Union ancre compressor

Beste horlogeforummers
Kan iemand mij vertellen waar de T voor staat in de tekst T swiss made.
Betreft het horloge van mijn wijlen opa (horloge is van de jaren 50/60 vermoed ik !
ps ik sta versteld van de accuraatheid van dit horloge, hij loopt ongeveer 10 sec te snel in 12u.
mvgr Coen1586541672653599309683358583706|281x500](upload://xmt1vbdScxS2NBDOwKCUwNrj4gP.jpg)

1 like

Tritium. Dat slaat op het soort lume dat op de plaat en in de wijzers zit.

1 like

Meen je dat nou echt! Ik kan eigenlijk geen buisje herkennen op de wijzerplaat of de wijzers?!

Zit ook niet in een buisje hoor, het is een soort verf achtig materiaal dat je ziet zitten.

3 likes

1 like

Duidelijk, ook dat er van de evt lume niks meer over is!

1 like

Ik dacht dat tritium, dat radio actieve spul was wat altijd gloeit

Nee klopt, dat is normaal.

Als je er met een zaklamp op schijnt in het donker zie je hem waarschijnlijk nog wel een paar seconden flauw oplichten.

1 like

Zo ziet het er uit als het nieuw is.

1 like

Bedankt ga het proberen!!

1 like

Is het mogelijk om te herstellen, of tast ik daar mee het horloge/originaliteit mee aan?

Het zou mijn keuze niet zijn, maar dat is wel te doen.

Ik persoonlijk zou hem lekker een beurtje laten geven, er een mooie leren band bij zoeken en hem gewoon zo dragen.

3 likes

Je zegt het zelf al, het is niet aan te raden.

Het uurwerk laten reinigen en nieuwe smering is dit wel.

De olie die er nu nog in zit is waarschijnlijk een vieze pasta
geworden.

1 like

Ja en ja. Als t laatste je niet zo veel uit maakt, kun je ook besluiten n moderne lume te gebruiken. Die ‘laadt’ zich op in daglicht en geeft dan uren lang n gloed. Voorbeelden zijn Luminova en Lumibrite.

Tritium heeft een halfwaardetijd van ca. 12,5 jaar dus na een paar x deze periode is de straling en dus effectieve werking wel afgenomen. Daarnaast wordt het materiaal dat daadwerkelijk opgloeit ook beschadigd door de straling en zal de effectiviteit afnemen.

Even met een zaklamp erop schijnen laat het misschien een minuutje opgloeien maar daarna is het weer uit. Is wel te vervangen door Luminova of zo.

Gelukkig is het geen radium. Dan ben je verder van huis en kan je beter een Geigerteller paraat houden.