Unitas 6497 technische vraag

Deze Jaques Lemans is voorzien van een Unitas 6497 (handopwinder) uurwerk.

In het verleden kreeg ik van dit horloge nogal wat grijze haren, of eigenlijk trok ik de haren uit mijn hoofd want inmiddels word het dun…:D:D:D
Maar na erzelf het nodige geduld en aandacht aan besteed te hebben gaat ie heel goed en bevalt ie ook heel goed. Ik heb er trouwens geen bril bij nodig om hem af te lezen aangezien ie 48 mm in doorsnede is.

Ik heb echter een technische vraag:
De kleine seconde lijkt op een busje/ asje te zitten die boven de sekondewijzer omgeplooid lijkt te zijn. Hoe krijg ik deze wijzer eraf en een andere er weer op (en vast) . De kleine sekonde van een seiko 6139 heeft dat ook. Ik zoek namelijk een iets minder klassieke sekondewijzer voor erop…

Verder lijkt het of in de minutenwijzer een soor stalen dopje zit als afwerking. Is dit inderdaad een stalen dopje of is dat de afgewerkte bovenkant van een asje. ? als dat inderdaad een dopje is, hoe krijg ik dat los ?

Echt een vraagje voor de techneuten alhier

Hoi Lucien,
wat is er mis met die wijzertjes? ziet er best goed uit, vind ik!
Maar goed: de sekondenwijzer zit met dat pijpje op de as gedrukt, dus als je een ander wijzertje wilt plaatsen, moet je er eentje uitzoeken met net zo’n pijpje (zit er eigenlijk altijd aan), dus niet het pijpje uit het ene wijzertje overzetten op een ander wijzertje (is vrij lastig). Als het nieuwe wijzertje niet precies past, kan je het pijpje een beetje groter ruimen.

Dat “dopje” is geen dopje, maar gewoon de gesloten bovenkant van het minutenpijpje (het “asje” waar de wijzer opgedrukt zit), die blijft gewoon zitten, de wijzers trek je er zo af met een speciale wijzertrekker (kosten niet zo heel veel)
Groet,
Paul

Edit:
Ter aanvulling:
Sekondenwijzertjes (met pijpjes) zijn te koop bij Hobbyklok:
http://www.selvatime.nl/product_info.php?cPath=&sPath=&products_id=TU-Sekundenzeiger%20085320
Uren en minutenwijzersets zijn te koop bij Otto Frei:
http://www.ofrei.com/page900.html

Hallo , ik vind het ook doodzonde om op dit horloge nieuwe wijzers te monteren.
Als je dat dan toch wilt doen is er bij selvatime ook een wijzer afneem tang te koop bestel nr 384-428-200 € 15.95 .
Voor het bestellen van wijzers is de diameter van de as waar de wijzer op moet van groot belang, dit moet je met een schuifmaat of micrometer opmeten.
Ook de lengte van de wijzer is van belang , inkorten kan wel maar is nooit zo mooi als het orgineel.
succes ermee.
groeten Piet

Dank Heren, voor de uitleg.

De uren en minuten wijzer blijven origineel.
Wat me stoort is de kleine sekondewijzer aangezien ie niet helemaal symmetrisch is, de opening van de lichtgevende pasta zit namelijk scheef in de wijzer. Zodoende dat ik een iets strakker type wilde monteren (zoiets als van de hulpwijzerplaten van een speedmaster) .

Hoi Lucien.

Voor de minuutwijzer zit er geen dopje op, hetgeen je ziet is de minuutpijp of chaussé zelf, kan erzo afgetrokken worden met het gepast gereedschap.
Een secondenwijzer daarentegen zit op een buisje dat geriveerd of geklonken is eb dit buisje wordt dan gedrukt op de as. Moet bij het verwijderen altijd recht omhoog getrokken worden of het asje breekt af daar deze zeer dun zijn.
Ik ga eens opzoeken welke gatdoormeter je moet hebben.

:smiley: Paul

Heeft een tapdoormeter van 0.27 volgens de technische fiche van ETA.

Yep, Paul, zoiets zou het dan moeten zijn maar dan in het wit !

freddy bedankt voor de info !

ik moet trouwens zeggen, mooi klokje!

wat voor problemen had je er dan mee die voor grijze haren zorgde?