Universal Genève 296 jaeger-chronograaf-brokkenpiloot

Deze jaeger met universal 296 caliber lag al 3 jaar in de schuifjes, nooit aan begonnen want nogal brokkerig, tot nu.

In dit rommeldoosje dat ik jaren geleden meebracht van de rommelmarkt zat ie helemaal onderaan op de bodem

zo zat ie erin

@fredpanarai1 hier komt een heeeeeeeeeeeel lang projectje aan :joy: :joy: :joy:

Eerste issues die je onmiddellijk ziet: geen wijzers, geen glas, geen beugel, hap uit de plaat thv de wijzers en natuurlijk liep ie ook niet :wink:

Eerst maar kijken of we die plaat iets beter krijgen met een beetje koud email thv de wijzers, vooraleer je koud email aanbrengt, eerst even de plaat in een potje warm water met een steradenttablet om een kunstgebit proper te maken. Die bruistabletten hebben op email platten hetzelfde effect: ze komen er proper uit en je email gaat beter hechten. Dank aan @Techca voor die tip, voorheen deed ik ze in de ultrason maar die kunstgebit tabletten werken beter en dan gaan we pogen het hapje beter te krijgen.


Na het vullen met koud email even met de profielvijl door het gat om het terug rond te krijgen en het overtollige koud email te verwijderen

20250701_115155

Er is dan ook ineens een nieuw glas en een nieuwe beugel geplaatst, ben ik een foto van vergeten te maken, zie je wel op het einde hoe het er nu uit ziet :wink:

De mechaniek, omg wat was dat zeg. Het is zoals gezegd een universal 296 uit de vroege jaren 20 en we hebben er ons werk mee gehad

fouten die we tegenkwamen: scheve anker begrenzer pinnetjes, scheve regelsleutelpinnetjes, spiraal die niet goed lag, veer zonder elasticiteit.



niet goed staande regelsleutel pinnetjes en niet gecentreerde spiraal


Hier doen we pas iets aan als alles uit de kuismachine komt, zodat we beter zicht hebben op hoe erg het is en waar precies de fouten zitten. Dus alles in de pot, klaar voor de kuismachine

Opbouw veer, balans en dekplaten. de veer is vervangen door een nieuwe


raderwerk, daar ontbrak ook een brugschroef, een exacte brugschroef qua lente / schroefdraad / kopdiameter gezocht en geplaatst






de ankerbegrenzerpinnetjes staan scheef, daar is niets meer aan gebeurd. Je kiest ofwel om die te rechten, maar dan weet je dat je ook aan de ankerpaletten moet gaan werken (ik wilde eerst nagaan of ze zo konden blijven staan want ankerpaletten corrigeren is nu niet dadelijk simpel) of je laat de begrenzerpinnetjes zo staan en gaat na wat de gevolgen zijn en of het kan of niet.

je ziet hier op de foto dat 1 palet ooit vervangen is en zijn plaatsing niet helemaal correct is. In principe ga je dan corrigeren tot ze goed staat, echter veel horlogemakers willen er de tijd niet in steken en gaan dan de begrenzerpinnetjes verbuigen om de tik-tak te verkrijgen zonder de paletten opnieuw te moeten versteken. Dat deze vervangen is, zie je omdat ie veel te diep komt en niet verder naar achteren kan, dus de vervangen pallet was te lang en de oplossing was toen trek de begrenzerpinnetjes scheef.

Snel even de voorkant ineen steken en dan naar de balans


Nu dan de balanscorrecties: eerst heb ik de virole gecorrigeerd, die zat schuin. heb ik geen foto van, op het moment dat ik hem beet pakte had ik hem exact juist vast om te corrigeren, ineens gecorrigeerd. Vervolgens gekeken hoe de spiraal op de brug lag, decentraal, dus die centraliseren we


Hup heel dat spel de mechaniek in en kijken op het afregelapparaatje: te grote beat error en vooral sneeuw in meerdere / mindere mate op het scherm naargelang de positie van het uurwerk


Na spiraalcorrectie ga je de regelsleutelpinnetjes corrigeren, de stand van deze pinnetjes heeft nl. effect op de beat error, dus die als laatste en ook de meerdere / mindere mate van sneeuw lag aan de stand van deze regelsleutelpinnetjes. Kan ook aan de ligging van de spiraal liggen, maar die had ik echt naar behoren gecorrigeerd, dus dat kon het niet meer zijn. Hup die pinnetjes rechten

