Zie hem nu pas en vind hem erg gaaf!! Mooi horloge en zou hem, na een beurtje, gewoon dragen!! Wellicht enkel op de wat specialere gelegenheden??
Ik zie deze topic nu pas.
Man man wat een gave vintage!!!
Dank voor het compliment.
op chrono24 staat ook een mooie aero compax, 35 mm in doorsnee zonder kroon, iets kleiner dan die van mij, 38 mm.
grt
Peter
Bijzonder mooi horloge. Zonde om niet te dragen en tegelijkertijd zonde om wel te dragen. Als je het voorzichtig draagt zou het zo af en toe moeten kunnen toch?!
Ondanks dat kijken alleen al veel voldoening geeft bij zo’n mooi horloge. :}
Ja, fantastisch: Vintage met een Hoofdletter V!!
Maar nu een vraag: heb ik goed begrepen dat de tijdaanduiding op de 4e sub-dial (op 12u) ‘statisch’ is. M.a.w. die kun je instellen met de extra kroon op 9 u, maar deze loopt niet mee?:S
Klopt, het is een ‘remember’ tijd.
De piloten stelden deze tijd in om exact op deze tijd iets te doen.
Ik weet niet wat. Kan van alles zijn, lunch, afspraak met de stewardes, Linksaf slaan? Wie het weet mag het zeggen.
Duikvlucht?>X>X
bijtanken?
Iemand nog ideeen?
P.Slootweg Schreef:
bijtanken?
Iemand nog ideeen?
Navigeren! Dat gebeurde vroeger met ‘gegist bestek’, d.w.z. dat je uitrekent aan de hand van een start positie waar je met de gegeven snelheid en vliegrichting van het vliegtuig en de heersende windsnelheid en richting op een bepaald moment moet zijn.
Zo werd de hele route in kaart gebracht en ieder stuk van de route werd dan natuurlijk ‘getimed’.
Op dit horloge kon je dan b.v. de tijd instellen waarop je het volgende deel van de route moest vliegen en natuurlijk ook moest checken of je nog steeds goed zat en dan ook weer eventuele correcties moest aanbrengen in je vliegplan.
Natuurlijk heb je ook de radio navigatie, maar ook daarbij moet je op een bepaalde tijd op de juiste plaats zijn, dus zo’n reminder register heeft ook dan nut.
Beide methoden werden naast elkaar gebruikt en daar is nu natuurlijk de satelliet navigatie bijgekomen.
Prima informatie Ton,
bedankt,
pilotenhorloges en de vroege luchtvaart blijven intrigerend.
Breitling heeft ook een mooie geschiedenis hierin.
grt
Peter
Af en toe komen hier van die horloges langs waardoor je weer echt weet waarom dit zon mooie hobby is... Ik hoop zon soort horloge ooit in mijn collectie te mogen opnemen. Bedankt voor het delen.
Groeten,
Michiel
In verband met diverse leuke reacties wil ik dit opic nog eens terug halen.
grt
Peter
En terecht, want het is een prachthorloge!
Eén van de mooiste klassiekers die ik ooit gezien heb!!(tu) Chapeau!!(tu)(tu)
Ik zou er bijna een propellorvliegtuig bijkopen:D:D
P.Slootweg Schreef:
In verband met diverse leuke reacties wil ik dit
opic nog eens terug halen.
grt
Peter
En terecht(tu)
Weet je nu al wat voor uurwerk erin zit? Ofwel: heb je de kast al open gekregen?
vroeger? Is nog steeds topmerk dacht ik…
Nog een paar plaatjes, bijvoorbeeld van hoe het zonlicht de gepatineerde wijzers raakt… zouden geen straf zijn (tu)
gr. Roel
Helemaal mee eens! (tu)
gr,
Michiel
Dit vind ik persoonlijk een zeer mooi vintage horloge. (tu)
Groeten,
Tim
Een erg fraai horlolge. Daar zou ik inderdaad heeeeel zuinig op zijn!
Is het doosje ook origineel?
Groet, Mark