Union Ancre FE 233-66 servicebeurt

Ik loop met wat andere uurwerkjes vast op OF missende onderdelen, defecten of storingen. Die staan dus in de wacht (of gaan apart als donor). Vanmiddag bij thuiskomt maar een volgende uit de bak gepakt. Dit keer een Union Ancre.

Bij het open maken van de achterzijde ging het uurwerk direct lopen. Zag er in mijn ogen veel belovend uit :slight_smile:

Echter viel er na het kantelen van het uurwerk een onderdeel (deel er van) uit :pensive: Tiretteveer kapot :woozy_face:

Daarna het uurwerk verder ontmanteld door de wijzerplaat en datumring (weet het juiste woord niet) eraf te halen.

Onder de dekplaat sprong een veer opzij toen ik deze wilde verwijderen. Zelf denk ik dat hij om de pin hoort en dan met de lange rechte zijde langs het mechaniek voor de datum. Kan iemand dat bevestigen?

Veerton is net als de rest van het uurwerk enorm schoon :slight_smile:

Vraag : Ik kan/mag niet posten in het gezocht topic omdat ik daar nog niet de rechten voor heb.

Wie kan mij eventueel helpen aan een nieuwe tiretteveer voor een FE 233-66 uurwerk. Naar wat ik begrepen heb is dit uurwerk gelijk aan die van een FE 233-60.

Of misschien een site waar ik zou kunnen zoeken naar een los onderdeel?

In ieder geval op de baay
Maar de portokosten zijn hoger dan de prijs van de veer.

Er zijn vast ook wel aanbieders in NL o.a.

Succes

Hoi Betula,

Je kunt spareparts-watches een keer proberen en anders VD Gevel uit Tilburg eens bellen.

1 like

Ik ga proberen je het uit te leggen…

Het stalen deel ligt met het gaatje goed en houdt de datumring vast. Het veertje ligt gedraaid en moet met het haakje naar boven.

Maar deze installeer je pas als laatst. Je zorgt dat het datumverzet goed ligt en alle onderdelen op zn plek zitten.
Dan draai je de afdekplaat op zn plek en dan zie je, dat er een opening is boven het lipje dat de datumring vastzet.
Je plaatst het veertje met de bocht naar buiten en het haakje omhoog in de opening en 'wurm" het dan op zn plek. Zorg ervoor dat het niet wegvliegt…

Mij al eens overkomen…

Zo komt er spanning op het lipje en wordt de dstumschijf vastgehouden tot deze overspringt…

Overigens door ervaring weet ik, dat je dat veertje eerst verwijderd voor je de dekplaat loshaalt…

Succes

2 likes

In principe werkt hij ook zonder tiretteveer hoor, misschien eerst ff de service doen en als hij goed loopt kan je altijd nog beslissen of je die vervangt of niet.

2 likes

Ah, dat verklaart het springen toen ik die dekplaat verwijderde. Leermomentje dus :+1:t2:

Denk dat ik snap wat je bedoelt. Gaan we proberen, thanks.

Ik zie hem hier overigens zitten.

1 like

Exacte plek! Eerst spanning eraf halen en dan verwijderen.

Als laatste weer monteren… succes!

1 like

Heb hem hier gevonden en besteld. Het uurwerk liep even voordat ik hem uit elkaar haalde. Ga er vanuit dat dat straks ook zo is. Althans, daar gaan we wel voor :sweat_smile:

Hier overigens de diverse delen te vinden:

2858_FE 233.60,233.66,233.67A.pdf (cousinsuk.com)

1 like

Wat me overigens gisteren wel opviel (als ik dat mag zeggen) is dat dit uurwerk wel heel strak in elkaar zit qua passing. De onderdelen voelen kwalitatief ook zwaarder/beter aan dan de eerdere uurwerken.

Ik kan uiteraard nog niet echt een oordeel vellen, maar kan dat kloppen dat dit uurwerk een stapje hoger is qua kwaliteit?

