Unitas vraagje

klopt het dat je het aangegeven schroefje los moet draaien om de kroon uit het uurwerk te kunnen krijgen ?
zijn er nog tips of iets wat je moet weten ?
en kan het schroefje er helemaal uit of moet het blijven zitten en moet je het slechts zover los draaien tot de kroon eruit kan ?
kan de kroon uit de kast getrokken worden als het schroefje los is of moet je meer doen ?

alvast bedankt voor de info … (tu) :slight_smile:

Beste Seamaster,

Het schroefje (de tiretteschroef) moet je een slag of twee losdraaien om de kroon + stift eruit te kunnen halen. Vergeet niet eerst de glasbodem eraf te halen! ::o

Ik weet eerlijk gezegd niet of je dan het uurwerk zo kan verwijderen. Ik denk het wel, maar zover zijn we nog niet bij de cursus in Schoonhoven. We hebben het Unitas 6497 uurwerk al wel een paar keer ge(de)monteerd, maar nog niet in een kast gezet.

Groet,

Mark

Om het uurwerk zit een ring die met twee of drie schroefjes het uurwerk op z’n plaats houd. Dit zie je zodra je de bodem eraf schroeft.

Wat ga je met het uurwerk doen als ik vragen mag?

heren bedankt,
ik ga een andere wijzerplaat en wijzers bestellen … :slight_smile:

Vooral niet het schroefje te ver los draaien. Dan raakt het wind/zet gedeelte in de war. Nu moet bij jou toch de wijzerplaat er af, dus dan kun je er bij, maar heb geen idee hoeveel gedoe het is alles weer in orde te krijgen.

Dus begin eerst met een halve slag, en trek een beetje. en dan nog een half slagje, etc.

Waarchijnlijk zit het uurwerk op dezelfde manier vast als deze van mij, met schroefjes en plaatjes op half twee en half acht:

Bij mij zaten de schroefjes die de plaat vasthouden direct naast de movement houders.
Iets losdraaien totdat de plaat er af kan.

Hoop dat dit iets helpt,

Groeten,

Martin

MartinB Schreef:

Vooral niet het schroefje te ver los draaien. Dan
raakt het wind/zet gedeelte in de war. Nu moet bij
jou toch de wijzerplaat er af, dus dan kun je er
bij, maar heb geen idee hoeveel gedoe het is alles
weer in orde te krijgen.

Dus begin eerst met een halve slag, en trek een
beetje. en dan nog een half slagje, etc.

Waarchijnlijk zit het uurwerk op dezelfde manier
vast als deze van mij, met schroefjes en plaatjes
op half twee en half acht:

http://i376.photobucket.com/albums/oo208/martin_ns
pm/mods/Cali_mod4.jpg

Bij mij zaten de schroefjes die de plaat
vasthouden direct naast de movement houders.
Iets losdraaien totdat de plaat er af kan.

Hoop dat dit iets helpt,

Groeten,

Martin

bedankt (tu) … ik zal het meteen even opslaan :wink:

Heren bedankt voor alle info , het is gelukt …
wijzerplaat en wijzers waren vandaag binnen en ik ben meteen begonnen :slight_smile:

natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die het wel of niet mooi vinden en niet helemaal historisch verantwoord omdat sandwich dials alleen op panerai’s mogen zitten.
Ik heb heel wat afgezocht en dit is het mooiste wat ik kon vinden en ben er zeker blij mee en denk dat hij zoals hij nu is veel meer draagtijd zal gaan krijgen :smiley:
voor:

na: de foto is nog niet geweldig en ik zal nog wel een nieuwe maken maar voor het idee gaat het wel.

achterkant is natuurlijk het zelfde gebleven

Ziet er erg strak uit! (tu)

Mocht je ooit nóg een andere look willen, meer B&R achtig, kun je altijd deze
http://cgi.ebay.com/Bell-Ross-SINN-style-UNITAS-6497-and-6498-Dial_W0QQitemZ320439369969QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_2
nog eens bestellen :slight_smile:

Groeten,

Martin

MartinB Schreef:

Ziet er erg strak uit! (tu)

Mocht je ooit nóg een andere look willen, meer B&R
achtig, kun je altijd deze nog eens bestellen :slight_smile:
http://i.ebayimg.com/17/!Bcz6RT!!2k~$(KGrHqUH-CMEq
vI0VyHiBK2JK7NV)Q~~_12.JPG

Groeten,

Martin

bedankt ben er ook blij mee :), de wijzerplaat die je laat zien mist het gat voor de kleine seconde :wink:

mvrgr joost

seamaster Schreef:

[snip]

bedankt ben er ook blij mee :), de wijzerplaat die
je laat zien mist het gat voor de kleine seconde
:wink:

mvrgr joost

Da’s een kwestie van een ander secondenrad (zonder as) plaatsen :slight_smile:

MasterM Schreef:

We
hebben het Unitas 6497 uurwerk al wel een paar
keer ge(de)monteerd, maar nog niet in een kast
gezet.

