Union Ancre (zakhorloge) EXPERTISE GEVRAAGD

Onlangs heb ik dit horloge uit een nalatenschap ontvangen. Hij heeft weliswaar even goed en precies gelopen, maar volgens mij heeft de veer het begeven. De reparatie wordt geschat op €300 en omdat ik geen verstand heb van oude horloges hierbij verzoek om hulp.

Wie kan mij meer vertellen over dit horloge? KLIK OP LINK VOOR FOTO >>> http://www.razormind.info/UnionAncre.jpg

Diameter is 47mm en het enigszins gehavende cijferblad vermeld: UNION ANCRE (boven) SWISS MADE (onder). De wijzers zijn van mooi donkerblauw metaal.

Ik kan geen kalibernummer ontdekken, maar op het grote tandwiel staan UNION en rechts daarvan ‘non-magnetic’. Op de binnenkant van het deksel is het nummer 52301 geslagen (serienummer???). Daarboven staat gegraveerd:

PLAQUE OR G
GARANTI 10 ANS
(daaronder de initialen) MB

Verder zijn in de binnenkant van het deksel klein en amper zichtbaar verschijdene cijfers gekrast. Het zijn er altijd drie en ze staan altijd bovenelkaar (reparatiedatum?):

4 12 47
11 2 49
6 5 50
28 3 51
11 7 52
31 7 52
7 15 60

Volgens mij zijn er meer tekens van reparaties:

  • boven het kleine van de twee donkere tandwielen is duidelijk een kruis ingekrast
  • in de rand van de behuizing zijn op enkele plekken drie of vier kerfjes aangebracht

Ik vraag mij nu af:

Uit welk jaar komt dit zakhorloge en van welk merk is het?
Is het waardevol en loont een reparatie?
Is het opgegeven reparatiebedrag te hoog?
Waar kan ik het beste terecht voor een reparatie?

MEER BEELDEN ZIJN TE VINDEN OP:
http://www.razormind.info/UnionAncreWebPhoto/index.html#1

Ik denk dat de waarde van het horloge een 300 euro is.
Het vervangen van de veer en schoonmaken/afregelen zou hooguit een 100 euro moeten kosten schat ik.

Ik zou adviseren eens contact op te nemen met art-tension.nl, zij repareren veel oudere zakhorloges met vaak vast tarieven.

Super! Dank voor de snelle reactie. Ik meteen maar en mailtje gestuurd naar Art-Tension.

Ben zeer benieuwd of ik nog wat over de geschiedenis van het merk te weten kom. Volgens mij is het een redelijk gangbaar horloge geweest; ik kwam er ook een tegen op Marktplaats: http://link.marktplaats.nl/135657411

En als ik de tweede advertentie mag geloven, hebben ze tot in de 70er jaren bestaan: http://link.marktplaats.nl/134079141

Ik zie ze wel vaker op online veilingen voorbij komen, alleen kan geen verwijzingen naar het bedrijf vinden. Google brengt me alleen bij exemplaren die verkocht worden…

Er bestond een firma Henri Julien NV, die Union horloges verkocht/importeerde. Union was een relatief goedkoop (handels)merk, veel van de Union horloges kwamen uit Franse en Duitse fabrieken/fabriekjes.
Deze firma is ca. eind jaren 60 begin jaren 70 overgenomen door de firma A.Kinsbergen die destijds de Pontiac, Omega en Tissot horloges in Nederland importeerde.

Dank voor de info!

Gezien de uitvoering had ik al zo een vermoeden dat het een doorgaans veel voorkomend horloge was.

Ik kan in ieder geval verder, want als ik mij goed herinner is Kinsbergen Exclusive Times een juwelengroothandel in Amsterdam Z.O. - ik ga daar eens informeren.

Nordung Schreef:

Super! Dank voor de snelle reactie. Ik meteen maar
en mailtje gestuurd naar Art-Tension.

Hallo,

Ik zie net deze post en wil graag reageren aangezien ik zelf verleden jaar een heel erg nare ervaring met deze firma heb gehad.

Ik heb er eind 2006 een Franse spillegang met kwartier repetitie naartoe gebracht omdat de snekketting kapot was. Dit kon gerepareerd worden en zou ong 2 maanden duren werd mij verteld.

Echter na bijna een jaar en vele emails en telefoontjes had ik nog niets en na begon ik dreigementen te ontvangen. Uiteindelijk kreeg ik per post een doosje met onderdelen wat mijn horloge in totaal gedemonteerde staat leek te zijn. Dit klopte echter ook niet want het was incompleet (o.a. wijzerplaat ontbrak) en andere delen zaten dubbel in het doosje (o.a. kloof).

