Ik heb weer een leuk horloge opgenomen in de collectie , hij is net terug van horlogemaker en heeft nieuw glaasje gekregen , echter heb ik een vraag , er staat op de wijzerplaat nog een vermelding "Au Diademe Lausanne "
Tevens kan ik op Ranfft niets vinden over het caliber dat erin zit volgens horlogemaker 1107-1
Ik kan geen modelnaam vinden van Universal Geneve genaamd au diademe ,Lausanne is natuurlijk een stad maar kan alleen een juwelier vinden in Lausanne die Au diademe heet, zou het een uitgave kunnen zijn speciaal voor die juwelier, lijkt mij prijzig grapje voor een juwelier .
Ik weet niet of dat zo’n duur geintje is. Eerder een stukje waardering van een fabrikant naar een juwelier. Ik ken een adres bij mij in de regio waar je o.a. nieuwe Enicars kunt kopen, hij heeft ook Enicars met zijn naam op de wijzerplaat.
Ik weet niet of dat zo’n duur geintje is. Eerder
een stukje waardering van een fabrikant naar een
juwelier. Ik ken een adres bij mij in de regio
waar je o.a. nieuwe Enicars kunt kopen, hij heeft
ook Enicars met zijn naam op de wijzerplaat.
+1 Er zijn ook redelijk veel Omega ‘Turler’ horloges op de markt, daar zit zo’n zelfde verhaal achter. Turler had zijn naam volgens mij ook op IWC staan.
Volgens mij zijn de Turler uitgaven van IWC nog gewilder dan de “normale” , Turler is volgens mij ook een stad in Zwitserland en dat zie je wel vaker maar ik ga denk ik toch eens proberen een Franse brief op te stellen naar Au Diademe en vragen of zij ooit Universals hebben verkocht met hun bedrijfsnaam op de wijzerplaat.
Iemand die een woordje Frans spreekt/schrijft?
Niemand info over het caliber?Leeftijd zou ik bv wel willen weten, schat hem eind 60 maar zou het graag zeker willen weten.
Een juweliers vermelding op de wijzerplaat is (zeker voor jaren '60/'70 horloges) zeker niet onwaarschijnlijk. M’n vader heeft een mooie jaren '60 Certina met daarop ‘Birks’ (dat is een Canadese juwelier).
@Arjen thnx,staat alles wat ik wilde weten 1963-1965 en omdat de datum middels uittrekken kroon kan worden verzet is het een Universal caliber ipv Movado .
@Marz , ja zeker leuk als de juwelier nog bestaat , wil het hen eigenlijk verifieren maar dat zal in het Frans moeten .
Mooie aparte aanwinst (tu)
Het type wijzer heb ik bij meer horlogemerken uit de jaren '60 gezien.
Best wel grappig vind ik, dat je op detail ook in de horloge industrie
vaak een stroming ziet, het grof dateren kun je dan ook meestal wel doen.
@Arjen thnx,staat alles wat ik wilde weten
1963-1965 en omdat de datum middels uittrekken
kroon kan worden verzet is het een Universal
caliber ipv Movado .
Ik had het artikel snel even gescand en dacht toen dat het een ETA derivaat was, maar het klopt inderdaad, het is een eigen UG caliber! Erg leuk, en met uitleg van Ranfft himself!
Ja idd, ik had al gemerkt dat je de datum middels een snelverzet aan de kroon kon verzetten, 1 klik is wijzers en 2 klikjes datum verzetten maar nu blijkt dus dat betekend een UG caliber en dat maakt hem nog ietsje leuker voor mij.
Ja bij 70er jaren is het vaak overduidelijk maar 50-60 net iets lastiger maar je komt idd een heel eind door kast en wijzers en wijzerplaat goed te bekijken.
dragen doe ik mijn vintages treasures niet, daar heb ik een SuperOcean Heritage voor mij hij krijgt mooi plekje bij de andere oude heren!