Ha Saar eindelijk ben ik er aan toe gekomen, had hem nog steeds vast staan zoals beloofd
. Maar mooi project weer en ja een verschil zal je altijd wel houden, maar ja mijn schoonmoeder loopt ook met een rollator moet je maar bedenken
.
Gisteren bij Lex geweest, die heeft nog leuke spulletjes voor je liggen
.
En we maken natuurlijk nog een afspraak zodat ik bij je langs kan komen, lijkt mij tof om je aan het werk te zien ![]()
Ik heb een wijzer gevonden, wel een klein uur werk aan gehad om de bus exact passend en de lengte juist te krijgen, maar kom alle nodige wijzers zitten er nu op ![]()
Jongens, jongens, wat heb je dat weer mooi gedaan!!
Geweldig dat hij weer compleet is.
Dat is een specifiek aantal, dat riekt naar een lijstje waarover nagedacht is.
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe dat lijstje er voor iemand jouw achtergrond en capaciteiten uitziet. Zou je dit lijstje met ons willen delen?
nee nadenken doen we hier eigenlijk niet, we hebben altijd enkel maar gezocht / gekocht wat we mooi vonden en dat kan net zo goed iets van 50 euro zijn dan wel iets van een veelvoud daarvan. Dat was de enige vereiste waar een horloge voor mij aan moest voldoen: ik moest het mooi vinden en het uurwerk was telkenmale een uitdaging om dat dan terug mooi lopend te krijgen. Er zijn hier nooit horloges verzameld of gekocht owv de waarde.
dat lijstje is ingekort, alles wat onbereikbaar is, is eraf gevlogen. die onbereikbaren waren:
1 patek philippe triple date (die versie die zo uit de jaren 50 lijkt gesprongen lijkt te zijn)
2 vacheron constantin fifty six triple date met blue petrol kleur WP
3 breitling montbrillant chrono
4 de omega fois, maar dan echt een fois uit de periode dat ie voor t eerst uitgebracht is
De eerste 2 omdat ik ze zoooo moooi vind en omdat dat voor mij de 2 merken zijn die in mijn bescheiden opinie nog echt doen wat horlogemakers behoren te doen, i.e. fantastische mechanieken maken in een fantastische kast
nummer 3 omdat ik daar als kleine uk van een jaar of 12 uren heb naar staan kijken in de etalages van juweliers. ik was een uk toen het hele breilting orbiter gedoe met die knalgele luchtballonnen dagelijks op tv te zien was tijdens de reclame en in de kranten. Met mijn autistenhersenen, dat kwam binnen dat geel en ik zocht dan de horloge die bij die ballonnen hoorde en waarom weet ik niet maar ik keek altijd naar de montbrillant chrono met die gekartelde bezel terwijl ze veel meer chrono s gemaakt hebben
nummer 4 omdat mijn droom was piloot te worden, mijn “slechte” ogen en “rare” hersenen hebben er anders over beslist.
Nu goed die 4 zijn echt onbereikbaar en zullen het altijd blijven gezien ik nooit de lotto invul
Maar dat is niet erg, je kan niet alles hebben in het leven en het lijstje dat nu overschiet is op eentje na wel bereikbaar en die ene waarvan ik denk dat ie onbereikbaar is, wel ja dromen mag he en je weet nooit.
Dus de min of meer bereikbare wishlist die er nog is:
1 de seiko pogue 3 stuks: pepsi bezel + gele plaat - coca cola bezel + zwarte plaat - pepsi bezel + teal wijzerplaat
2 seiko 6139-7060 nog 2 stuks: de zwarte en de goudgele
deze 5 stuks zijn om de verzameling af te maken van die modellen, die dragen zo comfortabel, ze zijn betrouwbaar en ik ben gek op die kleurtjes en dat weet ik omdat we er al 4 van de gezochte 9 hebben, de onderste rij zijn de seiko s die we al hebben van de gezochte modellen en ik draag ze vaak
3 rado captain cook in bronze kast met knalrode plaat - we hebben altijd vintage rado (en longines) verzameld. Deze rado vertaalt in zijn kleuren de liefde die ik altijd gevoeld heb voor uurwerktechniek. prentje van het net en het is een rado en het is een knaller kleurtje die echt overbrengt wat ik voelde (en nog steeds voel eigenlijk) voor uurwerken en hun techniek
4 longines master collection chronograph triple date. Blauw is me favoriete kleur, longines hebben we samen met rado verzameld en een chrono met triple date functie hebben we nog niet in de verzameling en goh ja wat is ie mooi. ook weer een prentje van het net
