Universal Aero Compax 1943

Geachte forumleden;
Ik heb dit topic gemaakt om mijn bijzondere horloge aan jullie te laten zien.
Sorr voor de mindere kwaliteit van de foto´s. Ik moet nog mooiere foto´s leren maken.
Het gaat om een Aero- Compax Universal uit 1943. Het is al 15 jaar in mijn bezit.
Het is een chronograaf met drie registers en een extra ‘remember ‘ register. Dit register staat stil en herinnert de drager aan een tijd waarop blijkbaar iets stond te gebeuren in de lucht.
Aan de linker zijde zit een aparte kroon.
Het stalen horloge is ongeveer 38 centimeter doorsnee zonder kroon, vrij groot voor die tijd.
Er zit volgens mij een Universal uurwerk in. Ik krijg het niet meer open na een service beurt van enige jaren geleden. Het is een schroefdeksel met meerdere ‘schroef ‘ gleuven.
Met een forse baco zal het wel lukken maar dat doe ik liever niet.
Het is een mooi, vintage horloge, vrijwel onbeschadigd maar de wijzerplaat is verkleurd door de jaren.
Ik vind het geweldig om het horloge te hebben maar ik kan het zelden dragen gewoon omdat ik bang ben dat het beschadigt. (hebben jullie dat ook wel eens?).

Een klein stukje historie over de Universal Aero- Compax.
Bron; Interwatches.com
Het merk `Universal Watch´is opgericht in 1894 in Locle Zwitserland. In 1898 lanceerden ze polshorloges op de markt.
In 1934 werd de naam veranderd in ´ Universal Watch Company Geneve ´ en in hetzelfde jaar werd de chronograaf geïntroduceerd. De namen ´Compur ´en ´Compax ´werden geintroduceerd en ondanks een wereldwijde depressie floreerde het bedrijf.
Er moest zelfs een aparte fabriek worden geopend voor de chronografen in Pont de Martel, 1941. In 1944 werd de ´Tri- Compax ‘geintroduceerd.
Op forumfree.it ,zoekterm; Universal Compax , een italiaans forum staat een uitgebreide historie voor de Italiaans sprekenden onder ons. Er staan o.a. veel reclames uit die tijd van de Compax, Tri, Aero, Medico, dato etc.
Veel plezier met het lezen.
Alle informatie is verder welkom.
Grt
Peter

Dit is een foto van het Universal Aero compax uurwerk van een ander horloge.

Meer info kan ik je er niet over geven maar met al die complicaties ,
gedistingueerde kast en super leesbare bewijzering vind ik het een
geweldig mooi horloge .

Jammer dat je het niet draagt en 38 centimeter doorsnede is ook
in deze tijd redelijk groot .

Yo , Manu .

Wauw, wat een mooi ding zeg! Ik zou er ook wel voorzichtig mee zijn, maar toch wel zo af en toe eens dragen.
Jammer dat de kast niet (meer) open gaat. Kan je er niet eens mee naar een horlogemaker om het openen toch mogelijk te maken?

Mooie chronograaf, dit was vroeger een duur merk.
De extra register met kroon vind ik heel apart.
Groet, Chris.

Bedankt voor de reacties,

Voor wat het open maken van de kast betreft;
als hij open moet voor onderhoud, zoek ik een goede horlogemaker.
Iemand met gevoel voor vintage en het juiste gereedschap. Ik ben er een keer bij een zaak in Den Haag geweest die meteen het advies gaf de wijzerplaat opnieuw te laten opmaken, dan zou het horloge er weer ´als nieuw´ uit zien.
Ik ben struikelend de winkel uitgelopen.
grt
Peter

En terecht… Je mag zien dat er een geschiedenis aan het horloge vast zit!

Jammer dat je het niet draagt en 38 centimeter
doorsnede is ook
in deze tijd redelijk groot .

38 cm is zelfs reusachtig! voor een horloge dan hè, voor een wandklok is het aardig… :slight_smile:

Fantastisch mooi horloge. Nu indrukwekkend, moet je voorstellen hoe dat in die tijd geweest moet zijn!

schitterend!

P.Slootweg Schreef:
… Ik ben er een keer bij een zaak in Den Haag geweest die meteen het advies gaf de wijzerplaat opnieuw te laten opmaken …

Wat een idioot! En dan te bedenken dat er mensen zijn die dat ook echt laten doen.
Het horloge ziet er fantastisch uit! Wat een enorm gave wijzers. Het gebeurd mij niet vaak dat ik begin te kwijlen bij het zien van wat plaatjes :wink:
Leuk dat je hem hier laat zien en ik zou zeggen, gewoon lekker dragen !

groet,
Niels

Een leuke advertentie…

Wat een prachtig horloge!!!

Ik weet niet of je wel eens op ebay hebt gekeken, maar dit kwam ik tegen:

http://cgi.ebay.nl/Aero-Compax-Universal-military-Chronograph-Aviato-watch-/150563995968?pt=Wristwatches&hash=item230e504140

Qua achtergrondinfo wellicht interessant, maar de prijs die geboden is voor dit exemplaar is minstens zo interessant lijkt mij.

Henrik Schreef:

Wat een prachtig horloge!!!

Wat Henrik schrijft! (tu)
Veel draag plezier en laat ook af en toe de chrono even lopen, zodat het vet “gangbaar” blijft!

Bedankt dmc,
ik had deze nog niet gezien.
Ook een mooi exemplaar.
Flinke vraagprijs inderdaad. Dit zijn lastige horloges om te verzamelen.
Ze zijn zeldzaam en als je er eindelijk na veel zoeken een
gevonden hebt, doe je het niet snel weg.
grt
Peter

En moeilijk voor onderdelen te vinden.

Prachtig horloge.

Mooi mooi mooi… Daar mag je je gelukkig mee prijzen!

Knieschot (spreekwoordelijk) voor iemand die opmaken van de wijzerplaat adviseert.

Hallo,

wat een fantastisch horloge! Mooi in balans door de 4 registers :~.

Tabee

Mooi hoor, prachtige Universal !

En wat betreft dragen ,tsja afhankelijk wat je doet qua werk en sport maar af en toe dragen is toch waar hij voor gemaakt is vind ik persoonlijk.

Allen bedankt voor de positieve reacties.
Ik ga het horloge eens een paar dagen dragen.
Voor wat betreft het formaat van het horloge…
hierbij een lijstje van calibermaten.
Ik mijn Aero Compax zit overigens de 285 van Universal.
grt
Peter