Unitas 6498/97 knutselprojekten: Secondenstop en andere probeersels

Paul K Schreef:

Ton,
ik heb je uitleg 2x gelezen en moet heel eerlijk
bekennen dat ik het niet erg snap, maar ik ken
mijn beperkingen, dus je zult vast helemaal gelijk
hebben; de balansas lijkt in de praktijk niet erg
onder de indruk van de veerkracht, dus ik heb
waarschijnlijk gewoon mazzel gehad met de gekozen
geometrie…

dat het werkt, da’s het belangrijkst.
want eigenlijk heb je de theorie pas nodig als het fout gaat :slight_smile: :slight_smile:

maar als het helpt om nog iets verder uit te schrijven of te tekenen dan laat maar weten.

Mooi werk en idee Paul.

Op deze calibers heb ik in Frankrijk (horlogerieschool) uitvoeringen gezien van chronograaf met centrale secondenteller en minutenteller.
Dit maakten de laatste jaar studenten.

(verkeerd knopje ingeramd en kon helemaal opnieuw beginnen met typen aargh,15 minuten naar de maan… waarom zit ik nu in de IT vraag ik me af :X)

ontopic:
Die Quattro arret functie kwan na het lezen van je bovenste post ook gelijk in mij op, mooi idee maar ben benieuwd wat de techniek erachter is, van hacking zou geen sprake zijn aldus de site van Dornbluth, een leuke animatie van wat het doet maar een plaatje van de echte techniek erachter… vergeet het maar.

Anyways, wat Machiel zegt is mischien niet zo gek, maar zou het wel eerst vast (laten) leggen met tekeningen/documentatie, voor je ETA het laat zien. Straks loopt één of andere lambal bij ETA ermee weg, goud verdienen zou mooi zijn (:P) maar met die Zwitserse mentaliteit wat betreft buitenlandse vindingen vraag ik me dat ten zeerste af als ik de verhalen van CVDK en anderen moet geloven.

Toevallig heb ik dus een aziatische kloon met Radiomir stijl kast en een cleane fliegerplaat + wijzers, dus die hacking functie zou zeer mooi zijn.

Uurwerk is volgens mij een Seagull kopie van een unitas met seconde op 9.
Het punt is dat ik het een prachtige combi vindt, echter hij kostte geen drol en mag ik er dus niets van zeggen, maar omdat ik hem zo mooi vindt zit daar meteen het probleem, ik wil er een echt goed klokje van maken…

De plaat ziet er zo uit: http://cgi.ebay.nl/47mm-Black-Pilot-Style-Dial-with-White-Number-for-6497_W0QQitemZ260412295223QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item3ca1c84837&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12|66%3A2|39%3A1|72%3A1399|240%3A1318|301%3A0|293%3A3|294%3A50

• Schroefje van de mainspring klik was al dol bij binnenkomst, en wat doe ik dan… locktite op de schroefdraad want ja ach het is toch maar een honkytonky, maar toch is dit niet the way to go en ergens irriteert het me.
  • wire lugs zijn geschroefd maar passen voor geen meter, althans niet symetrisch en draad van de schroeven was na 2 keer aandraaien zo goed als weg.
  • kast is niet waterdicht en heeft een bol plexyglas, bij polijsten van het glas met silvo werdt dat meteen duidelijk, de krassen zaten er nl binnen een dag al op.
    Dat poetsmiddel bevat vocht en gevolg was dus een mistig glas… aaarg een mooi horloge in slightly crappy uitvoering (td)

Dus wat ik wellicht kan doen is eerst een goede waterdichte Radiomir stijl kast zoeken met saffierglas en het liefst geen zichtbodem en graveringen, tot op heden nog niet geslaagd overigens dus ik houdt me aanbevolen :~.
Vervolgens een origineel nieuw zwitsers unitasje erin drukken met deze plaat en dan die kloon gebruiken als proefkonijn voor jouw hackfunctie.

Hoop wel dat die mainplate hetzelfde is…

ja, allemaal erg fraai, zo’n Dornbluth zou ik erg graag hebben, maar het is niet wat ik wilde maken.
Er zijn trouwens goedkopere alternatieven voor zulke 3/4 platine horloges hoor:

spotgoedkoop (nou ja, relatief gezien dan…) de Bruno Sohnle Mechanik 1

prijs iets van 1500 euro, maar al aangeboden voor 1150 euro

Net zulk handwerk als de Dornbluth, maar ietsje goedkoper: Thomas Ninchritz, ook als mooie regulateur te bestellen (vanaf 2750 euro)

Ach, was ik maar rijk…

heb je er misschien een fotootje van?
Razend knap als ze alle onderdelen helemaal zelf maken! of gebruiken ze misschien als basis de 6497 chrono-module van Montres Choisi?

Ik weet dat ze op andere scholen ook zulke Unitas uurwerkjes modificeren als examenstuk, bijvoorbeeld deze van de Lititz Watch Technicum:

hier mogen ze bijna 200 uur over doen!
Groet,
Paul

Paul K Schreef:

Ach, was ik maar rijk…

:smiley: Inderdaad, daarom zit bij mij de komende tijd alleen deze 3/4 op de pols:

Nu is er een bedrijf in DLD dat cursusussen ‘unitas Verfraaien’ geeft. Hoe heeft dat ook al weer…Ze stonden ook op Watch 2008 met een presentatie. misschien dat ik daar nog wat mee kan.

Groeten,

Martin

Parnis heeft trouwens ook een tweetal gecompliceerde unitas(kloon) varianten. Met tweede tijd en dag-nacht, en een uitvoering met tweede tijd en power reserve. Beide zijn met wat geluk voor <€50 op de baai te verkrijgen. Misschien ook leuk om eens te ontleden.

Groeten,

Martin

de platine van een 6498 is sowiezo anders als de 6497 (gespiegeld en tandwieltrein verdraaid), ik denk dat als de ruimte voor de hevel er is, er ietsje meer gefreesd moet worden (bij mijn 6498 loopt de hevel onder het 3e rad door)
Verder zou een probleempje kunnen zijn dat je het schroefje voor de hevel niet kwijt kan; aan de andere kant zitten de tussentandwielen voor het wijzerverzetten; dat zou even bekeken moeten worden.

Chinese Radiomirs: de omgebouwde 6497 wilde ik ook plaatsen in zo’n “black seal” kast, draai het opwindasje in de kroon, draaien, draaien, draaien…is zonder veel kracht te zetten dat telescopische deel pardoes dol gedraaid…
De Chinese $50 horloges zijn wel leuke studie-objecten, grappig om te zien hoe ze een dag-nacht/kalender en zelfs een power-reserve op zo’n Unitas kunnen maken voor bijna niks!

Groet,
Paul

LOL, beide uitvoeringen had ik al thuis liggen, precies voor de reden die je aangeeft: studie-objekten = slopers… :smiley:
De dag/nacht zelfs al 2 jaar geleden gekocht (merkloos); die gangreserve is echt ongelooflijk voor dat geld ('t is allemaal niet zo heel stevig uitgevoerd stanswerk, maar toch…)

Groet,
Paul

Ik vind de witte plaat uitvoeringen wel aardig. Is de kwaliteit acceptabel, of gaan de modificaties op korte termijn uitelkaar vallen denk je?
De basis uurwerken die Parnis in zijn horloges gebruikt zijn over het algemeen kwalitatief wel in orde, maar ik durf deze uitvoeringen nog niet aan…

Groeten,

Martin

voor Seiko 6309 zag ik een hacking kit langskomen op ebay. misschien ook een manier om je vinding te slijten:

klein detail: bij deze kit hoeft er niet in de plaat gefreesd te worden…

(ebay nr. 220431833153)

Waar Unitas stopt gaat Paul dus gewoon door.:slight_smile:

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of het stil zetten met de hevel nog wat sleet veroorzaakt op het balanswiel.

Groet,
Mark