Unitas (kloon) vastzetten in kast

Dag allemaal

Heb een doe het zelf je gemaakt. Ben redelijk blij ermee. Ik ga niet alle details laten zien ervan :sweat_smile: want dan wordt @Jur boos :laughing:

Maar. Het uurwerk ligt los en daarvoor heb ik klemmetjes blijkt - maar ik zie/weet/vind niet waar ze vastgeschroefd moeten.

Iemand een tip/link/schema/…

3 likes

Rode cirkeltjes

Gehoekte kant moet naar boven wijzen

Daar schuif je ze in de kast

1 like

Je hebt nog het spreidveertje over, lijkt het. Dat hoort tussen urenrad en wijzerplaat. Houdt het urenrad op zijn plek.

Even overnieuw wijzers en plaat er af… :grin:

1 like

Meen je dat?
Dat zou de 4e keer zijn :sob:

1 like

Het is een lichtgebogen, heel dun, messing bladveertje? En je ziet het voor het eerst? Dan wordt het die 4de keer. Moet echt…! :sweat_smile:

Met de kromming “omhoog” monteren, eenvoudig over minuutpijp en urenrad leggen met de uiteinden omhoog wijzend.

Hier eentje op een Tudor 2824. Even aanklikken of uitzoomen voor nog beter zicht.

3 likes

Scherp gezien.
Ter aanvulling, het spreidveertje zit er om te voorkomen dat het uurrad omhoog komt en uit de ingrijping komt en dan staat je uurwijzer verkeerd.

3 likes

Yup; en tijdens het verzetten van de wijzers kan dit ook gebeuren, met mogelijk beschadigde tandjes tot gevolg.

1 like

Thanks allemaal. Weten we weer wat doen morgen :sweat_smile:

2 likes

Hij zat helemaal in elkaar en toen zag ik dat er een stofje op het glas zat.
Dan nog eens uit elkaar, poetsen en terug en elkaar. Oef :sweat_smile:
Nu nog de caseback erop schroeven … en dan schiet je uit, breekt de stem af.

Moet ik een nieuwe stem en kroon kopen :frowning:

(En weken wachten)

:scream:

1 like

En die ankertjes zijn zoooo irritant te plaatsen als je dit nog niet eerder gedaan hebt :smile:

1 like

Achja … weet eens mens wat te doen hé.
Toch te koud om in de zon te liggen :sweat_smile:

1 like

“Van fouten leer je.” Niet zo’n leuke opmerking, maar wel een waarheid.

1 like

Helemaal waar.
Daarom is china-materiaal en kloon-uirwerken ideaal

1 like

En de opwindas (er zijn ook Nederlandse termen :wink: ) nog op maat maken. Dat blijf ook ik een lastig klusje vinden… Heb je een goed, klein kniptangetje van/voor hardmetaal? En een diamantvijl voor het conisch vijlen van de afgeknipte tip?

1 like