Deze jaeger met universal 296 caliber lag al 3 jaar in de schuifjes, nooit aan begonnen want nogal brokkerig, tot nu.
In dit rommeldoosje dat ik jaren geleden meebracht van de rommelmarkt zat ie helemaal onderaan op de bodem
zo zat ie erin
@fredpanarai1 hier komt een heeeeeeeeeeeel lang projectje aan
Eerste issues die je onmiddellijk ziet: geen wijzers, geen glas, geen beugel, hap uit de plaat thv de wijzers en natuurlijk liep ie ook niet
Eerst maar kijken of we die plaat iets beter krijgen met een beetje koud email thv de wijzers, vooraleer je koud email aanbrengt, eerst even de plaat in een potje warm water met een steradenttablet om een kunstgebit proper te maken. Die bruistabletten hebben op email platten hetzelfde effect: ze komen er proper uit en je email gaat beter hechten. Dank aan @Techca voor die tip, voorheen deed ik ze in de ultrason maar die kunstgebit tabletten werken beter en dan gaan we pogen het hapje beter te krijgen.
Na het vullen met koud email even met de profielvijl door het gat om het terug rond te krijgen en het overtollige koud email te verwijderen
Er is dan ook ineens een nieuw glas en een nieuwe beugel geplaatst, ben ik een foto van vergeten te maken, zie je wel op het einde hoe het er nu uit ziet
De mechaniek, omg wat was dat zeg. Het is zoals gezegd een universal 296 uit de vroege jaren 20 en we hebben er ons werk mee gehad
fouten die we tegenkwamen: scheve anker begrenzer pinnetjes, scheve regelsleutelpinnetjes, spiraal die niet goed lag, veer zonder elasticiteit.
niet goed staande regelsleutel pinnetjes en niet gecentreerde spiraal
Hier doen we pas iets aan als alles uit de kuismachine komt, zodat we beter zicht hebben op hoe erg het is en waar precies de fouten zitten. Dus alles in de pot, klaar voor de kuismachine
Opbouw veer, balans en dekplaten. de veer is vervangen door een nieuwe
raderwerk, daar ontbrak ook een brugschroef, een exacte brugschroef qua lente / schroefdraad / kopdiameter gezocht en geplaatst
de ankerbegrenzerpinnetjes staan scheef, daar is niets meer aan gebeurd. Je kiest ofwel om die te rechten, maar dan weet je dat je ook aan de ankerpaletten moet gaan werken (ik wilde eerst nagaan of ze zo konden blijven staan want ankerpaletten corrigeren is nu niet dadelijk simpel) of je laat de begrenzerpinnetjes zo staan en gaat na wat de gevolgen zijn en of het kan of niet.
je ziet hier op de foto dat 1 palet ooit vervangen is en zijn plaatsing niet helemaal correct is. In principe ga je dan corrigeren tot ze goed staat, echter veel horlogemakers willen er de tijd niet in steken en gaan dan de begrenzerpinnetjes verbuigen om de tik-tak te verkrijgen zonder de paletten opnieuw te moeten versteken. Dat deze vervangen is, zie je omdat ie veel te diep komt en niet verder naar achteren kan, dus de vervangen pallet was te lang en de oplossing was toen trek de begrenzerpinnetjes scheef.