Groet,

Mark

Gaaf, daar ben ik (als amateurtje) net mee begonnen. Heb je misschien nog een paar tips, waar ik op kan letten?

Ik heb ook een vraagje:

Heb net een Steinhart aangeschaft met een Unitas 6497 uurwerkje erin en wat mij opviel is dat al ik de kroon eruit trek om de wijzers te verdraaien dat ook het uurwerkje een heel klein beetje beweegt. Als de kroon is uitgetrokken , je kan de kroon maar 1 stand uitrekken en je beweegt de kroon heel lichtjes van voren naar achteren (je duwt en trekt eraan) dat je dan ziet dat het uurwerkje een heel klein beetje in de kast ook meebeweegt van links naar recht , het is maar heel weinig maar toch vraag ik mij af kan dit kwaad . Moet het uurwerkje mss nog wat vaster worden gedraaid in de kast of mogelijk hoort dit zo.

Normaal zit het uurwerk vast met een paar ‘tabs’. Dat zijn plaatjes die op het uurwerk geschroefd zijn, die in de kast klemmen, en daarmee het uurwerk fixeren.

Ik ben geen horlogemaker, maar het lijkt me niet goed dat een uurwerk in de kast beweegt. Als je hem gewoon draagt, zal het dan ook in de kast rammelen.

Ik zou er absoluut even naar laten kijken. beter te voorzichtig dan spijt achteraf…

Groeten,

Martin

MartinB: rammelen doet ie absoluut niet, je moet wel redelijk stevig duwen voordat het uurwerkje beweegt als je de kroon heb uitgetrokken en je duwt de kroon terug, wat toch een redelijke weerstand geeft en op dat punt van net weer terug duwen in zijn vergendelde positie daar zie je net dat het uurwerkje een heel klein beetje beweegt. Maar rammelen absoluut niet , daar zit het absoluut te stevig voor, maar alvast bedankt voor je reactie(tu)

Ik blijf het een tikje eng vinden. De stem (is dat de nederlandse term?) is relatief dun, en aan beide uiteinden zit een groot onderdeel (kroon en uurwerk) die relatief veel kracht hierop kan zetten. Dit is ook de reden dat sommige merken er ook voor kiezen om dit soort grote kronen als schroefkroon uit te voeren.

Misschien een E-Mailtje naar Steinhart om te vragen of het kwaad kan?

Groeten,

Martin

MartinB.

Ik kijk het even aan, terug sturen doe ik niet, dan loop ik wel even bij mij de hoek om en kan , als het nodig is altijd het laten checken door de juwelier. Thanks!

Het kan idd zijn dat die tabs niet helemaal goed gemonteerd zitten. Misschien dat de schroefjes niet helemaal goed vastgedraaid zitten en de tabs zijn gaan draaien.

Als dat het is, dan is het vrij gemakkelijk op te lossen.

Ik zou eerst het uurwerk vastzetten, anders kan het zo zijn dat als je de opwintstift in het uurwerk zet, je het uurwerk naar binnen duuwt met het gevolg dat de opindstift niet te borgen is door de tiretteschroef. Of is die zo minimaal dat dit geen problemen geeft.
Gr
Ton

Hoi Ton,

Het is echt minimaal dat verschuiven van het uurwerk maar ik loop morgen even langs de juwelier bij mij op de hoek en vraag of hij er even naar kijkt , kan niet veel wezen lijkt mij . Ik laat wel even horen wat hij heeft gedaan.

Nou ik heb de Steinhart weer terug van de plaatselijke juwelier, hij kon het merk niet:(.

Hij vindt het een heel mooi klokje en zeker voor dat geld is het erg goed en mooi afgewerkt. Hij vertelde wel dat het een internetmerk is want het wordt niet verkocht in de winkel ik zei dat klopt.
Hij vertelde ook dat daardoor de prijzen lager kunnen worden gehouden want als dit merk in de winkel moet worden verkocht dan worden de prijzen gewoon 2 maal zo duur.
Ik vertelde hem maar ook dat dit merk gewoon over de gehele wereld wordt verkocht en dat het merk ook steeds bekender wordt.

Hij heeft het uurwerk nagekeken in de kast en kon absoluut niets vinden alles zit gewoon vast, uurwerk, stift, kroon zeg maar de hele rattaplan niks aan de hand.
Hij zei wel dat het heeeeel weinig speling heeft in de kast. Ik zei ook ach ik ben een miereneuker want ik zie alles, moest ie wel hartelijk om lachen!:smiley: maar het komt erop neer dat waarschijnlijk de kast iets te groot is voor het uurwerk maar het is zo minimaal(als het een halve millimeter is dan is het veel maar ja mijn oude getrainde timmermans oog ziet alles:) dat je er zeker geen zorgen over hoeft te maken. Ik weer blij en de kosten waren nul komma nul! fijne juwelier dus(tu)