Ik denk dat je 50 (hobby)horlogemakers vraagt, je 50 andere opinies zult krijgen. Ik heb het niet zo met de spiraalveren van FE… ik werk liever met AS en ETA, alhoewel daar ook de meningen over zullen verschillen.

En ach… ik sleutel aan alles wat voorbij komt…

1 like

Eigenlijk zijn FE uurwerken goedkope werkpaardjes, maar ik vind ze kwalitatief erg goed.

2 likes

Zojuist nog eentje geserviced. Een FE 233-60.
Ze kunnen erg mooi lopen hoor.
Met de spiraalveer is het inderdaad even opletten.

5 likes

Ik heb hem hier ook weer in elkaar. Althans, het grootste deel. Ik heb een nieuwe tiretteveer gekocht en wacht even totdat die binnen is. Anders moet ik de hele handel er weer vanaf halen.

Goh, ik heb vanavond wel even iets geroepen toen ik de steentjes van de balans aan het olie geven was. Degene aan de bovenzijde daarvan was ik ff vergeten om de veer te “borgen” tijdens het terug monteren. Ik had twee van de drie pootjes in de borging zitten, zette kracht op de derde om hem erin te draaien en vloog weg :face_with_symbols_over_mouth: :skull_and_crossbones: :japanese_ogre:

Met veel geluk vond ik hem weer terug … niet al te ver van het uurwerk. Had er overheen gekeken en pas na het pakken van een zaklamp zag ik de glinstering en vond ik hem terug. Ik had al wel een rondje knien gedaan over de vloer … en wat vond ik een meter achter me op de grond onder de verwarming ??? Juist, het holle houdertje van het balanssteentje van de Candino. Die was op een of andere manier toch gelanceerd toen ik hem met een stukje Rodico uit de balans plukte. Hoe is het mogelijk :face_with_spiral_eyes:

Anyhow, het is geen 0 seconden geworden. Ben redelijk lang aan het afstellen geweest en kreeg hem niet beter dan 4 seconden per dag. Zo voor een eerste uurwerk waar wat stelmogelijkheden aan zitten niet slecht (al zeg ik het zelf). Blij met het resultaat. Nu de kast en het glaasje onder handen nemen en kijken of ik de rand van de wijzerplaat schoon krijg. Lijkt wat vettigheid aan te plakken. Met wat schone Rodico voorzichtig deppen … we gaan het zien.

5 likes

Goede waardes hoor.
Wel even je lift angle op 49° zetten. :wink:
Maar dan nog uitstekende waarden

Mooi werk! Je maakt al goede stappen :+1:

Ik pak trouwen vaak vieze rodico, die plakt wat minder, heb wel eens wat lettertjes laten verdwijnen van de wijzerplaat met schone rodico :see_no_evil:

Ik doe een klein bolletje vieze rodico op een tandenstoker en dan rol ik over de wijzerplaat.

1 like

Oe……. Je hebt gelijk. Ik heb ergens een lijst met die gegevens per uurwerk. Zal hem binnenkort nog een keer controleren met de juiste instellingen. Laat het uurwerk nu rustig draaien onder een stolp. Wellicht dat ik daarna alsnog een tweede rondje fine tuning kan doen.

Thanks :+1:t2:

Ik heb nog een bergje onderdelen van de fe 233
Help me eraan denken, dan neem ik ze mee naar de Rikketik.
Het is niet mijn favoriete kaliber…
Geef mij maar FHF of ST

1 like

Vanmiddag lag bij thuiskomst de nieuwe/andere tiretteveer in de brievenbus. Uiteraard direct het horloge afgemaakt.

De kast gepoetst en het glaasje wat gepolijst. Nu maar een paar dagen aan de pols, maar zal goed komen aangezien hij al een paar dagen onder het stolpje draaide :sunglasses:

14 likes

Mooi man! Dit is nu echt de eerste succesvolle toch?