De beat error heeft niet enkel te maken met de stand van de regelsleutelpinnetjes maar heeft in hoofdzaak te maken met de relatieve positie spiraal tov plateau steen, je moet bekomen dat het anker in rusttoestand (= zonder spanning op het werk) mooi midden tussen de begrenzerpinnetjes ligt. Foto 1 was de begin ligging van het anker tussen de begrenzerpinnetjes in rusttoestand (beat error was op dat moment 8,7), dat is niet echt mooi in het midden. Foto 2 is hoe het zou moeten liggen en foto 3 hoe het lag na 3 correcties vergat ik te maken maar dat zie je zo dadelijk bij de volgende tussentijdse timing wel aan de waarde van de beat error


Laatste tussentijdse timing: er zijn er meer dan 1 aan voorafgegaan, die gedane correcties doe je nl. niet in 1 keer en na elke deelcorrectie kijk je wat het geeft, al die deel-tussentijdse timingen heb ik even overgeslagen voor mijn eigen gemak, dit is de laatste tussentijdse timing voor afbouw



Klein zwaartepuntje, maar de ervaring heeft me geleerd dat dat minder gaat zijn na een uurtje inlopen, kan ik niet uitleggen, ik weet gewoon dat ik hier niet verder aan moet werken tot het hele ding een uur ingelopen is

Huppakee opbouw van het chronowerk






Wijzerplaat erop en toen begon het, ik heb voor deze mechaniek geen wijzers liggen, dus moet je gaan zoeken in de old stock wijzers die je hebt. Geen evidentie want die chronograaf-wijzers hebben heel aparte maten.
De kleine secondenwijzer: check
Uurwijzer: check
Minutenwijzer: helaas niet check, daar heb ik eentje op gefabriceerd maar zal tzt wel vervangen moeten worden.

Kleine chronograaf seconden wijzer: halve check, hij past maar het is eigenlijk een gewone kleine secondenwijzer, de bus van die wijzer is te kort, opgelost door de wijzer op te hogen met 2 opgaande bochtjes. Kan er mee door, kom ik ooit een originele bij deze caliber horend tegen wordt ie vervangen. het gevolg van de te korte bus is dat je hem niet diep genoeg kan klemmen op de as en hij bij veelvuldig gebruik van de chrono er af ploept, alsook de reset niet exact zal zijn. met de ophogingen is het gelukt, maar t is kiel aan

Centrale secondenwijzer: niet check, we hebben zelfs niets liggen dat ik er tijdelijk op zou kunnen fabriceren. Maten: 19mm lang - hadden we - bus diameter tussen 28 en 30 - hadden we maar de bus moet een hele lange bus zijn en we hadden enkele eentje met een korte bus die zo kort was dat het ook niet tijdelijk opgelost kon worden met het wijzergedeelte op te hogen tov de bus. Dus die staat in de zoeklijst.


Eindtiming met nog slechts een positioneel verschil van tussen +4 en +33, dat is meer dan ok voor zo een oudjes



Chrono reset van de kleine chronowijzer ook dik ok, de grote kunnen we niet testen wegens gebrek aan een wijzer


En het eindresultaat, nu gaat ie wel een standaardje op maar er zal dus echt dik gezocht worden naar een centrale chronograaf wijzer want dit is zielig een chrono zonder centrale chronowijzer



De schuifjes met “ooit nog naar te kijken dingen” gaan leeg raken, we zien de bodem ondertussen al. Deze moest gewoon af omdat er morgen een knutseldag met @Jenneke en @TKH is en ja mijn werkbankske moest leeg anders had ik hem wss in de pot gedemonteerd laten liggen na al het zien van de balans correcties die nodig waren :rofl: :rofl: :rofl:

!Watches we love Watches!

53 likes

Mooi stukje werk weer :ok_hand:
Die ga ik morgen eens bewonderen!

1 like

:hammer: zoiets komt altijd wel van pas :smile:
nee hoor grapje, alweer een mooi projectje en mooi gedaan zo :+1:

1 like

Fantastisch!! Serienummer in de 500?

