Universal Geneve model? Conditie?

Hi! Zal laatst deze Universal Geneve en vroeg me af welk model dit precies is (is dat die 206515 zoals op de back?). En verder kon ik over dit model elders niets vinden. Het lijkt me geen Polerouter, want dan staat dat expliciet op de dial, toch? Kunnen jullie meer over dit klokje zeggen?

En wat van je visueel van de conditie? En is er toevallig mee geknoeid, bijgeschilderd? Ik vind de uurmarkeringen (zowel de dunne als de dikke) niet superstrak, zeg maar :sweat_smile:
Heb alleen deze twee foto’s, sorry.

Moet/kan ik deze (op de gok) kopen of zeg je vanaf blijven?..

Ben benieuwd:-)

1 like

Kast lijkt me naar de haaien, zeker als je m vergelijkt met deze… rondgepolijst.

Verder lijken de plaat en spanring me legit jaren 50 (1955-1959) ug. De crosshair zie je op anderen 206515-2 niet maar oogt wel correct voor UG… Dat is wel opmerkelijk.

Edit: nog wat gezocht en hier nog een voorbeeld met crosshair

Gezien UG voor (bijna) elke dial variant een andere ref had zou de plaat geswapped kunnen zijn met een andere ref. Daar geloof ik hier niet zo in, en kan me voorstellen dat ie zo geleverd is.

Dat alles wat wazig oogt komt denk ik door slechte fotos.

3 likes

Dank voor het model! En ja, ik denk ook alles legit.

Alleen nu nog de ‘issue’ van beschadigde caserand/bezel. Vind je echt de HELE case ‘naar de haaien’ (zie ik iets over het hoofd?) of doel je op de corrosie(?) met name tussen 8 en 2 uur?

Tsja, en verder heb ik geen idee van hoe de movement eruit ziet of loopt.

Mogelijk kan ik 'm voor 'n paar tientjes op de kop tikken. Zou ook jij dat risico aanvaardbaar vinden? :sweat_smile:

De lugs zijn niet strak meer, vergelijk deze met de foto van Ruud - maar als het tientjeswerk kan worden zou ik wel meteen toeslaan. :no_mouth:

1 like

Voor tientjes kan je er geen kwaad mee.
Die corosie lijtk me vuil.

Dit zit erin, niet het mooiste of interessantste uurwerk.

2 likes

Maar wellicht wel het meest probleemloze - de Microtor lijkt me een stuk problematischer, zeker qua speling op de rotor-as. Weet jij meer van dan ik. Zo’n handwinder is nagenoeg altijd prima aan de praat te krijgen/houden.

Dat zeker. Maar geeft wel aan dat UG dit horloge best wel basic heeft gehouden.

Want dit is een (eenvoudige) handwinder in het tijdperk van (microtor) automaten. Niet echt de toplijn dus.

In de huidige markt boeit dat weinig. UG is “hot”, zeker gezien de aanstaande wedergeboorte.

Oh sure. Het design is ook leuk. Bedoel meer, zou geen polerouter prijzen betalen.

Ik kan niet zoveel zeggen wat betreft correctheid, maar wil wel èèn ding benoemen die mij opvalt.

Alle UG horloges die ik ken met crosshair plaat, hebben de verticale lijn, door de “E” van Universal lopen, met uit het center waarbij de streepjes van de E aan het uiteinde de lijn doorkruisen. Dit of een onderbroken crosshair lijn met onder en boven de tekst.

Hier, loopt de lijn recht langs de E af. Hetgeen dat ik, naast dat @Ruud benoemd dat hij bij deze ref. geen crosshair kent, opvallend. Misschien kan Ruud er nog wat licht over schijnen maar bij twijfel zou ik passen.

Die facetten op de kastpoten zijn zoals gezegd bijna weg. Als de prijs strak genoeg is, kan je dit wel laten opmaken, maar persoonlijk zou ik passen en voor een strakker exemplaar zonder twijfelachtige wijzerplaat en over gepolijste kast kijken. Het opmaken van zo’n kast is ook niet goedkoop namelijk

Ik ben mss retarded, maar dit snap ik ff niet.

Ik vind dit behoorlijk vergelijkbaar

1 like

Klopt. Maar net niet. Op je voorbeeld zie je het maar een heel klein beetje, waarschijnlijk door de hoek. Zie hier;

Maar misschien is dit de belabberde foto kwaliteit

Op zich scherp gezien, maar dat gaat m.i. vooral op voor de Polerouters. Maar voor deze ‘pre-Polerouter’(?) zie ik 'm her en der rechts langs die E gaan… bijvoorbeeld hier:

1 like

Die gaat voor mij net door de uiteindes van de E. Denk dat bij de witte vergelijkbaar is.

Anyway, duidelijkere fotos helpen.

Waarom ik denk dat ie wel legit is is sporen van ouderdom, en verder geen opvallende dingen waarvan ik denk redial.

Imho zet je er bij een redial niet perse een crosshair op.

1 like

Misschien een stomme vraag, alleen wat is precies een crosshair?

Dit:

IMG_5251

Dus vandaar dat zo’n dial ook zo genoemd wordt

2 likes

Je hebt gelijk. Met wat spelen met het contrast van die slechte foto is inderdaad te zien dat de E wel doorloopt.

Hele post dus voor niets :sweat_smile:. Nja, die kast blijft een dingetje

Deze is btw later. Ofja, de eerste polerouters komen uit 1954/1955 en de serial van deze past bij 1956-1957.

Weet niet wat de oudste 206515 is.

1 like

Als je ‘m mooi vindt, zou ik voor ‘een paar tientjes’ niet twijfelen, ook niet als de kast stuk gepolijst is.
Tenzij je de hoofdprijs wil bij een herverkoop of echt op een perfect exemplaar van dit model uit bent (zo lijkt het niet), je vindt m nog mooi as is en de prijs is ernaar…

Als je hem mooi vindt: Ja! Als je hem niet mooi vindt: ja, en voor hetzelfde bedrag in het blauw, want voor zo’n bedrag kun je toch niet twijfelen over een leuke UG in draagbare conditie? :upside_down_face: