Tijdens het prutsen aan een Unitas 6498 uurwerkje viel me een simpele manier te binnen hoe een secondenstop (hacking-funktie) aangebracht zou kunnen worden.
Leuk om eens te proberen: We maken een simpele stalen L-vormige hevel, deze scharniert om een schroefje met een borst en wordt bediend door een klein haarspeldveertje, voor deze modificatie is slechts een minimale hoeveelheid freeswerk aan de platine nodig:
Met de kroon in de normale stand (in) duwt het uiteinde van de opwindas de hevel naar beneden, de balans kan gewoon bewegen, het uurwerk loopt:
Wordt de kroon uitgetrokken naar de wijzerverzetstand, dan duwt het veertje de hevel opzij, totdat het kleine messing pennetje aan het uiteinde van deze hevel tegen het balanswiel komt, deze stopt dan direkt:
Het horloge kan worden gelijkgezet en op de seconde nauwkeurig weer gestart worden door de kroon in te drukken, simpel toch?
Deze modificatie zal in één van mijn knutsel 6498’s gebruikt worden, de nummer 01 (zie http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,89854 ) tikt al een paar maanden vrolijk in mijn dagelijks-gebruik horloge, daarnaast heb ik een aantal verschillende gemaakt (maar nog niet afgemaakt) om te bepalen wat het beste oogt, ook ben ik hiervoor wat dingetjes aan het proberen, zoals geschroefde chatons en een zwanenhalsje:
de linkse is geinspireerd door het uurwerk uit de oer-Panerai 3646, hiervoor is ook de balanskloof zelf gemaakt, ziet er aardig uit, maar is ietsje meer werk om te maken.
De middelste lijkt me tot nu toe de beste kandidaat om het standaard uurwerkje te worden.
Verder is er ook nog een 6497 (secondenwijzer bij de 9) gemodificeerd:

Nou zou het het handigste zijn om er eens eentje helemaal af te maken, maar ik ben nogal snel afgeleid, dus knutsel ik de laatste tijd het meest aan deze gemodificeerde 6498:

wat dit moet worden mag iedereen raden; het kan wel even duren voordat deze daadwerkelijk loopt…

Groet,
Paul

)