4 de enige onbereikbare, maar hij blijft op de lijst, want zelfs na 20 jaar is dit het horloge dat me altijd is bijgebleven, niet enkel owv de chrono functies of de vorm maar vooral owv de mechaniek. Eigen inhouse werk dat echt mooi is en dat zal je denk ik wel met me eens zijn want ik heb zo tussen de regels door gelezen tijdens het rondsnuisteren hier op het forum dat dit jouw merk is
En hier is ie dan - ook prentje van het net
de zenith el primero chronomaster. daar denk ik al 20 jaar over, in t geheim zit ik prentjes te kijken op de momenten dat ik denk dat niemand het ziet, droom ik er van, probeer ik me dat horloge terug voor de geest te halen rond mijn pols. Heb de vintage versie ervan 10 jaar geleden om mijn pols gehad, was eentje dat ik heb hersteld voor een ondertussen overleden vriend en toen stiekem een dagje gedragen. Dit horloge zal nooit uit mijn hoofd gaan en zelfs al is die onbereikbaar qua prijs, je weet maar nooit, misschien vindt ie ooit de weg naar mijn pols en tot dan droom ik gewoon verder en zal ik super blij zijn als ik een seikootje van het lijstje vind of de rode rado knaller bijeen gespaard krijg ![]()
Ik weet niet of dit lijstje is wat je verwachtte, al bij al gaat het hier vooral over “vinden we het mooi” en “de betekenis voor me / verhaal erachter” en/of “ben ik begeesterd door het uurwerktechnische gedeelte”, dat vind ik net zo belangrijk als “vind ik het mooi”. Maar en dat moet ik er bij zeggen: ik ben net zo begeesterd door een vroege bumperautomaat of een mooi longines handopwinderwerk als door het zenith el primero uurwerk. Elks is in zijn categorie en op zijn niveau geweldig.
Als jij deze in je collectie zitten hebt, veel prentjes op forum zetten voor mij om mijn droom levend te houden ![]()
EDIT: stel ik vind er geen enkele meer - want ik ben gestopt en hou me nu vooral bezig met onderhouden van wat er is - dan zal ik daar niet ongelukkig om wezen. Als ik kijk wat we bijeen verzamelden de afgelopen 20 jaar dan ben ik blij. Dat had ik nooit voor mogelijk gehouden. Als ik rondkijk ben ik echt blij en tevreden ongeacht of de zenith of de rado of de longines of de seikootjes nog komen of niet
Maar zet toch maar prentjes op het forum als jij de el primero in je verzameling zitten hebt
![]()
Indrukwekkend lijstje
ik vind de Zenith ook mooi op één element na: de plaatsing van het datumvenster in de sec track. ![]()
Wow, dankjewel voor je uitgebreide antwoord en dat je de moeite hebt genomen om uit te leggen waarom deze exemplaren op je lijst staan!! En wat een lijst…
Met
bedoelde ik niet dat het lijstje met waarde te maken heeft, juist omdat je de techniek zo goed kent en kan waarderen was ik benieuwd naar jouw lijst.
Dus als je zegt
denk ik dat “mooi” ook kan refereren aan de techniek of de historie.
En dat blijkt ook wel uit je uitleg.
Het leuke van jouw lijst is, is dat er verder geen thema in is te ontdekken. Van favoriete kleur naar mechaniek, functies, comfort, chrono’s, vintage en modern.
En ja, Zenith is inderdaad mijn merk, en die zwarte Chronomaster Sport is echt heel erg mooi. Ik hoop dat die een keertje om jouw pols belandt (ik hoop ook om die van mij).
Ik heb deze niet maar op verzoek dan toch de plaatjes van de 3 El Primero’s die ik heb, in chronologische volgorde:
Rainbow (eind jaren 90):
Chronomaster (en chronometer) uit 2000:
Chronomaster Original uit 2023:
100% mee eens. Dromen over nieuwe aanwinsten is leuk, maar genieten van wat je al hebt is veel leuker!
En natuurlijk ook het genieten van jouw mooie verslagen, geschreven met liefde voor, en enorme kennis van zaken.
en wat een plaatjes zijn dat zeg. Echt geweldig mooi, naar vormgeving, naar afwerking en naar mechaniek toe. Fantastisch mooi! De laatste vind ik de leukste, dat is ook degene die in mijn hoofd zit en er niet uit te krijgen is
Mooi mooi mooi, draag ze met plezier en ook trots want dit zijn echte pareltjes!!! Fantastisch
![]()
is er an sich nooit geweest, we hebben het beperkt hoofdzakelijk op longines en rado omdat zulke beperking het makkelijker maakt inzake wisselstukken. Mijn eerste horloge dat ik hersteld wilde hebben was de longines van opa en mijn vader draagt rado en zo kwamen we op die 2 merken. Hedentendage koop ik niets meer behalve op de rommelmarkt en daar sleep ik alles mee als t maar mooi is. Had vandaag ook een paar leukerds gevonden ![]()
Tja, er is verders niet veel plaats meer daarvoor, en eigenlijk stoort het ook niet.