De Unitas 6497 is niet een bepaald klein uurwerkje. OK, je grootmoeders koekoeksklok is misschien groer.
Desalnietemin vraag ik me nu af, of de Unitas 6497 oorspronkelijk gemaakt werd voor zakhorloges. Uit de vele geschiedenisverhaaltjes blijkt dat de eerste polshorloges, soort van een zakhorloge me een bandje er omheen waren. Is dit ook bijvoorbeeld het geval geweest van de Panerai Radiomir. Als je em een kwart slag draait, heeft het wel wat weg van een zakhorloge met een kleine secondewijzer op 6 uur.
Of is dit alleen het geval geweest van de 47mm Radiomir? Als ik echter kijk naar de huidige 47mm modellen lijken ze hetzelfde uurwerk te hebben als de 45mm.
Grt,
M
Deze link gevonden:
http://www.url.biz/Articles/Article-2081.html
Extra info is altijd welkom.
Dit Huntana zakhorloge bezit een Unitas 6497 uurwerk.
Diameter is 43mm en het bouwjaar rond de jaren vijftig.
Bij deze 6497 zit de kroon tegenover de kleine secondewijzer, die op zes uur zit.

Als deze 6497 in een zakhorloge met een klapdekseltje aan de voorkant wordt gemonteerd, moet het uurwerk een kwartslag gedraaid worden, en komt de kleine secondewijzer op negen uur te zitten.
Dit kon natuurlijk niet, daarom had men voor deze zakhorloges het 6498 uurwerkje.
De kroon verhuist bij deze 6498 een kwart slag naar onder.
Nu deze uurwerkjes volop in polshorloges worden gebouwd zie je dus bij de 6497 de secondewijzer op negen uur zitten, en bij de 6498 op zes uur.
Groeten. Chris.
Omdat de mode tegenwoordig groot is worden er in feite stokoude uurwerkontwerpen voor zakhorloges gebruikt.
Ja, de Unitas-uurwerken zijn doodeenvoudige zakhorloge-uurwerken.