel over te leven. Op de balans na kan alles er in delen wel in. En dan in twee keer meen ik; met speciaal schoonmaakmiddel en nog een naspoelrondje.

ja hoi

heb wel ervaring met ultrasoon baden maar niet dan voor duikonderdelen.
maar even wat waarschuwingen.
en dan niet dat je er ontvlambare stoffen in moet doen want dat is wel duidelijk.
NIET een uurwerk erin doen.
want inderdaad hij ziet er enorm schoon uit, maar een grote kans dat hij het niet meer doet (spreek uit ervaring).

maar even de belangrijkste dingen.
zet het waterbad aan in een andere kamer.
niet naast gaan zitten en kijken.
want het is funest voor je gehoord gang.
en als hij aan is moet je ook niet je hand erin stoppen en of de binnenkant aanraken.
dat is slecht voor je bodvlies, deze kan los raken door de trilfrequentie.
maar verder een geweldig ding en niet gevaarlijk hoor.

gr nanning

terpentine doet het goed voor de horlogeonderdelen, je haalt daar prima de oude olie mee weg. brandbaar, en let op met de damp.