Helaas ben ik te goed van vertrouwen geweest, ik heb van te voren geen duidelijke foto’s van mijn horloge gemaakt en kan helaas niets bewijzen :frowning:

Ik henb later wel contact gehad met andere verzamelaars die haast soortgelijke ervaringen met deze firma hebben gehad.

Dit is voor mij een hele dure les geweest en ik wil je dit graag besparen.

Groetjes,

Marc

Lekker verhaal.
Een gewaarschuwd mens teld voor twee, zeggen we maar.
Ik hoop dat het met de Franse spillegang weer goed is gekomen.
Groet. Chris

Ik wil er ook bij vermelden dat ik geen ervaring heb met de firma die ik genoemd had, enkel van horen zeggen.
Dit advies zal ik ter harte nemen.

aan de hand van de reparatiegraveringen zal deze Union van kort na de oorlog zijn,
in deze staat is het praktisch niks waard,
zelfs in goed werkende staat blijft de verkoopwaarde heel laag.(25 euro)

als het echter een grote emotionele waarde heeft, kun je het natuurlijk gewoon op laten knappen.het zijn de meest simpele uurwerkjes om aan te sleutelen,en zo’n opwindveer mag geen probleem zijn.
je kunt het m.i. gewoon beter zo bewaren, repareren kan altijd nog in de toekomst.

groet André

Je hebt gelijk Andre, ik was in de veronderstelling dat het een gouden horloge was maar ik lees dat het gedoubleerd is.

Helaas is het me de spillegang niet meer goed gekomen.

Aangifte was niet mogelijk aangezien ik geen goede fotos van het horloge voor “reparatie” had en de dreigementen werden ook naar mijn familie gericht waardoor ik heb besloten de onderdelen die ik terug heb gekregen maar te verkopen om nog wat van mijn geld terug te zien.

Zoals ik zal schreef, een dure les :frowning:

Groet,

Marc

Lekker ‘eng’ verhaal… Ik heb nog niets van ze gehoord en misschien is dat maar goed ook. Heb ondertussen wel een erg aardige reply met veel info van Ron Sonders gehad - http://sonders.nl

Dank voor de tip…

Je inschatting lijkt mij erg realistisch, want het leek het mij een doorgaans veel voorkomend horloge.

Ik lees al een tijdje mee op het forum en ben zo langzamerhand enthousiaster geworden over de mechanische aspecten van uurwerken. Misschien is dit een mooie gelegenheid om eens met een reparatie te beginnen.

Of in ieder geval te proberen… :slight_smile:

Met dit soort horloges kun je inderdaad het beste beginnen om een reparatie
te ““proberen””, maar zonder een goede schroevedraaierset en wat pincetten word dat wel heel moeilijk :smiley:

Ik was ook niet van plan om meteen met de boormachine aan de slag te gaan -grinnik-

…heb wel een complete set micro-gereedschap, maar ik ga eerst eens op het forum op zoek naar de tips’n’tricks en de ‘basics’.

Advies is natuurlijk welkom :slight_smile:

Hallo Nordung,
Het lijkt mij een beetje veel €300,= om allen een veer in te zetten. Het probleem kan zijn dat als je een veer inzet dat het werkje nog niet loopt. Als ik een zakhorloge op mijn werkbank krijg dan adviseer ik om het ook gelijk schoon te maken. Dat advies geen ik niet om mensen geld uit hun zak te kloppen maar het is dan gelijk voor elkaar. Hij moet dan toch gedeeltelijk uit elkaar, en je komt over een paar maanden niet terug omdat hij toch schoongemaakt had moeten worden!Meestal is dat in geen jaren gebeurd en dan is de olie hard geworden. er is stof ingekomen e.d. Het schoonmken van een anker zakhorloge is ongeveer en derde van de eerder aan u opgegeven prijs. Een veer komt op ongeveer €10,=. Ik ben van beroep uurwerkmaker en ik vind het zonde als het door een goedwillende amateur verprutst wordt. Dit gebeurd regelmatig die repereer ik dan ook, alleen het prijskaartje is iets anders. Zonde trouwens van die Franse spillegang, dit soort verhalen heb ik wel vaker gehoord! Niet van dit bedrijf maar het komt overal voor. Ik woon in Beilen en sta in de telefoongids. Op sturen is geen probleem dat is bij nog nooit fout gegaan. Voor vrijblijvende info kunt u mij ook bellen.
Met vriendelijke groeten, Martin Meijer.