Snel even de voorkant ineen steken en dan naar de balans
Nu dan de balanscorrecties: eerst heb ik de virole gecorrigeerd, die zat schuin. heb ik geen foto van, op het moment dat ik hem beet pakte had ik hem exact juist vast om te corrigeren, ineens gecorrigeerd. Vervolgens gekeken hoe de spiraal op de brug lag, decentraal, dus die centraliseren we
Hup heel dat spel de mechaniek in en kijken op het afregelapparaatje: te grote beat error en vooral sneeuw in meerdere / mindere mate op het scherm naargelang de positie van het uurwerk
Na spiraalcorrectie ga je de regelsleutelpinnetjes corrigeren, de stand van deze pinnetjes heeft nl. effect op de beat error, dus die als laatste en ook de meerdere / mindere mate van sneeuw lag aan de stand van deze regelsleutelpinnetjes. Kan ook aan de ligging van de spiraal liggen, maar die had ik echt naar behoren gecorrigeerd, dus dat kon het niet meer zijn. Hup die pinnetjes rechten
De beat error heeft niet enkel te maken met de stand van de regelsleutelpinnetjes maar heeft in hoofdzaak te maken met de relatieve positie spiraal tov plateau steen, je moet bekomen dat het anker in rusttoestand (= zonder spanning op het werk) mooi midden tussen de begrenzerpinnetjes ligt. Foto 1 was de begin ligging van het anker tussen de begrenzerpinnetjes in rusttoestand (beat error was op dat moment 8,7), dat is niet echt mooi in het midden. Foto 2 is hoe het zou moeten liggen en foto 3 hoe het lag na 3 correcties vergat ik te maken maar dat zie je zo dadelijk bij de volgende tussentijdse timing wel aan de waarde van de beat error
Laatste tussentijdse timing: er zijn er meer dan 1 aan voorafgegaan, die gedane correcties doe je nl. niet in 1 keer en na elke deelcorrectie kijk je wat het geeft, al die deel-tussentijdse timingen heb ik even overgeslagen voor mijn eigen gemak, dit is de laatste tussentijdse timing voor afbouw
Klein zwaartepuntje, maar de ervaring heeft me geleerd dat dat minder gaat zijn na een uurtje inlopen, kan ik niet uitleggen, ik weet gewoon dat ik hier niet verder aan moet werken tot het hele ding een uur ingelopen is
Huppakee opbouw van het chronowerk
Wijzerplaat erop en toen begon het, ik heb voor deze mechaniek geen wijzers liggen, dus moet je gaan zoeken in de old stock wijzers die je hebt. Geen evidentie want die chronograaf-wijzers hebben heel aparte maten.
De kleine secondenwijzer: check
Uurwijzer: check
Minutenwijzer: helaas niet check, daar heb ik eentje op gefabriceerd maar zal tzt wel vervangen moeten worden.
Kleine chronograaf seconden wijzer: halve check, hij past maar het is eigenlijk een gewone kleine secondenwijzer, de bus van die wijzer is te kort, opgelost door de wijzer op te hogen met 2 opgaande bochtjes. Kan er mee door, kom ik ooit een originele bij deze caliber horend tegen wordt ie vervangen. het gevolg van de te korte bus is dat je hem niet diep genoeg kan klemmen op de as en hij bij veelvuldig gebruik van de chrono er af ploept, alsook de reset niet exact zal zijn. met de ophogingen is het gelukt, maar t is kiel aan
Centrale secondenwijzer: niet check, we hebben zelfs niets liggen dat ik er tijdelijk op zou kunnen fabriceren. Maten: 19mm lang - hadden we - bus diameter tussen 28 en 30 - hadden we maar de bus moet een hele lange bus zijn en we hadden enkele eentje met een korte bus die zo kort was dat het ook niet tijdelijk opgelost kon worden met het wijzergedeelte op te hogen tov de bus. Dus die staat in de zoeklijst.
Eindtiming met nog slechts een positioneel verschil van tussen +4 en +33, dat is meer dan ok voor zo een oudjes
Chrono reset van de kleine chronowijzer ook dik ok, de grote kunnen we niet testen wegens gebrek aan een wijzer
En het eindresultaat, nu gaat ie wel een standaardje op maar er zal dus echt dik gezocht worden naar een centrale chronograaf wijzer want dit is zielig een chrono zonder centrale chronowijzer
De schuifjes met “ooit nog naar te kijken dingen” gaan leeg raken, we zien de bodem ondertussen al. Deze moest gewoon af omdat er morgen een knutseldag met @Jenneke en @TKH is en ja mijn werkbankske moest leeg anders had ik hem wss in de pot gedemonteerd laten liggen na al het zien van de balans correcties die nodig waren
!Watches we love Watches!