1 like

Heerlijk verhaal met bijbehorende foto’s :+1:

1 like

Geen flauw idee en ik kan het niet zien op de foto s, ga de plaat er niet terug afhalen, zal eens in de kast kijken. Als ik de juiste wijzers gevonden heb, ga ik het hapje in de plaat afwerken, moet nog een laagje op. De eindafwerking van het hapje heb ik nu niet gedaan omdat ik dat pas wil doen als de juiste wijzers gevonden zijn, zodat ik die eindafwerking van het hapje niet zou beschadigen bij verwijderen van de nu geplaatste wijzers voor plaatsing van de nieuwe wijzers als ik de juiste wijzers vind en de plaat er weer af gaat dan zal ik nog eens goed kijken naar het nummer :rofl:

1 like

Staat aan binnenkant deksel toch? Als ik het nummer weet dan heb ik waarschijnlijk wel een foto van een vergelijkbare

1 like

Ben ff niet thuis zal straks een binnenkant foto van de kast maken. Ik herinner me dat onder de wijzerplaat er ook een nummer op de basisplatine zat, k dacht dat je die bedoelde

Dat klopt. Dat nummer is zichtbaar op 1 van de foto’s

1 like

Wow. Klassewerk hoor! :ok_hand:

1 like

Hij is ca 10 jaar jonger dan ik inschatte, maar wie houdt dat bij voor 80 - 90 jaar oude uurwerken :rofl:


5 likes

Mooi werk weer! Hopelijk ga je de centrale chronowijzer vinden :+1:

1 like

Dank voor het delen , vakwerk :+1:

1 like

Er zitten er al een pak op HF die hun plekske in de horlogehemel al verdiend hebben maar potverdikke, bij jullie gaat het toch een dikke hemelvilla met Rolls Royce met privé chauffeur zijn, en een volledig 18 karaats gouden servies voor al die bergen rijstpap met bruine suiker. Ongelofelijk. :pray:

Zelfs zonder nog vermiste grote chronowijzer is het al een schoonheid. Wist je op voorhand dat er geen kapotte stukken aan waren of was het een meevaller tijdens het (de)monteren?

3 likes

Wederom respect voor jouw vakwerk. Proficiat met het eindresultaat. Prachtig

1 like

Datering van deze ‘serie’ is lastig.

Hierbij een zusje: JAEGER Chrono - Lot 150

2 likes

hij lag al meer dan 3 jaar in het bakje, dus ik wist wel dat er flink werk aan was. De wijzers zijn problematisch, reden 1 dat ie zolang in het bakje lag en je ziet zelfs zoveel jaar later heb ik niet alle wijzers.

de spiraal dat zie je bij het bekijken van de mechaniek zonder demonteren. de chronofunties had ik eens getest, ok die deden wat moest qua ingrijpingen.

Dus vooraf weet je dat er werk aan is, maar intern (gebroken rubis, beschadigde balanstappen, … ) dat weet je vooraf nooit 100% zeker omdat je ofwel de rubis / tappen niet ziet ofwel omdat je niet kan testen omdat het ding niet loopt.

Dat is na zoveel jaar prullen en uurwerken onder handen nemen een gevoel dat zegt “er is werk aan maar er zijn geen gebroken dingen aan” … al kan dat soms wel tegenvallen :rofl: :rofl: :rofl:

we hoeven niet in de horlogehemel terecht te komen, liever nog wat leuks bij leven :rofl: Grofweg zijn er 14 horloges die ik onmiddellijk kopen zou moest ik de lotto winnen - ok miss dat ik dan moet beginnen met hem in te vullen anders ga ik hem sowieso nooit winnen :rofl: . Van die 14 zijn er zonder pardon 2 eeuwig en altijd - perpetual dus :wink: - onbereikbaar. De 12 dat overschieten, nee zal ook niet allemaal lukken, als we de oorspronkelijke 14 nu eens in de helft doen, een 7 tal, als dat met de jaren nog zou lukken naast allemaal rommelmarkt zooi dat zou geweldig zijn en de voorkeur hebben op een plekje in de horlogehemel, echt wel :joy: :joy: :joy:

4 likes

Super knap werk, erg leuk om te lezen.
heel veel dank voor het delen!

hopelijk vind jij het juiste wijzers nog :slight_smile:

1 like

Dank voor het delen, leuk om te lezen en de foto’s te bekijken :ok_hand:t3::blush:

1 like

Mooi gedaan, geduld is een vereiste. Prachtig resultaat. Met plezier het verhaal gelezen en onder de indruk.

1 like